”Program Sätra brunn ”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Drömmen om Hertta Framtida beslutsstödssystem för att nå bättre vattenkvalitet – inte så långt borta? Niklas Holmgren, SydostGIS
Advertisements

Välkommen till temadag Geodatasamverkan
Regional Innovativ GIS- och E-tjänstsamverkan
Enkel anvisning för planering av projekt
? Presentation E-Lin
Hur kan drift av Topobase underlättas ?
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
Breddtjänster för bättre och effektivare samhällsservice Borlänge Nationell vägdatabas - en digital infrastruktur Jan-Olof Östlund Vägverket.
system för handläggarstöd
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Vad är speciellt med data i GIS? Introduktionskurs för användare Del 4.
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Föreningen för Förvaltningsinformation
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
HMK HMK-Bilddata, stöd i flygfotoupphandling
Reinvesteringsstrategier i elnätet
SS Standard för tekniska försörjningssystem
Hämta företagsdata till Excel
Workshop 11 juni 2003 Redovisning av rekommendationer
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Workshop för GIS samordnare
STANLI Metadata 2005/02/17 Nationellt arbete om Metadata Vilka problem kan vi lösa?
Ingemar Halvorsen Vägverket NVDB e-post: ingemar. se Tel
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
GIS-samverkan Södertörn 2014
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Geografisk IT utvecklingssamarbete Malmö, Helsingborg, Lund
Introduktionskurs för användare Del 1
Lantmäteriets geodatatjänster
Mattis Bergquist
Geoteknisk sektorsportal –
Bo Bjerkeholt Vägverket Region Väst ITS Utveckling.
© StrateGIS och STG1 Problemet SGU LMV Lst SCB Komm. RAÄ ? ? Vem har data? Vilken innebörd & kvalitet har data? Stämmer leveransen med beställningen?
Peter Axelsson Digpro AB
1Nordiskt NVDB-seminarium Väg- och järnvägsnät Stanli-metoden …för Väg- och järnvägsnät Vidareutveckling av standarden Mari-Louise Lundgren, Vägverket.
- digital avverkningsanmälan
Nore Eriksson, GIS-Väst ADRESS Ca 80% av alla beslut i en kommun har någon form av geografisk koppling Efter det egna namnet är adressen den viktigaste.
Krav på nya KartBas Undanröja problem med dagens version. Ge en ny plattform för ny funktionalitet tekniskt personellt Nå nya kunder.
Vägverkets användning av TNE
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Nyttan med standardisering
Databaser ©Ulrik Mårtensson, Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS, Skåne Län.
1 Geoteknisk sektorsportal - datainfrastruktur för tillgång till geotekniska undersökningar Huvudstudie Bengt Rydell och Mats Öberg, SGI SKL referensgrupp.
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Vilken programvara skall vi välja?
Cartesia Skolskjuts Cartesia Skolskjuts är ett marknadsledande och kvalificerat beslutsstödssystem som effektiviserar och kvalitetssäkrar skolskjutsplaneringen.
Richard Wenell Arkivering av väldigt stora och väldigt många dokument Richard Wenell, Systemarkitekt, BancTec AB.
Cactus User Group Cactus User Group 2004 Välkomna! Stefan Franzén.
Statusrapport SIS/Stanli Nordiskt möte, 3-4 maj 2006 Oslo.
V ä gregister - Sveaskog Torsten Persson.
= Belägenhetsadresser ”Vadå adresser, posten kommer ju
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Håkan Wiss Vägverket Region Norr
Vägverket Sverige NVF 11 NVDB-seminarie februari 2002 Mari-Louise Lundgren Jan-Olof Östlund Vägverket Titel.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Vad är GeoBas? Intergraphs svensk-utvecklade system för
© Trivector INTEGRERING AV ISO I VERKTYGET FÖR KOMMUNAL TRAFIKSÄKERHETSREVISION Skyltfondsprojekt Annika Nilsson, Trivector Traffic.
GIS i fokus vid sanering av vattennära industrimark
Tätortsdatabas för Västmanlands län GIS, men sen då? - ”TRÅK-GIS” Standardisering Strukturering Kvalitet Tillgänglighet Ajourföringsrutiner Datautbyte.
TEKIS -TRANS TOPOBASE NDRK Modul för Gränssnitt 2000 i Topobase 2008  Gränssnitt 2000 är ett sammanhållet koncept för utbyte av geografisk information.
SWEPOS  Nätverks-RTK –tjänst – utbyggnad i Kiruna-området Kiruna arbetsgruppsmöte
.NET Ett nytt koncept från Tekis.NET. Tekis Modell 2005.
Projektförslag för VÄST-RTK Nätverks-RTK i produktionstest i västra Sverige Ett års produktionsmätning, drift och utvärdering av en prototyptjänst för.
RqlServer Web-applikation  Microsoft program SQL Server OLAP Server Excel ISS  DW3 Soft AB program Rql RqlServer  RqlServer, Kundanpassas RqlServer.
Fysikexperiment 5p Föreläsning Utdrag ur Sten Hellmans föreläsning i Experimentella Metoder 2005 I allmänhet är den asymptotiska fördelningen.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Nödvändigt verktyg för kommunens hantering av elever.
Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Presentationens avskrift:

”Program Sätra brunn 2005-09-20” Inledning NVDB och kommunerna Vägnät anpassat till NVDB – Västerås stad Information Cartesia Information Kordab Workshop – 4 st stationer

”Vägnätet som referenssystem för alla kommunala förvaltningar” TEKIS-LV, GATA & LTF Ny generation system från Tekis AB Henrik Östman, Karl-Erik Palm Tekis

DecernoGruppen Anställda 116 Företagsbild 1 januari 2005 DecernoGruppen Anställda 116 Omsättning 16,4 milj € Decerno AB Anställda 30 Omsättning 3,3 milj € Tekis AB Anställda 50 Omsättning 9,4 milj € NovaVista Anställda 3 Omsättning 0,3 milj € Kartena AB Anställda 15 Omsättning 1,7 milj € Arkiva AB Anställda 18 Omsättning 1,7 milj €

” Vägnätet som referenssystem för kommunal information” Olika användning av vägnät Exempel på tillämpningar Olika typer av vägar

vilka vägar använder vi?” ”Vem är väghållare och vilka vägar använder vi?” Kommunala vägar Statliga vägar Enskilda vägar – vägföreningar och kvartersgator

Utdrag från Tätortsbas Skåne Ljungdala - del av Hässleholm

En gatudel / gatulänk

Lokala nät integreras med riksnäten Länsväg Riksväg Länsväg Lokala vägnät måste integreras i helheten så att nationella tillämpningar får ett fullständigt underlag, och lokala tillämpningar får tillgång till den allmänna delen av vägnätet. Riksväg 3

Enskilda vägar - också viktigt för helheten! Länsväg Riksväg Länsväg På samma sätt som de kommunala näten ska även enskilda vägar integreras med helheten. Riksväg Enskilda vägar Enskild väg 5

”Kommunal väghållare” Drift och UH av gator och GC-nät Planering och projektering Lokala Trafikföreskrifter Trafikplanering och olyckor

Transporter på våra vägar För planering av resor och transporter behöver vi ett vägnät som referenssystem.

Vinterväghållning – väghållarens prioritering

”Förutsättningar för transportplanering” Ett kontinuerligt vägnät Alla väghållare i samma nät Standardiserad vägbeskrivning Lagring av vägnät och geometri - std

Skolskjuts – TEKIS produkt Gör ruttanalyser över kortaste vägen mellan eleverna. Efter ändring så går det att köra om analysen.

Skolskjuts – TEKIS produkt Beräknar vilka som är skolskjutsberättigade enligt reglerna. Reglerna för skolskjuts beroende på årskurs. Undantag för funktionshindrade, farliga vägar etc. Plottar ut på kartan samt rapport på elever som ska ha skolskjuts Går att använda som planeringsinstrument (hur många skolskjutselever om 3 år ex.)

”Referensnätet innehåller mycket information” Vägnät och dess geometri Anläggningsdata som underlag för upphandlingar Trafikanordningar Olyckor, trafikflöden, händelser

Mycket information i anslutning till vägnätet

Mycket information i anslutning till vägnätet

”Viktigt med standardisering” Rätt benämning - semantiken Viktigt med datautbyte med andra system Grundplattform: Lokal Vägdatabas Verksamhetssystem: Ovanpå Grundplattan Medverkan i TK 320 om datakatalog

Inledande arbete med spatial databas Kart- produktion GIS Verksamhets- system Spatial databas I och med användningen av Oracle Spatial blev det (åtminstone teoretiskt) möjligt att låta både kartproduktionsverktyg och GIS-verktyg arbeta mot samma datamängd. Ofta innebär detta dock att man bara ”häller ner” data i databasen med samma struktur man hade i de tidigare filerna. Enda skillnaden mot tidigare blir då att man fått ner datat i databasen men man har inte åstadkommit någon integration med verksamhetssystemen. Idbegrepp och annat måste oftast fortfarande föras över från verksamhetsdatabaserna. Inom traditionell IT är man oftast väl medveten om behovet att modellera de data som skall lagras i realtionsdatabas. Samma behov finns när kartdata ska lagras i relationsdatabas.

Framöver Kart- GIS produktion Lokal Vägdatabas LV Verksamhets- system Det man vill göra för att åstadkomma integration mellan karta och verksamhetssystem är att göra en gemensam datamodell som spänner över både geografiska data och verksamhetsdata. Projektet Gemensamt vägnät syftar till att göra just detta för de geografiska data som rör vägnätet. Lokal Vägdatabas LV

Lokal Vägdatabas Lagring av kartdata/geodata i relationsdatabas Data är åtkomligt för alla och från olika kart- och GIS-system GIS Verksamhets- system Kart- produktion Lokal Vägdatabas LV

Gemensamt system för Gata & Trafik Fastigheter LTF Gata Olycksdata Trafikdata M fl …. Lokal Vägdatabas, LV GIS Stödfunktioner Underhåll av noder och länkar Web-tjänster NVDB - XML

”Metoder för Datautbyte med NVDB” NVD-fil Slussen används för leverans av NVD-fil Beställningsrutin finns på VV/NVDB hemisda Shape-fil - klarar inte topologiförändring XML-fil enligt standard – klarar topologiförändring

”XML-utbyte med NVDB”   <title>Export av nät/företeelser</title> - <date>   <date>2005-05-01</date>   <dateType>creation</dateType>   </date> - <citedResponsibleParty>   <organisationName>Decerno AB</organisationName>   </citedResponsibleParty>   </datasetCitation> - <applicationSchemaCitation>   <title>SS 63 70 04</title>   <date>2004-09-01</date>   <dateType>revision</dateType>   <organisationName>SIS/Stanli</organisationName>   </applicationSchemaCitation> - <encodingRule> - <encodingRuleCitation>   <title>ISO 19118 XML</title>   <date>2002-08-26</date>   </encodingRuleCitation>   <toolName>Lv.Server.DataTransfer, Version=1.7.1.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=e9736b54f9cb80a0</toolName>   <toolVersion>1.7.1.0</toolVersion>   </encodingRule>   </exchangeMetadata> - <dataset>

”Datautbyte med XML och NVDB” Initialladdning Vägnät och geometri Företeelser – gata, trafik och skogliga Förändringsdata Hålklippningsmetod – utgå från Lokalt vägnät Utgå från NVDB:s vägnät

Fall som beskrivs i dokumentet Initial laddning från NVDB – NVDB-data överförs initialt för att ladda det externa systemet. Hålklippningsproceduren – initial laddning av data i NVDB från externa system. Förändringstransaktioner till NVDB – Det externa systemet genererar förändringstransaktioner som sänds till NVDB. Förändringstransaktioner från NVDB – Det externa systemet tar emot förändringstransaktioner som genererats av NVDB.

Initial laddning från NVDB Huvudalternativet! Aktiviteter: Justering av NVDB-vägnätet i förväg Laddning av det externa systemet Justering av vägnät och ansvar för tidigare levererade vägnätsdata Ajourhållning start

Hålklippningsproceduren Dataleverantörens beredning av vägnätet Produktionscentralens bearbetning av NVDB-vägnät NVBD skapar översättningstabell – Systemleverantören lägger in tabell Komplettering med ickekommunalt vägnät och företeelser Ajourhållning start

Systemet för förändringstransar Externa systemet registreras som kund i NVDB (adm-uppgifter, polygon…) Externa systemet laddas initialt NVDB lägger dygnsvis ut filer med F-transar Externa systemet hämtar periodiskt Det externa systemet tar emot XML-data med förändringarna och genomför uppdat.

”Nya Tekis produkter” TEKIS-LV Lokal vägdatabas med Stockolms Stad Trafikkontoret TEKIS-GATA drift och underhåll av gatunät TEKIS-LTF Lokala Trafikföreskrifter – med Malmö Göteborg Stockholm

Vägnätet som referenssystem

Tack för uppmärksamheten ! SLUT , Några frågor? Tack för uppmärksamheten !