— Design av Samverkande System — Emergens & Spel Enkla regler ger upphov till komplexa möjligheter De flesta spel uppvisar emergent beteende Olika typer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
ADHD problem och åtgärder Vinjett:
Tillämpning av felinjicering på Blueberry3D Andreas Ögren
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Aktör / Struktur.
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
SENIORNET SWEDEN Grundad medlemmar Opolitisk För att hjälpa äldre in i IT-världen Äldre skall lära äldre.
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Föreläsning 7, Kapitel 7 Designa klasser Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 mars 2010
Att söka och förvalta kunskap
Ett samarbete mellan Helsingborgs lasarett och Lunds Tekniska Högskola Institutionen för Design vetenskaper LTH ” Att bygga kylskåp och bilar …”
En utvecklares bekännelser Daniel
Anders Månson David Danielsson
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Mål och betygskriterier
Echolog En vidareutveckling.
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Nyutveckling av DOK • Projektorganisationen • Vilka är CTK • Hur uppdraget uppkom • Den gamla versionen • Hur vi har jobbat • Utmaningar i.
Muntligt Jag kan….
Presentation - Svenska kyrkans webbplats
Sociala färdigheter I livslångt lärande har sociala färdigheter en viktig funktion. Vi har visat på fyra strategier för att främja livslångt lärande i.
Kurslitteraturen består av 11 kapitel som var och en belyser olika delar av automatiseringstekniken. De utgör fristående delar men har en gemensam röd.
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Så styrs Sverige.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
En PowerPoint om PowerPoint
Kartdistribution med Web Map Services
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Fokusgruppsmetoden i Nätmiljö Syfte Metodbakgrund: fördelar/nackdelar Genomförande Erfarenheter av metoden Slutsatser.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 3.
1. Konnektionism – grunderna
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Så jobbar vi med användbarhet och verksamhetstest i Ladok3
Karin Andersson Niklas Kihl-Forsberg Stefan Norberg Oskar Wenneling
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
7 1 Programmerare vs. Designers Sus Lundgren. 7 2 Programmerare vs. Designers Sus Lundgren.
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
AquaInteracTV An aquatic experience in your livingroom.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Utforska och hitta information Problemet Historik Inspirationen Riktlinjer Att läsa: Kapitel 7 i kursboken.
Perception David Markusson Sara Nilsson Ellenor Wiig Artificiell Intelligens, Umeå Universitet
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
XML, scheman och mappningar
Positioneringar driver den sociala processen copyright thomas åström 1. Positioneringarna driver den sociala processen framåt. 2. Drivkraften är det som.
Appjakten 2015 Jakob Tholander
Kommunikation.
A NVÄNDARCENTRERAD DESIGN Omexamination på Interaktionsdesign, uppgift 5.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Grafisk visualisering
Politisk filosofi Politik är precis som etik och estetik en fråga om värderingar. Ofta bottnar en politisk uppfattning i en rad etiska ståndpunkter och.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
KRUT ATT GE PLATS.
Presentationens avskrift:

— Design av Samverkande System — Emergens & Spel Enkla regler ger upphov till komplexa möjligheter De flesta spel uppvisar emergent beteende Olika typer av emergens  MUD, MMORPG, Pervasive Gaming, Simulation Games, “Modding” Games. Regler kan designas, inte spelarbeteende. Expertgrupper

— Design av Samverkande System — Agentbaserad simulering Expertgrupper Autonoma agenter med enkla beteenderegler Individuell simulering ger emergent beteende 1986: Boids Separation - Undvika kollison Cohesion - Eftersträva central placering Alignment - Följa grannarnas riktning

— Design av Samverkande System — Agentbaserad simulering Tillämpningar:  Simulering av folkmassor SimPed – Flöde av fotgängare Massive – 3D-animering Expertgrupper

— Design av Samverkande System — Informationsvisualisering Historia – Alltid funnits ett behov av visualisering. Grottmålningar, sjökort, etc. Överblick – Effektivt sätt att kommunicera. En bild säger mer än 1000 ord. Människan – Viktigt att ta hänsyn till människans begränsningar. Användningsområden – Förenkla komplexa ting, marknadsföring, etc Expertgrupper

— Design av Samverkande System — Exempel Informationsvisualisering

— Design av Samverkande System — Exempel Informationsvisualisering

— Design av Samverkande System — Tekniska aspekter Saker att tänka på  Heterogenitet  Öppenhet  Säkerhet  Skalbarhet  Felhantering  Samtidighet  Transparens Expertgrupper

— Design av Samverkande System — Privathet & Integritet Integritet –”rätten att få sin personliga egenart och inre sfär respekterad och att inte utsättas för personligen störande ingrepp” Vilken insamlad information är väsentlig? Även info som inte direkt används kan missbrukas Klibbig information Expertgrupper

— Design av Samverkande System — Data Mining "Att med automatiska metoder få fram dold information ur stora datamassor” Description  Mål: att beskriva data, eller den process som genererar data Prediction  Mål: att förutsäga beteende hos framtida data Expertgrupper

— Design av Samverkande System — Social Interaktion Samspel mellan personer eller grupper Påverkar andras åsikter och blir själva påverkade Lättare att hålla kontakten Mindre tid för vänner och familj Expertgrupper

— Design av Samverkande System — Relaterade koncept Omvärldsbevakning  Andra projekt  Liknande system?  Brett område  Intresseskapande?  Forum för intresserade Expertgrupper

— Design av Samverkande System — Lemmings Erik Andersson, Tobias Classon, Martin Hedqvist, David Lexell, David Mörtsell, Filip Sjögren, Morgan Sundqvist, David Södermark, Simon Vesterberg, Lars Åström

— Design av Samverkande System — Introduktion Lemmings Problem  Litet intresse hos ungdomar för politik Lösning  Lemmings som emergent interaktionssystem

— Design av Samverkande System — Arbetsgången Lemmings Vidare utveckling av koncept  Brainstorming  Tidiga skisser  Pappersprototyp  Utvärdering av denna  Flash prototyp  Utvärdering av denna  Implementation av slutgiltig prototyp

— Design av Samverkande System — Idéer Lemmings

— Design av Samverkande System — Idéer Lemmings

— Design av Samverkande System — Koncept skiss Lemmings

— Design av Samverkande System — Konceptet Lemmings

— Design av Samverkande System — Systembeskrivning Lemmings

— Design av Samverkande System — Pappersprototypen Lemmings

— Design av Samverkande System — Pappersprototypen Lemmings Resultat  Direkt feedback på resultat från frågorna  Möjlighet till information om gamla frågor  Alternativa hinder  Starkare koppling till huvudfrågan  Oklar koppling till forumet

— Design av Samverkande System — Lemmings Flashprototypen

— Design av Samverkande System — Flashprototypen Lemmings Resultat  För svag koppling mellan huvudfrågan och spelplanerna

— Design av Samverkande System — Demonstration Lemmings

— Design av Samverkande System — Lemmings Problem Synkronisering  Många komponenter, olika teknologier  Samma information för alla klienter Ingen kodkonvention i Flash  Ingen vill/kan läsa koden

— Design av Samverkande System — Lemmings Vidare utveckling Koppling mellan statistik och Roulette Omstrukturering av Flash kod  Kasta bort – gör ny Allt annat fungerar

— Design av Samverkande System — En miljon åsikter Sara Asplund, Sofia Carlander, Jonas Dahl, Tobias Evert, Mia Henriksson, Jenny Lagerlöf, Mattias Lindblom, Erik Linder, Anders Moberg, Johan Persson, Björn Simonson

— Design av Samverkande System — Idén – ”En miljon åsikter” En miljon åsikter Visuellt representera politiska diskussioner och debatter på ett lockande och förföriskt sätt Kliva bort från traditionell partipolitik genom att skapa egna partier Attrahera ungdomar till den politiska debatten på ett nytt sätt

— Design av Samverkande System — Idén – ”En miljon åsikter” En miljon åsikter

— Design av Samverkande System — Idén – ”En miljon åsikter” En miljon åsikter

— Design av Samverkande System — Processen En miljon åsikter Spåna och bestämma mål Design Implementation Tester

— Design av Samverkande System — Spåna och bestämma mål En miljon åsikter Skapa ett gemensamt mål Komma på fler detaljer Skissa och utvärdera idéer Mobilitet Prioritera målen

— Design av Samverkande System — Design En miljon åsikter Systemarkitektur  Tre lager, Klient – Server – Databas

— Design av Samverkande System — Visuell design Rörelser och liv i applikationen för att locka Brukskvaliteter Shoutbox Flash som verktyg

— Design av Samverkande System — Skisser En miljon åsikter

— Design av Samverkande System — Skisser En miljon åsikter

— Design av Samverkande System — Implementation En miljon åsikter Flash-lager  Pixel-världens logik och visualisering  Xml-sockets – kommunikationskanalen utåt  Navigering  Sortering av pixlar

— Design av Samverkande System — Implementation En miljon åsikter Server-lager  Databas-queries  Hanterar klienterna  Multicast till klienterna  Kommunicerar med kategoriseringen

— Design av Samverkande System — Implementation En miljon åsikter Databas-lager  ER-shema  Simulerat forum Lagrar  Inlägg  Användare  Trådar/Pixlar

— Design av Samverkande System — Tester En miljon åsikter Testa att systemet fungerar Funktionerna testas var för sig Förvånansvärt smidigt att bygga ihop delarna

— Design av Samverkande System — Demo En miljon åsikter The world…

— Design av Samverkande System — Hinder och problem Databasen Brandväggar och säkerhetsprinciper Begränsad Flash-kunskap i gruppen En miljon åsikter

— Design av Samverkande System — Vad har vi lärt oss? En miljon åsikter Stor projektgrupp  Projektledare  Dålig kommunikation mellan sub-grupper  Tydligare specifikationer när man har kommit fram till något Oklara mål – idén i fokus För lite tid till tester, för mycket implementation Arbetsmiljön – Svårt att garantera plats Saker tar längre tid än man tror

— Design av Samverkande System — Framtiden En miljon åsikter Vidare implementation i prototypen  Fungerande partivärld ska visualiseras som pixelvärlden  Komplett pixelvärld  Profil & hjälp m.m. Tester  Testa och stressa systemet i stor skala  Användartester Driva idén vidare inom andra ämnesområden