Håkan Wiss Vägverket Region Norr

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nätverks-RTK, Västsverige
Advertisements

Samverkan om Väg- och Trafikinformation i Skåne
God hydrografi i nätverk Samverkan mellan Lantmäteriet och SMHI
Konferens och evenemang
Projektförslag för POSITION STOCKHOLM MÄLAREN - 2  Ett års produktionsmätning, drift och utvärdering av en prototyptjänst för Nätverks-RTK.  Omfattar.
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
Patientens väg genom vården
Det fastighetsjuridiska och tekniska stödet i planprocessen
Vad är speciellt med data i GIS? Introduktionskurs för användare Del 4.
Konferens om den Nationella IT-strategin för vård och omsorg
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Projektmöte 26 april 2006 •Inledning, GIS-pris mm •Lägesrapport från info-delprojektet •Visning av karttjänsterna •GIS-dagarna 2006 •Vad händer i övrigt.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Reflektioner Margareta Dahlström Centrum för forskning om regional utveckling, Karlstads universitet
Ingemar Halvorsen Vägverket NVDB e-post: ingemar. se Tel
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
ÖK-applikation och DB-modell Kristianstads kommun
Hur kan informationsflödet i detaljplaneprocessen effektiveras
Karin Larsson GIS-centrum Lunds universitet
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
© StrateGIS och STG1 Problemet SGU LMV Lst SCB Komm. RAÄ ? ? Vem har data? Vilken innebörd & kvalitet har data? Stämmer leveransen med beställningen?
1Nordiskt NVDB-seminarium Väg- och järnvägsnät Stanli-metoden …för Väg- och järnvägsnät Vidareutveckling av standarden Mari-Louise Lundgren, Vägverket.
Projektets grundtanke GIS Västra Götaland Kommuner Myndigheter Övriga Allmänhet Organisationer Skolor Förvaltningar.
Vägverkets användning av TNE
Delprojekt Informationsutveckling Verka för tillämpning av enhetliga modeller och gemensamma standarder för data och metadata Producera och ajourhålla.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Gränshinder och gränshinderslösningar Presentation
Lantmäteriets informationsförsäljning
Nyttan med standardisering
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
Klimatanpassad vinterväghållning i Norrköpings Kommun Leif Lindberg Teknisk chef Norrköping kommun
Väg- och beläggningsdata i samverkan Danderyds kommun Beläggningsdata, vägdrift Vägdata.
Ajourhållning för övrig topografi – så gör du!. Ett fungerande samhälle förutsätter att både din kommun och Lantmäteriet har en korrekt, aktuell och enhetlig.
Datafångst ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS.

Ajourhållning för övrig topografi – så gör du!. Ett fungerande samhälle förutsätter att både din kommun och Lantmäteriet har en korrekt, aktuell och enhetlig.
Val av transport till resmålet.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Aktiviteter och upplevelser
Luleå tekniska universitet
Statusrapport SIS/Stanli Nordiskt möte, 3-4 maj 2006 Oslo.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Ett forskningsprogram om förbättringsarbete inom vård och omsorg finansierat av VINNOVA och Vårdalstiftelsen i samverkan med Sveriges Kommuner och Landsting.
”Program Sätra brunn ”
Nationella Snöskoterrådet jobbar för en hållbar snöskotertrafik! Lägesrapport mars 2010 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS område i februari.
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
DEN GODA MILJÖN DET GODA LIVET I STORSTADENS NÄRHET.
InstitutionerFöretag Kompetensområden Robotdalen Logistikautomation Automation Region.
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Tätortsdatabas för Västmanlands län GIS, men sen då? - ”TRÅK-GIS” Standardisering Strukturering Kvalitet Tillgänglighet Ajourföringsrutiner Datautbyte.
Projektförslag Gute-RTK Informationsmöte Gute-RTK Visby, 27 september 2005 Tina Kempe
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
SWEPOS  Nätverks-RTK –tjänst – utbyggnad i Kiruna-området Kiruna arbetsgruppsmöte
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Projektförslag för VÄST-RTK Nätverks-RTK i produktionstest i västra Sverige Ett års produktionsmätning, drift och utvärdering av en prototyptjänst för.
FÖRUTSÄTTNINGAR SKAN-RTK - 2 Nätverks-RTK i produktionstest i Skåne
Nätverks-RTK – var står tekniken idag?
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
PROGRAM Gis-Arena Gis-Arena Dalarna Vad vill vi ytterligare? Vem gör vad i projektet? Vad skall vi jobba med innan allt är klart?
Lantmäteriet, LF-data Geodesi, Christina Lilje Nätverks-RTK - Var står tekniken idag? Informationsmöte Pite Havsbad, 11 december 2002 Christina Lilje,
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Hållbar utveckling av skogen. Tekniska lösningar inom skogsbruk  Vilka tekniska lösningar har man gjort inom skogsbruket?  Exempel på lösningar som.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Nationell järnvägsdatabas- NJDB
Skydd av dricksvattentäkter i Stockholms län
STOCKHOLM SCIENCE CITY FOUNDATION Ylva Williams, VD
Presentationens avskrift:

Håkan Wiss Vägverket Region Norr

Innehåll NVDB-konceptet Innehåll Användning av data Aktuella aktiviteter

Kännetecken Grunddatabas Rikstäckande vägnät – cirka 530 000 km Ájourhållning vid källan Känd kvalitet Bygger på standard Samverkan Omfattande användning Upphovsrättsliga principer Regeringsuppdrag Vilket problem skulle NVDB lösa? En databas för samhällsplanering, väginformatik och väghållning, gemensam digital infrastruktur mm Vilken var den politiska ansatsen? Staten står bakom satsningen för att undvika kommersiell styrning, alla vägar ska ingå inte bara de kommersiellt gångbara, samarbete mellan myndigheter, kommuner och näringsliv

Vägar som ingår i NVDB Sådana vägar, gator, torg och andra leder eller platser som allmänt används för trafik med motorfordon. Däremot inte: vägar inom inhägnade industriområden traktorvägar skoterleder isvägar gång- och cykelvägar, ridbanor Primära dataleverantörer: enligt ovan. Avtalsmodellen, Strategi för dataförsörjning / anskaffningsplanen ev. revidering för att påskynda insamling av vissa prioriterade företeelser. Har utvecklingen förändrat antalet / typer av dataleverantörer? Andra leverantörer kan komma ifråga för vissa dataslag, t.ex. LTF:er (länsstyrelserna). Skogen organiserar sig i tre SVDB – ekonomiska föreningar Har det förekommit ändringar med hänsyn till avtal eller organisation? Vet inte om vi behöver gå in på det...

Datakällor och dataleverantörer VDB+GGD Uppbyggnaden av ett rikstäckande vägnät prioriteras. Vägnätet ska skapas genom att utnyttja Vägverkets databas VDB och Lantmäteriets databas GGD. I fjällregionen ska Blå kartans vägar användas i kombination med VDB, eftersom GGD inte finns i detta område förrän 2003. Enskilda vägar med statsbidrag Målsättningen för Vägverket är att kunna leverera uppgifter direkt från det nya EV2000-systemet till NVDB med början under 2001. Grundtanken är att initialt förse det nya EV2000-systemet med ett vägnät från NVDB, så att företeelser i dagens EVN-system kan börja knytas till detta. Fastighetsinformation Från fastighetsdatasystemet kan information om förvaltningsform, väghållarnamn (föreningsnamn) och organisationsnummer hämtas. Dessa uppgifter finns även i register hos bl.a. skogsnäringen och hos enskilda-väg-funktionerna på Vägverket, men det är FDS som ska ses som källan och informationen bör därför hämtas därifrån. För att knyta uppgifterna till NVDB:s vägnät bör den digitala registerkartans information om planer och bestämmelser utnyttjas. En arbetsgrupp föreslås tillsättas för att under våren 2000 närmare studera tekniska lösningar, organisatoriska aspekter och lämna förslag till hur dataleveranser från FDS till NVDB kan utformas. Kommuner I första hand kommer kommunala leverantörer att ajourhålla vägnät som levererats enligt ovanstående och lämna initiala leveranser av företeelser och lokala trafikföreskrifter samt ajourhålla dessa. Skogliga leverantörer Levererar skogsbilvägnätet via tre SVDB´n som i sin tur knyter upp enskilda vägföreningar, skogsbolag etc Kommun VDB VV NVDB Ensk. vägar med statsbidrag Finfo GGD LMV Skogs- näringen

NVDB - Grunddata till många tillämpningar Räddning och övervakning Samhällsplanering Multimodala transporter Totalförsvaret Kollektiva persontransporter Med NVDB som grund kan Vidareförädlare knyta verksamhetsdata och skapa produkter som är till nytta för en mängd verksamheter. Väghållning Privata persontransporter Trafikhållning Godstransporter Turism Forskning och utbildning Kommersiell planering NVDB - Grunddata till många tillämpningar

Hur ska vi sprida NVDB? NVDB Vidareförädlare av data C B NVDB NVDB kommer inte att själva utveckla produkter för marknaden. Några typer av användare t.ex. Vägverket, kommer att använda data ”som det är” (höger) men för de allra flesta är det nödvändigt att kombinera NVDB-data med annan datamängd, t.ex. olika typer av dynamiska data, adresser, hydrografi mm För detta ändamål kommer NVDB att sluta avtal med återförsäljare/vidareförädlare av data. Vi kommer att hänvisa till dessa återförsäljare i de flesta fall men det går alltid bra att vända sig till oss Vidareförädlare av data Direktanvändning av t.ex Vägverket Ruttplanering/ navigering Hastighetsanpassnings-utrustning Samhällsplanering

Aktiviteter- Tillhandahållande Leveranser har skett till Länstrafikbolaget i Jönköping, Skog forsk, Umeå universitet, till dataförädlarna, Nav Tech testar NVDB data om de uppfyller deras krav. Klart okt. Deltager i mässor och infomöten tex Road and Traffic.

Dataförädlare Columna Metria Sweco Position Triona

Med NVDB som grund kan Vidareförädlare knyta verksamhetsdata och skapa produkter som är till nytta för en mängd verksamheter. www.vv.se/nvdb

Vägverket, Lantmäteriet, Kommunförbundet, Skogen NVDB-RÅDET Kund VV Kund 1 Kom. Data- försörjning Produktion Tillhanda- hållande Kom. LMV Kund 2 Kom. Kom. Kom. Kund Användare Dataleverantörer Kom. Kund 3 Skog. Vägverkets regioner Vägverket Skog. Lantmäteriet Kund 4 NVDB Teknisk lösning Kommun Produktions- central