Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

OFFENTLIGHETSPRINCIP
LAG & RÄTT.
Demokrati och diktatur
Hur använder vi demokratin?
Media Lagar och regler.
”Den tredje statsmakten”
MASSMEDIA Lagar och Regler.
Mål och betygskriterier
MASSMEDIERNA omkring oss
Journalisten - Den tredje stadsmakten Barbro Alving Bob Woodward
Massmedia och reklam.
Medievanor.
Medievanor.
Lag och Rätt.
PRIVATJURIDIK Lagar och andra rättskällor, kap 3.
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Så styrs Sverige.
LAG & RÄTT.
Offentlighetsprincipens syften
Demokrati och hur Sverige styrs
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Hur lagar kommer till. Kap1
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Demokrati, politik och val.
”Han klarade inte skolan”
Det beskrivs i författningen, alltså de fyra grundlagarna.
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Den svenska författningen
Informationssökningsprocessen:
Samordning av den sociala tryggheten Arbetslösa som påbörjar deltidsarbete i annat land.
Så har vi organiserat oss
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Yttrandefrihet.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Mätt och belåten Stockholm juni Att utkräva ansvar av medier Stockholm juni 2008 Torbjörn von Krogh.
Makt & demokrati 2: Grundlagarna.
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Massmedia.
Så styrs Sverige.
Vem bestämmer i Sverige?
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Offentlighet i Sverige Helena Bengtsson Databasredaktör Sveriges Television.
Yttrandefrihet i Sverige.
Lag och rätt. Vad är…  Regler När använder vi dem? Exempel?  NormVad är normer? Exempel?  LagNär används lagen? Exempel?
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Riksdagen- 349 personer från åtta partier. Stiftar lagar. Bestämmer kring inkomster/utgifter. Kontrollerar regeringen.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Public service ÄGANDESTRUKTURER. Public service Olika synsätt:  I allmänhetens tjänst  Marknadskrafterna styr Fördelar/nackdelar.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Massmedia.
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Etiska regler för press, radio och tv
Yttandefrihet och Tryckfrihet
MASSMEDIA.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Våra medier.
Våra medier.
Land ska med lag byggas Sveriges Grundlagar.
Presentationens avskrift:

Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler ut för media? Vad är public service?  Frågesport - Vad kan du om massmedia och dess historia?

Lagstiftningen reglerar media  Yttrandefrihet är frihet i att uttrycka känslor, tankar och åsikter i form av skrift, tal och bild  Tryckfrihetsförordningen (1766/1949) är en grundlag som reglerar yttrandefrihet i tryckta skrifter, exempelvis böcker, reklamaffischer, tidningar och tidskrifter med mera  Yttrandefrihetsgrundlagen (1991/1992) är en särskild grundlag till skydd för yttrandefrihet i, exempelvis, television, filmer, radio och Internet

Fem viktiga principer i TF och YGL:  Etableringsfriheten  Censurförbudet  Ansvarige utgivaren  Offentlighetsprincipen  Anonymitets- och meddelarskyddet Uppgift: Läs om de olika principerna på sida i ARENA123 och försök motivera varför dom finns

Vad är en myndighet? Myndigheterna ska se till att de lagar som riksdag och regering har beslutat om blir verklighet. Om riksdagen till exempel beslutar att skicka en fredsbevarande styrka till ett utsatt land så är det Försvarsmakten som ser till att detta händer. Exempel på statliga myndigheter är: Migrationsverket Skatteverket Försvarsmakten Polismyndigheten

Pressetik = etiska regler inom mediebranschen  Etik är läran om moral och vad som är rätt och fel ”Hur man bör bete sig” ”Vad är det rätta att göra eller säga i den här situationen?”  Pressetiska regler är en överenskommelse emellan olika organisationer i tidningsbranschen över hur man ska bete sig när man publicerar och hur man arbetar inom branschen, exempelvis som journalist

Pressetiska regler  Publicitetsregler – Etiska riktlinjer kring publicering inom bild och namnpublicering, samt respekt för den personliga integriteten (sida )  Yrkesregler – Etiska riktlinjer hur man utnyttjar personliga fördelar genom sitt arbete som journalist som kan skada ens trovärdighet, exempelvis gåvor eller förfalskade intervjuer

Svenska Journalistförbundet - arbeta med datorn  Gå in på  Skriv in sökordet: ”Svenska journalistförbundet”  Klicka dig vidare till ”Yrkesfrågor” -> ”Yrkesetik” -> ”Spelregler för press, radio och TV” Klicka och läs publicitetsreglerna Klicka och läs yrkesreglerna

24-man mördad i Linköping kvällen den 3:e mars Uppgift: Journalisternas förhållande till publicitetsreglerna är relativt tydliga om man jämför innehållet i tidningar, som exempelvis Corren eller Aftonbladet, och jämför det med Internetforum som Flashback där användarna inte tillämpar de pressetiska reglerna.  Ge exempel på innehåll i Flashback där inläggsskaparna inte förhåller sig till de pressetiska reglerna och skriver saker som ”vanlig” media aldrig skulle publicera  Vilka fördelar och nackdelar finns det att förhålla sig till de pressetiska reglerna?

Vad händer om man byter mot de etiska reglerna?  Pressens Opinionsnämnd (PON) övervakar att de pressetiska reglerna följs  Anser man att en tidning har brutit mot de etiska reglerna kan man vända sig till Allmänhetens Pressombudsman (PO) som hjälper med övervakningen  Om en tidning döms för regelbrott måste tidningen betala en avgift till PON och PO:s verksamhet, och på så sätt finansieras organisationen  PON och PO är INTE statliga myndigheter, utan en organisation som tidningsbranschen gemensamt har bildat

Frågesport!