Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning oktober 2014 Competence Centre for Catalysis
Projektmål Energieffektiv minskning av utsläppen av både PM and NO x, utan ökade utsläpp av CO 2 Competence Centre for Catalysis
NO x – PM relationen Dieselnet.com Competence Centre for Catalysis
TEG-HEX design lösningar Plattvärmeväxlar design Rörvärmeväxlar design Competence Centre for Catalysis
Verklig tillämpning Ett huvudmål för MISTRA E4 är att kombinera och utvärdera de olika delarna I projektet tillsammans Competence Centre for Catalysis
N2N2 O2O2 NO 2 NO CO 2 N2N2 H2OH2O NH 3 Hydrocarbon Selective Catalytic Reduction Competence Centre for Catalysis
Projektfokus – Förbättra reduktionen av NO x vid låga temperaturer – Undersöka effekterna av biobränslen – Undersöka relationen mellan laboratorieförsök och motorbänksförsök Competence Centre for Catalysis
Väteeffekten för silveralumina R. Burch, Cat. Rev. Sci. Eng. 46 (2004) 271 Competence Centre for Catalysis Oktan w.o. H 2 Oktan med H 2
Förbättrad låg-T aktivitet Effekter av silverhalt och platina doping Gassammansättning: 200 ppm NO, 10% O 2, 1000 ppm H 2, 5% H 2 O, Ar. C/N = 6. GHSV = 33,200 h −1. Competence Centre for Catalysis
Storskalig utvärdering Competence Centre for Catalysis
Effekter av uppskalning Gassammansättning : ~420 ppm NO x, ~10 vol.% O 2, ~5 vol.% H 2 O, N 2. C/N = ~4 (NExBTL) and GHSV ~ 22,300 h -1. Gassammansättning: 200 ppm NO, 10 vol.% O 2, 5 vol.% H 2 O, N 2. C/N = 6 and GHSV = 33,200 h−1. Competence Centre for Catalysis LaboratorieskalaMotorskala
Sammanfattning Katalytisk diesel reformering är en möjlig teknik för väteproduktion. Reformat ger högre NO x reduktion jmf med väte från gasflaska. Hög NO x reduktion kan uppnås, även med motoravgaser som NO x källa. Competence Centre for Catalysis
Acknowledgments Finansiering MISTRA (STIFTELSEN FÖR MILJÖSTRATEGISK FORSKNING) finansierade programmet E4 (Energy Efficient Reduction of Exhaust Emissions from Vehicles) Arbetet har utförts vid Kompetens Centre för Katalys, vid Chalmers Tekniska högskola och har fått finansiellt stöd från Energimyndigheten och medlemsföretagen AB Volvo, ECAPS AB, Haldor Topsøe A/S, Scania CV AB, Volvo Car Corporation AB and Wärtsilä Finland Oy Knut och Alice Wallenberg Foundation, Dnr KAW KIC InnoEnergy via SynCon projektet Competence Centre for Catalysis