Dharampur i Indien Strandskolan i samarbete med Tyresö Ulands- och Fredsförening, TUFF.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Det här är Indien: Där bor bor omkring 1.3 miljarder människor.
Skolan där alla ska trivas och känna sig trygga och där alla har lika värde. Vi har alla har rätt till en god arbetsmiljö.
Företag för Malawi Återrapport för december 2011.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Välkomna på information om gymnasievalet!
Anslut ljudet Jorden i miniatyr.
Geografi Henrik Carlsson.
Människorna i världen Var bor det flest människor?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lindesborgsskolans femteklassare har varit på Hörjelgården
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
Grekland bestod av flera små riken/stater
DITT BOENDE.
SYV Studie- och yrkesvägledning
hållbar utveckling över gränserna
EKONOMI -Bidrag kommunen - Fonder -Näringslivet i Oxelösund -Eget arbete.
VÄLKOMMEN TILL FÖRSKOLAN
Inledning Vi har valt mikrovågsugnen som tekniskpryl.
Rösjöskolan.
Jag heter Carl X Gustav. Jag är kung i Sverige
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Afghanistan idag Hälften av alla barn går inte i skolan
Det var en gång en igelkott.
Ett tema om befolkningen i världen
Operation dagsverke 2013 Jag är här för att vår skola har valt att engagera sig i Operation dagsverke och jag kommer att pratat om det här: UNICEF Om UNICEF.
MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG Lördag 30 oktober MIDDAG.
Z-klubbar och Golden Z-klubbar Vad är det? Varför är de viktiga? Vi reder ut begreppen.
Skol maten Klubbgerdsskolan ca 130 elever Klass 2.
Vård- och omsorgs-(college)
Strömslundsskolans Värdegrund.
Demokrati och hur Sverige styrs
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Protokoll Föräldrarmöte 16/3 P Föräldrarna hälsades välkomna till Eskils klubbstuga. 2. Klubbdirektör Tommy Billqvist informerade om Eskilsminne.
London torsdagen den 28/8 I dag besökte studiegrupperna A och B London, vi fick en guidad tur inne på Towern, såg en del kända platser och åkte London.
Välkommen Önskar: Alexander, Angela, Birgitta, Fredrik, Kerstin och Troij.
Hållbar utveckling Vad är det för något? Vad handlar det om?
för måltidsverksamheten inom förskola och skola
Mål Vad skall åstadkommas? Resultat Blev det som vi ville?
Trafikmiljön vid Bodestorpsskolan
4/12-14 Resan från vetande till tro Visualiseringscenter – Synagogan i Norrköping.
Väder.
Vad gör vi idag? Lek 1 Vad händer idag och varför?
Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar
Skoluniform – en punkares mardröm? Jon Franzén Umeå Universitet VT 2006.
Vanligt arbetssätt i arbetsgrupp
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Måltider Vi är över 300 anställda som varje dag lagar portioner luncher till skolor, förskolor och äldreboenden i Kungsbacka kommun. Vi serverar.
Trivselregler Under revidering -gäller tillsvidare Jag visar alla respekt, tar hänsyn och ansvar Snöbollskastning är inte tillåtet på skolans.
VILL NI SMAKA? Operation Dagsverke 2015 VIKTEN AV VATTEN & TOALETTER Operation Dagsverke 2015.
Från barn till barn genom springslanten. FN:s konvention om barnets rättigheter PPT bild 2.
{ KMS mot 2020 Strategier från styrelsen. Finaste hamnen på kusten?
1. Presentation 2. Presentation av ämnet nzXKR4 nzXKR4 3. Vad är HEM:
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Naturlandskap blir kulturlandskap
stenåldern, bronsåldern och järnåldern
Geografi Kan jorden föda oss?. Kamp om hunger Jordbruket Fiske Vattenbrist – vattensnåla metoder 70% - av sötvattnet förbrukas inom jordbruken 3 ton vatten.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Kyrkan Medeltiden åk 4 del 3.
V39, 2016: Veckobrev för förskoleklasserna
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Träningsläger Arvidsjaur 22-24/9.
Bellas besök i Bräcke.
Varifrån kommer kranvattnet?
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Varifrån kommer kranvattnet?
Extra näringrik gröt och rent vatten 3:e kvartalets Upprop under 30-års jubileet Feedback om hur pengarna har använts TACK till alla givare: TACK.
Rotary Doctors Sweden 30 år Upprop 3:e kvartalet 2018
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
PRESTATIONSTRIANGELN - GRUNDEN FÖR EN GOD PRESTATION
Presentationens avskrift:

Dharampur i Indien Strandskolan i samarbete med Tyresö Ulands- och Fredsförening, TUFF.

Strandskolan har stöttat TUFF´s arbete i Dharampur sedan Strandskolan startade På bilden syns en brunn som TUFF bekostat för att byborna ska få tillgång till rent vatten.

TUFFs samarbetspartner i Indien heter Bikhu Vyas som beslutar hur pengarna fördelas mellan skolor, plantage, dammbyggen, mediciner, brunnar och boskapsinköp etc.

Dharampur är ett bergsområde där det är mycket fattigt. Barnen skulle inte kunna gå i skolan utan de sju skolor som bl a TUFF sponsrar.

Skolorna är internat. Eleverna får mat, skoluniformer och skolmaterial. På bilden förbereder eleverna sin egen förmiddagsmåltid (frukost och lunch). Eleverna åker hem till sin by en gång om året. Föräldrarna är välkomna att hälsa på vid ett öppet hus.

Alla elever får med sig en mangoplanta hem per år. Tanken är att mangon ska bidra till en självförsörjande by genom att; de kan sälja mangon på marknaden de kan äta den för att bli mätta och för att få nödvändiga vitaminer mangoträden binder jorden, som både förhindrar erosion och behåller fukt de egna barnen är kunskapsbärare genom att de kan plantera, sköta och kompostera vilket gör att byn inte behöver hjälp från utomstående

Här ser vi ett dammbygge som görs för att hålla kvar monsunens regn.

Kvinnorna gör dammen djupare och bär bort det som blir över till dammvallen. TUFF bidrar med ingenjörskunnande och material. Byn får ställa upp med arbetskraft.

Kvinnorna hämtar det vatten som behövs till matlagning, dryck, hygien, odling och boskap från närmsta brunn. Alla brunnar i Dharampurområdet är bekostade genom TUFF eller andra bidragsgivare. Principen är som vid dammbygge, byn ställer upp med arbetskraft och får hjälp med material och kunnande.

Vi möttes av glada och stolta elever och personal när vi besökte de olika projekten under sportlovet Strandskolan skickar ungefär kr per år och vi fick se att pengarna användes med stor omsorg.