Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fatta PHP - Din guide till en större värld Knut Hahnsskolan – Ronneby Virtuella miljöer (MUM1203, 100p) Fredrik JohanssonBild 1 av 10.
Advertisements

ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
Projektplanering med hjälp av Logiskt Ramverk (LR)
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Utveckla en applikation Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar
Att kläcka och vaska idéer
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Från mönster till algebra
This work is licensed under a Creative Commons 3.0 Attribution License Wikispaces för SBC En guide
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
En presentation för dig som är lärare
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Att läsa och studera.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemsnack eller bygga lösningar.
Vad är teknik?.
Access med Sebastian och Robert
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Designprocessen Idé Research Presentation Omarbetning
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Att bygga en fungerande webbplats
Projekt pinnar.
(CC BY 2.0)
Syftet med en personlig handlingsplan
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Next previous Refactoring och lite mönster kodade i Java Innehåll Vad är refactoring? Ett större refactoringexempel Några mönster kodade i Java OOMPA 2000.
Programmeringteknik Webbdelen. HTML H yper T ext M arkup L anguage Märker upp sidans innehåll så att webbläsaren kan avgöra hur innehållet ska visas.
Webben – intro Första föreläsningen i kursen Webbutveckling.
Ett arbetsområde om poesi
Webbdesign så klart! ”Den roligaste kursen på gymnasiet”
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Programmering B PHP Lektion 2
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Workshop inför Projektet
Det svenska kulturarvet: spår 1
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Flexibelt studerande. Bakgrund  Myndigheten för Skolutveckling i den av Kairos Future drivna studien Skola 2021: Kairos Future Skola 2021Kairos Future.
Introduktionskurs Greppa Näringen Madeleine Wiström, växtodlingsrådgivare Hushållningssällskapet
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
JAG BLEV MED PADDA!!! och kunde plötsligt göra saker jag funderat över men inte haft verktyg till.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
Integrera mp3 i hotpotatoes.  Se hur test-övningen kommer att se ut: N1_Audio_01.htm
Webbutveckling Med fokus på grunder i html och css.
XHTML & CSS Introduktion Erik Nahkala
Målgruppsfokusering och modernt verktyg vid lansering i februari
Logikprogrammering 21/10 Binära träd
Google SketchUp Del 1.
Java paket och jar-filer
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
En fråga per elev – bråk år 6
Styckeindelning.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Retoriska arbetsprocessen
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Exempel på skriftligt omdöme
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Presentationens avskrift:

Utvecklingsprocessen Webbutveckling

Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda alla redan nu. Lägg informationen i ”bakhuvudet” och använd den när det behövs.

Utvecklingsprocessen Jobba i små steg; Skriv lite HTML, validera och testa i webbläsaren. Skriv en aning till, testa. Skriv lite CSS, validera, testa. Lite mer kod, validera, testa.

Utvecklingsprocessen Gör samma sak med alla verktyg och metoder du möter. Läs lite grann, testa, läs lite mer, testa, osv. Men även viktigt att ha ett slutmål vid horisonten. Sikta åt rätt håll!

Utvecklingsprocessen Processen är inte en renodlad sekvens av att göra saker från A, sedan B, sedan C osv, utan den är iterativ – upprepande! Man gör samma saker flera gånger och man gör ofta olika saker parallellt.

Utvecklingsprocessen Somliga skissar direkt med HTML och CSS. Andra jobbar med papper och penna, sedan ritas designen i datorn och först därpå skapas HTML och CSS-kod.

Utvecklingsprocessen Ibland jobbar designern i ett WYSIWYG-verktyg. What-You-See-Is-What-You-Get

Utvecklingsprocessen Ibland jobbar designern i ett WYSIWYG-verktyg. What-You-See-Is-What-You-Get

Utvecklingsprocessen Även om man jobbar med enklare statiska webbplatser, så är det sällsynt att man inte måste handkoda HTML och CSS i någon mån. WYSIWYG-programmen är inte en ersättning för kunskap!

Utvecklingsprocessen

Utvecklingsprocessen En webbplats börjar med en idé! Eleverna ska kunna hitta all information de behöver för att kunna följa undervisningen, man ska kunna köpa smycken från en designer, rockbandet ska nå publik eller medlemmarna i en ridklubb ska kunna boka tider i stallet

Utvecklingsprocessen Idéerna bör formuleras skriftligt och gradvis formuleras om till mer konkreta mål.

Utvecklingsprocessen I målen bör man se till så att de inom organisationen som jobbar med informationen inte får extraarbete, utan att totalsumman blir arbetsbesparande.

Utvecklingsprocessen På den här nivån behöver man alltså analysera informationsflödet och göra en analys av effekterna kring dagens situation och den man tänker sig att uppnå.

Utvecklingsprocessen Första typen av skiss: Struktur, dvs vilka delar och sidor ska ingå. Här tänker man noga igenom navigationen.

Utvecklingsprocessen En sitemap kan se ut så här (hierarkisk webbplats): Startsida Vilka vi är (om oss) Vad vi gör (arbeten) Blogg (alla inlägg) Blogginlägg (med kommentarer) Kontakt (formulär)

Utvecklingsprocessen Wireframes Dessa beskriver hur de enskilda sidorna är uppbyggda. Gör en wireframe för varje typ av sida som ingår.

Utvecklingsprocessen För sidor som har hög grad av interaktion, som formulär eller sidor som har visa/dölj effekter, bildspel och liknande, kan man göra en sk storyboard för att designa ett effektivt och fungerande arbetsflöde.

Utvecklingsprocessen Winframes kan liknas vid ett skelett. Nu är det dags för hud och hår = Färgerna Bilderna Typsnitten

Utvecklingsprocessen I stilguiden beskrivs med ord vad färger heter (eller har för kod) och vad namnet är på valda typsnitt och bilder.

Utvecklingsprocessen