Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning 2014 8 oktober 2014 Competence.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köpa miljöbil med nya upphandlingsdirektivet
Advertisements

Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
IT för personlig vård av kroniskt sjuka
Extrudering för ökad biogasproduktion – och lite till..
Energimyndigheten och FFI
Energiportalens perspektiv och vision …vad har vi skapat, och varför? Lund, 15 februari 2006 Lars J. Nilsson Lunds tekniska högskola.
VÄRLDENS SKILLNAD.
A project in the Swedish FFI program FFI – Strategic Vehicle Research and Innovation transporteffektivitet.se FFI Transporteffektivitet – Projektseminarium.
Driftoptimering av värmepumpssystem
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
Ett mänskligare internet Susanna Laurin
Chalmers tekniska högskola
Termo- och Fluiddynamik
INTELLIGENTA TRANSPORTSYSTEM (ITS) COMPETENCE - SEMINARIUM OM INTELLIGENTA TRANSPORT- SYSTEM.
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder forskning.
Elisabeth Wetterlund 24 mars 2010
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete mellan Ledarna, Almega, Sveriges Kommuner och Landsting och Bliwa Stiftelsen, Hållbara chefer.
ELDRIVET Energirelaterad fordonsforskning
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Neste generasjons fjernvarme Louise Trygg associate professor / docent Energisystem Linköpings universitet.
Bilen, bränslet, beteendet - Politiken, marknaden, individen Järfälla kommun 1 april 2014.
Energirelaterad fordonsforskning 2014 ’Kraftelektronik och elmotorer för hjälpaggregat hos hybridfordon’ Program Energi & Miljö inom FFI Startat.
En plattform för samhällsekonomisk analys
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Biobränsleoptimerad oxidationskatalys för framtidens avgasefterbehandling September 2013 – hösten 2017 FFI Energi och.
Nya komponenter och koncept för polymera bränsleceller till fordon
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Ingenjörsverktyg för Li-jonbatterier
FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation
Sveriges första anläggning för flytande biogas
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
FFI Energi o Miljö inbjuder till samverkansforum inom forskningsområdet aerodynamik 21/ Chalmers, Göteborg.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
ReformTech Sweden AB CONFIDENTIAL This document is solely for the use of ReformTech personnel. No part of it may be used, circulated, quoted, or reproduced.
Energy Technology Centre Syntesgruppen – målsättning och arbetssätt Programkonferens Småskalig värmeförsörjning med biobränslen 2010 Rikard Gebart, ETC.
Mild hybrid 48V Elektriskt - drivhjälp & regenererings system
Ställer om från fossil diesel till RME -”Vi får det att fungera!” -
I det nationella materialet kan vi urskilja tre olika nivåer på arbetet att förbättra högskoleutbildningarna.
FS Dynamics Sweden AB Jungmansgatan 31 • SE Göteborg • Sweden • Tel: +46 (0) e-post: • internet:
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Projektplanering Näranollenergibyggnader
FFI Resultatkonferens | iQDrive | Pär Degerman, Scania CV AB
Per Hamlin, ÅF Industry Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Per Hamlin, ÅF Industry.
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Högtemperaturlitiumbatterier (HT-LiB):
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
AB Volvo Industrial Electrical Engineering and Automation, Lund University, Sweden SuperCool.
Design av komponenter och system för energieffektiv elektrisk framdrivning av el- och elhybridfordon Ali Rabiei, Doktorand Institutionen för energi och.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder forskning.
Säkrare energilagerlösningar med fluorfria elektrolyter [ 12/ /2017, Chalmers, Batterifonden, 6,2 MSEK ] Prof. Patrik Johansson LRCS-CNRS, UPJV,
Samspelseffekter vid deaktivering av efter- behandlingskatalysatorer för biobränsledrift Projektbudget 25,7 MSEK Sökta medel: 50 % Projektgrupp Hanna Lind.
Cancervårdprocesser och deras förbättring
Umeå universitet och flyktingfrågan pågående aktiviteter Internationellt Scholars at Risk (SAR) Är ett internationellt nätverk av universitet och högskolor.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Snart två år sedan FFF dagen Jakob Lagercrantz 2030-sekretariatet.
Välkommen ! Collaborative Financial Readiness of Social Enterprises in Sweden Särskilt utvalda Ca 25 deltagare Unik möjlighet.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
TURBOKRAFTs roll för omställningen av det svenska energisamhället
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Rapport Företagsforskarskolor
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Ett integrerat system för energieffektiv avgasrening för tunga fordon Fredrik K. Gunnarsson Energirelaterad fordonsforskning oktober 2014 Competence Centre for Catalysis

Projektmål Energieffektiv minskning av utsläppen av både PM and NO x, utan ökade utsläpp av CO 2 Competence Centre for Catalysis

NO x – PM relationen Dieselnet.com Competence Centre for Catalysis

TEG-HEX design lösningar Plattvärmeväxlar design Rörvärmeväxlar design Competence Centre for Catalysis

Verklig tillämpning Ett huvudmål för MISTRA E4 är att kombinera och utvärdera de olika delarna I projektet tillsammans Competence Centre for Catalysis

N2N2 O2O2 NO 2 NO CO 2 N2N2 H2OH2O NH 3 Hydrocarbon Selective Catalytic Reduction Competence Centre for Catalysis

Projektfokus – Förbättra reduktionen av NO x vid låga temperaturer – Undersöka effekterna av biobränslen – Undersöka relationen mellan laboratorieförsök och motorbänksförsök Competence Centre for Catalysis

Väteeffekten för silveralumina R. Burch, Cat. Rev. Sci. Eng. 46 (2004) 271 Competence Centre for Catalysis Oktan w.o. H 2 Oktan med H 2

Förbättrad låg-T aktivitet Effekter av silverhalt och platina doping Gassammansättning: 200 ppm NO, 10% O 2, 1000 ppm H 2, 5% H 2 O, Ar. C/N = 6. GHSV = 33,200 h −1. Competence Centre for Catalysis

Storskalig utvärdering Competence Centre for Catalysis

Effekter av uppskalning Gassammansättning : ~420 ppm NO x, ~10 vol.% O 2, ~5 vol.% H 2 O, N 2. C/N = ~4 (NExBTL) and GHSV ~ 22,300 h -1. Gassammansättning: 200 ppm NO, 10 vol.% O 2, 5 vol.% H 2 O, N 2. C/N = 6 and GHSV = 33,200 h−1. Competence Centre for Catalysis LaboratorieskalaMotorskala

Sammanfattning Katalytisk diesel reformering är en möjlig teknik för väteproduktion. Reformat ger högre NO x reduktion jmf med väte från gasflaska. Hög NO x reduktion kan uppnås, även med motoravgaser som NO x källa. Competence Centre for Catalysis

Acknowledgments Finansiering MISTRA (STIFTELSEN FÖR MILJÖSTRATEGISK FORSKNING) finansierade programmet E4 (Energy Efficient Reduction of Exhaust Emissions from Vehicles) Arbetet har utförts vid Kompetens Centre för Katalys, vid Chalmers Tekniska högskola och har fått finansiellt stöd från Energimyndigheten och medlemsföretagen AB Volvo, ECAPS AB, Haldor Topsøe A/S, Scania CV AB, Volvo Car Corporation AB and Wärtsilä Finland Oy Knut och Alice Wallenberg Foundation, Dnr KAW KIC InnoEnergy via SynCon projektet Competence Centre for Catalysis