Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer,

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Advertisements

Carina Bergqvist Torvallaskolan
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Studierektor/universitetsadjunkt
Biblioteken som stöd till vuxen- och distansstuderande.
Biblioteksservice till Sveriges nätuniversitetet Jan Hagerlid KB/BIBSAM Överbibliotekarie vid SLU (tjl)
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Kristina Bäck VFU-handläggare
Från bokmagasin till diversehandel
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
En kreativ mötesplats för universitet, kommun och näringsliv.
IKT i lärarutbildning IKT Information om IT-miljön – datorer, datasalar med mera.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
© VirtuaaliAMK / T. Ståhl 1 Den Den Virtuella yrkeshögskolan & Arcada september 2014september september 2014september 2014
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Nationellt centrum för flexibelt lärande, CFL CFL är en statlig myndighet med uppgift att främja livslångt lärande för alla, genom att stärka och stimulera.
Mats Blomberg Mauritza Jadefrid Joakim Lennartsson Biblioteksundervisning i informationskompetens med fokus på hållbar utveckling.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Lärande, kommunikation och IT
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Nätbaserad undervisning Tät interaktion mellan studenter och lärare Agnès Sandin,
Projektet Flexibelt lärande presenterar Kursutveckling mot flexibelt lärande Ltu – Internt – Utvecklingsprojekt – Flexibelt lärande.
Luleå tekniska universitet
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
Välkommen!.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Sunets e-mötestjänst TREFpunkt Örebro Johnny Widén Medieteknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik Centrum för Distansöverbryggande Teknik.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
SMAK  Projekt SMAK ( )  Kompetensutveckling för aktörer som möter personer NPF i sin yrkesutövning  Regionförbundet och Europeiska socialfonden.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Biblioteket, LRC som stöd för lärandet. Computer Sweden ”Biblioteken söker nya roller i digitalåldern” ”Det gamla folkbildaridealet med den.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Vuxenutbildningen i Kristianstads kommun
Myh.se Kvalitetsarbete konst-och kulturutbildningar Utvecklingsarbete Steg 1 utarbeta en strategi för kvalitetsarbetet Arbetsmetod: diskussion med konstnärliga.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Kursen Kulturarvet som pedagogisk resurs riktar sig till universitetslärare och fokuserar på hur natur- och kulturarv kan användas i undervisningen för.
På väg mot Linnéuniversitetet
Fysioterapeuterna Västerbotten
HANDLINGSPLAN och Verksamhetsplan gemensamma förvaltningen
Preliminär Verksamhetsplan 2017
ANHÖRIGSTÖD.
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
SUNET – Nätbaserade möten
Presentationens avskrift:

Flexibelt lärande - bakgrund 2002 – Flexibel utbildning på distans 2004 * integrera nätbaserad utbildning * flexiblare utbildning för enskilda individer, organisationer, myndigheter och företag Övergripande mål: * Ltu känd som framgångsrik anordnare av nätbaserad utbildning * Tillgängligheten ska öka och nya målgrupper nås * Nätbaserad utbildning ska utvecklas inom Ltu och betraktas som ett ändamålsenlig sätt att bedriva utbildning på 2005Flexibelt lärande

Projektet Flexibelt lärande Syfte Möjliggöra och stödja Ltu:s fortsatta utveckling till ett universitet som kännetecknas av Flexibelt lärande Tre områden Kursutveckling Kompetensutveckling Universitetets gemensamma lärplattform Ltu – Internt- Utvecklingsprojekt – Flexibelt lärande

Flexibelt lärande Ta tillvara det bästa från distans- och närutbildning för att forma utbildningar anpassade till de studerandes behov och för att nå rimlig effektivitet. –Friare kursstart/kursslut –Friare studieformer –Geografisk obundenhet –Möjlighet till egen studietakt –Anpassning till olika lärstilar –Stöd i lärande av text, bild, ljud och multimedia –Distans och närutbildning smälter ihop, beroende på den studerandes behov

Ex. på IT resurser för flexibelt lärande Lärplattformen Fronter Mail Marratech till lektioner, seminarier, föreläsningar, gruppmöten Inspelade lektioner (video, e-Beam, PowerPoint m. ljud, Flash) Inspelade demonstrationer (video, Camtasia) Videokonferens IP-telefoni Skype Messenger Remote server Blogg

Område 1: Kompetensutveckling och andra former av stöd Förverkliga LTU´s egna styrdokument – det kunskapsbyggande universitetet – fokus på lärarrollen Campus i Luleå, Boden, Piteå, Skellefteå och Kiruna Fokus på Fortsatt utveckling av en lärarportal för LTU´s undervisande personal –Lärarportalen finns Översyn och utveckling av LTU´s utbud av pedagogiska utbildningar för lärare vid LTU –Högskolepedagogisk grundkurs 5 p startade ht 2005 –Steg 2 (under utarbetande) ger ytterligare 5p och innebär ett antal valbara alternativ där man kombinerar en teoretisk/didaktisk genomgång med ett pedagogiskt utvecklingsarbete inom området –Steg 3 Kunskapsbyggarkursen 5 p

Område 2: Classfronter Drift Utbildning Support Utvecklingsprojekt för att –Underlätta –Förbättra –Bredda användningen av Classfronter 1.Implementation av Quizzverktyg, rapporteringsverktyg 2.Integrerad drift och supportorganisation för storskaligt bruk 3.Webbsida för support av Classfronter 4.Specifika utbildningsinsatser 5.Integrering med personal IDEAL

Classfronter idag: Antal användare Antal kurser Demo?

Område 3: Kursutveckling Flexibel utbildning med stöd av modern teknik – oavsett distans – eller närutbildning. 1.IT-pedagogisk support 2.Utvecklingsprojekt

Ex. på aktiviteter under 2005 Information till institutioner Seminarier Demonstrationer, t ex –Fronter –Marratech –Inspelning av föreläsning, videofilm –Matteformler på nätet Kurser, t ex –Fronter –Marratech Pröva-på-verkstad synkrona verktyg Teknisk rådgivning – ”Rumsgenomgång” ”Starthjälp” till distansutbildning Strategi/arbetsgrupps-arbete Konkreta kursutvecklingsprojekt Konkreta exempel 1.Kvalitets och miljöteknik 2.Hälsovetenskap 3.Högskolepedagogik

Flexibelt lärande - resultat En lärarportal - En samlingsplats för en mängd olika resurser Förnyat högskolepedagogiskt kursutbud Ett antal exempel på Flexibelt lärande med stöd av IT -Kursmodeller (Projektinriktad kurs och teoretisk kurs och en mix) -Matteformler på nätet -Bloggar i undervisningen Marratech manual för studenter och lärare Classfronter resultat Övrigt; Dokumentationer -Strategisk grupp vid Hälsovetenskap -Studie om Lärobjekt

Vad händer nästa år inom LTU? Bl a Satsningen på LRC (Learning Resource Centre) Utbildningskvalitativa frågor Förslag beslut hos rektor, budget ej klar Samordningsgrupp Resurs för utveckling av flexibla former i lärandet Resurs för högskolepedagogisk kompetensutveckling Classfronter fortsätter