DB Schenker Miljöfrågan i fokus

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hela lasten – Halva utsläppet Summering av resultat
Advertisements

Energieffektivisering i befintliga fastigheter
Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Kort om miljön och vår konsumtion
Vad är orsaken till problemet?
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
Landtransport Ungern Sverige DB Schenker DB Schenker i Ungern Schenker Kft. 17 kontor 215 anställda kvm lageryta DB Schenkerkontor i Ungern.
L i n d a b | g r o u p p r e s e n t a t i o n 1 Lindabkoncernen Presentation Produkter och systemlösningar med positiv miljöpåverkan.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Fossilbränslefri region
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Riksbyggens arbete med ekosystemtjänster
Energiråd för kontor Hej och välkommen till detta möte som ska handla om energieffektivisering på kontor. Just energieffektivisering har inte alltid varit.
Bidra till en hållbar tillväxt i Kalmar län – fler jobb och mer export göra att Kalmar län år 2030 inte har några nettoutsläpp av fossil koldioxid effektivisera.
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Vad gör Borås Energi och Miljö?
Landtransport Rumänien Sverige
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Fråga 1.2 Efter att ha fått olika bedömningar av klimatförändringarna och deras konsekvenser presenterade för dig, i vilken utsträckning är du bekymrad.
Mat och klimat.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Energieffektiva Västsverige - Workshop om energianvändningen i transportsektorn – Presentation för nätverket GAME Godstransporter GÖTEBORG,
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Varför energieffektivisering?
Växthus-effekten The Greenhouse Effect.
Chalmers University of Technology CDM och dess kritik Matilda Palm, Fysisk Resurs Teori, Chalmers Klimatkompensation med CDM – inblick i kritiken och de.
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
KLIMATBOKSLUT 2011 Leif Holmberg U&We Landstinget Sörmland Moderata kansliet.
Speditören och miljön Nordiska Speditörsförbundets (NSF) styrelsemöte Stockholm Joakim Stoppenbach, STIF miljögrupp.
Landtransport Frankrike Sverige
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Lönsam energieffektivisering LÖNSAM ENERGIEFFEKTIVISERING Galären och hållbarhet Våra fastigheter skall utmana staden invändigt och utvändigt,
Stolpe in för elbranschen? Henrik Wingfors Svensk Energi Hållbara transporter.
Landtransport Kroatien Sverige
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Global uppvärmning Vad gör vi åt det?.
Landtransport ÖsterrikeSverige DB Schenker DB Schenker i Österrike Schenker & Co AG 11 terminaler anställda kvm lageryta Hanterar.
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Byggsektorns resursanvändning
Verktygslåda Konceptmoduler Konsulttjänster DB SCHENKERconcepts Specialdesignade transport- och logistiklösningar.
Reningsmetoden Naturlig försurning av våra sjöar och vattendrag
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Mot grönare försörjningskedjor: Med samarbete kommer man längre! Uni Martinsen Logistik, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling Miljöteknikminglet.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Landtransport Turkiet Sverige
Landtransport Tjeckien Sverige DB Schenker DB Schenker i Tjeckien Schenker SPOL. S R.O. 18 kontor 800 anställda Huvudkontor i Prag DB Schenkerkontor.
Landtransport Grekland Sverige
Landtransport Schweiz  Sverige
Landtransport Sverige Norge
Landtransport Slovenien Sverige DB Schenker 2012.
Landtransport Belgien Sverige
Landtransport Holland Sverige DB Schenker DB Schenker i Holland Schenker B.V. Finns på 21 platser i Holland, varav 4 är terminaler kopplade till.
Landtransport Sverige Finland
Landtransport Portugal Sverige DB Schenker DB Schenker i Portugal Schenker Transitarios S.A. 4 terminaler 270 anställda Kontor med service till.
Landtransport Serbien Sverige DB Schenker DB Schenker i Serbien Schenker d.o.o. 4 kontor 46 anställda DB Schenkerkontor i Serbien
Landtransport Sverige Litauen DB Schenker Augusti 2014.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Energiförsörjningen och miljön
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

DB Schenker Miljöfrågan i fokus Vårt miljöarbete mySCHENKER e-Business EDI TA-system

Internationell överenskommelse om 2-gradersmålet Trycket ökar på koldioxidtunga industrier De flesta i-länder måste reducera CO2- utsläppet med mer än 50% till 2050. Dagens målsättning är inte tillräckligt ambitiös – styrmedlen kommer att skärpas. Köpbeteendet kommer att förändras hos företag som privatpersoner. Transportsektorn står för cirka 23% av de globala CO2-utsläppen. 2-gradersöverenskommelsen* och ökade statliga regleringar kräver snabba åtgärder. Internationellt CO2 –mål*) Målområde utvecklingsländer ~20% Målområde i-länder 50% = +2° Celsius ~80% 1990 2020 2050 *) basår 1990; nödvändiga CO2-minskningar för att begränsa temperaturökningen till 2 grader Celsius. Källa: GSL.eu Schenker AB, 08.04.2017

Fokus idag är på växthuseffekten, men avgaser från transportmedel har också andra negativa effekter Emissioner (avgaser) Vad påverkas Symtom Globalt Koldioxid (och andra växthusgaser) Atmosfären Klimatpåverkan Regional Kväveoxid Kolväten Svaveldioxid Naturen Övergödning Förorenad luft Försurning Lokalt Svaveloxid Partiklar Vår hälsa Andningsproblem Hjärtbesvär Allergier Cancer Schenker AB, 08.04.2017

3-stegsmodell för minskade koldioxidutsläpp 1 2 3 Undvik Reducera Kompensera Undvik utsläpp genom processer med så låga koldioxidutsläpp som möjligt. Reducera genom att använda det för uppdraget bästa möjliga transportslaget. Kompensera valda delar av transporten i Gold Standard miljöprojekt. Schenker AB, 08.04.2017 4 4

Integrerade logistikkedjor sparar miljön Värdeskapande tjänster Temperaturförändringar (år 1860–2000) Värdeskapande tjänster Kundanpassade transportlösningar från dörr till dörr, track-and-trace Supply chain management Key account management Schenker AB, 08.04.2017 5 5

DB Schenker Sverige – Kollektivtrafik för gods Samlastning av gods är lika självklart som att välja kollektivtrafik, istället för personbil. Vår vision ”Människor och gods i kollektivtrafik skapar den goda staden, med mindre trängsel och en levande stadskärna.” Strategisk placerade terminaler Linjetrafik som fyller lastbärare i båda riktningarna Erbjuda citylogistiklösningar till de största städerna i Sverige Fordon anpassade till citylogistik Moderna och bränslesnåla fordon Schenker AB, 08.04.2017 6 6

Kalkyler och rapporter som visar utsläpp för dina sändningar Innan du väljer transportslag kan det vara intressant att jämföra utsläpp från olika transportslag: www.ecotransit.org Rapporter Genom DB Schenker kan du få en rapport över de utsläpp som just dina sändningar med oss ger upphov till. För Landtransporter finns verktyget Emission Report att beställa i e-tjänstportalen MySchenker. Rapporter för sjö- och flygsändningar beställer du separat. Schenker AB, 08.04.2017 7 7

Om transportslagens miljöprestanda Temperaturförändringar (år 1860–2000) Lastbil Ju högre ”Euroklass” – desto bättre miljöprestanda. Koldioxidutsläppen regleras inte. DB Schenkers inrikesflotta: ca 3 500 fordon fördelade sig i slutet av 2012: Euro 3 = 37% Euro 4 = 24% Euro 5 = 36% Euro 6 = 3 % Tåg Ur miljösynpunkt det bästa alternativet för landtransporter DB Schenker Rail – tåg hela vägen DB Schenker Hangartner – kombilösning bil + tåg Schenker AB, 08.04.2017 8 8

Om transportslagens miljöprestanda Flyg Energikrävande – höga koldioxidutsläpp per transporterad enhet. Ingår i EUs handel med utsläppsrätter. Utveckling mot bränslesnålare motorer och förnyelsebara bränslen. ECO Charter DB Schenker Skybridge Fartyg Energisnålt Höga utsläpp svavel och kväveoxider Vi deltar i Clean Shipping Project - forum www.cleanshippingproject.se Och är medlem av Clean Cargo Group www.bsr.org/our-work/working-groups/clean-cargo Schenker AB, 08.04.2017 9 9

DB Schenker Skybridge – kombinerar flyg- och sjöfrakt Frankfurt till Australien Hongkong till Frankfurt Upp till 50 % lägre CO2-utsläpp och kostnader jämfört med enbart flygfrakt. Flygtransport Sjötransport Flyg- & sjötransport, omlastning För- och efterfrakt, förtullning Schenker AB, 08.04.2017 10 10

Direktflyg och moderna plan ger mindre utsläpp Exempel: 85 årston frakt mellan Paris och Los Angeles. Utsläppsminskning vid direktrutt och modernt plan är mer än 100 ton koldioxid jämfört med via-rutt och äldre plan. Utsläppsberäkning via NTMCalc.se Schenker AB, 08.04.2017 11 11

Miljösmart terminal – med ”Grön El” baserad på nordisk vattenkraft Lok med låga emissioner Fläkt med värmeåtervinning Solceller Handdatorer med digital leveransinformation Insamling av regnvatten Uppvärmning genom fjärrvärme eller jordvärme. Isolerade väggar och vädertätade portar. Intelligenta belysningssystem Modern fordonsflotta Eltruckar Återvinning av avfall Schenker AB, 08.04.2017 12 12

DB Schenker Logistics miljöarbete Alla lagerenheter är anslutna till ursprungsmärkt elektricitet. Vi har valt vattenkraft som är förnyelsebar energi med god utvecklingspotential och som inte bidrar till växthuseffekten. Uppvärmningen sker via fjärrvärme som idag är det bästa tillgängliga miljöalternativet. Vi har ersatt dieseltruckar med eltruckar. Vi återvinner eller återanvänder allt förpacknings-material från våra lager. Vi källsorterar på våra kontor. Våra anläggningar i Stockholm/Arlanda och Göteborg/Landvetter är GreenBuilding certifierade. Förpliktelser GreenBuilding För byggnader som renoverats/byggts de senaste fem åren ska energianvändningen vid ombyggnaden ha minskat med 25 procent. Alternativt ska byggnaden använda 25 procent mindre energi än kraven enligt Boverkets byggregler, BBR.

Våra fossila koldioxidutsläpp har minskat Det fossila koldioxidutsläppet från våra inrikestransporter har minskat i absoluta tal. För perioden 2007–2011 är minskningen 17% per sändning. Vi arbetar givetvis även med att minska energianvändning från våra egna fasta anläggningar. Växthusgaser – Koldioxid (i ton) TTW Schenker AB, 08.04.2017 14 14

Sjupunktsprogrammet – inrikes landtransporter Schenker AB, 08.04.2017 15 15

Eco Neutral Eco Solution Eco Neutral Definition Klimatkompensation Affärsenhet Alla affärsenheter Allmän Information Genom Eco Neutral-konceptet erbjuder vi våra kunder möjligheten att kompensera hela eller delar av de koldioxidutsläpp som deras transporter med DB Schenker orsakar. Kunden får ett certifikat som visar hur mycket koldioxid som de har kompenserat och vilket projekt som de har investerat i. De projekt som vi erbjuder uppfyller alltid ”WWF Gold standard”. DB Schenkers partner är klimatkompensationsföretaget atmosfair . * Subject to change due to provider negotiation

Goda krafter i samarbete Ett samarbetsprojekt som arbetar för att godstransporterna på de svenska vägarna ska vara klimatneutrala 200 svenska åkerier i samarbete Kraftsamling inom logistik och transport The calculation of energy consumption and emission data Nätverket för transporter och miljö Schenker AB, 08.04.2017 17 17

”Vårt mål är att bli den miljömässigt mest hållbara logistikleverantören i världen.” Monica Jadsén Holm Miljöchef DB Schenker Sverige Schenker AB, 08.04.2017 18 18