Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart 2011-12-31 – delrapport 2010-03-01 Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Bakgrund Två typer av utvecklingsområden 1. Förskrivningsprocessen;
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Grafer Riks-Stroke årsrapport
1, Föredragsnamn, Föredragshållare, GLASMÄSTERIAVTALET.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
Bredbandskartläggning 2011 • Bredbandskartläggningen mäter tillgången till bredband där vi bor och arbetar. • Teknikerna som mäts är fiber, kabel-tv-nät,
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Referensgruppsmöte – regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
World Cancer Day 2009.
Ortsutveckling i Sparreholm Stormöte Folkets Hus - Sparreholm 9 maj 2011.
Tidsanvändningsundersökningen 2010/11
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Om byNet 10 års erfarenhet av byggnation av fibernät på landsbygden. Genomfört över 200 föreningar runt om i Sverige. Samma upplägg som utbyggnaden av.
1Vägverket LA Dialogstyrd drift Vägverket Region Norr UMEÅ Via Nordica 2008.
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
Förstudie Roslagspilen
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Kulturpolitik Västra Götaland
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
10/5/ :26:23 AMRiksbanken.pptRiksbanken Riksbanken Samlingsbild Negativ (%)Positiv (%) Antal svar Organisationsindex 772 Engagemang.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Införande av nya hastighetsgränser
1 Oktober 2011 Operativa avdelningen Idrottsrelaterat våld - nuläge och åtgärder.
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Etappmål max 270 dödade Människa Väg Fordon Beteendepåverkan Hastighet Nykterhet Anv. skyddsutrustning Väg Fordon Mitträcken Sidoområden Fartdämpande.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS
Decimaltal Av: Kawa Ali Örtagårdskolan (Ht:2010).
Kommunfullmäktige 20 april ÅRET SOM GÅTT Stort omställningsarbete Omstrukturering av kommunens äldreboenden Antalet skolor minskar Fördjupad översiktsplan.
OECD Territorial Review of Sweden
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Anslutning till Mina meddelanden
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Åtgärdsplan för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Johan Lindberg Ylva Berg Ssbtrp.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Föreningar-medlemmar- verksamhet Ledarkursen 2011.
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Förstudie Spårväg syd
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Uppföljning Diagnostik Disposition Produktion Målrelaterad ersättning Personalresurser Ekonomi Handlingsplan Nyckeltal Sammanfattning.
SNART BÖRJAR DET. VÄLKOMMEN Landstingsfullmäktigeledamöter Beredningsledamöter Ledamöter i Patientnämnden Revisorer Övriga.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Uppföljning av avdelningarnas uppdrag 2011 Ordförandekonferens Polstjärnan 23 – 24 november 2011 Torbjörn Carlsson, utredare.
Höstvete PK, NPK eller ingen PK-gödsling
Hastighets- mätningar Aktörsmätningar hastighet 2011 En ögonblicksbild Uppmätta hastigheter av bussar, taxibilar och lastbilar med logotyp.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Nya hastighetsgränser
Presentationens avskrift:

Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och plottrigt … överlag sänkningar och ökade restider … miljö uppföljning av effekter för transportpolitiska mål väsentlig ökad kunskap väsentlig

Utvärdering Utvärderingsinnehåll Förutsättningar för hastighetsöversynen Genomförande Vägverket Genomförande kommunalt Utvärdering process Utvärdering trafikanter o acceptans Utvärdering plottrighet – fler eller färre hastighetsgränser Utvärdering hastigheter och effekter landsbygd Utvärdering tätort Konsekvenser på regional utveckling

Utvärdering Fokusgrupper pendlare, yrkesförare, oskyddade trafikanter, boende Vägkantsintervjuer Process – intressenter, samarbetspartners och politiker Hastigheter, tidsavstånd och effektberäkning: MV 110  MV 120 MLV 110  MLV 100 MLV 90  MLV fältsväg 110  100 Normal 2-fältsväg 110  Normal 2-fältsväg 100 Normal 2-fältsväg 90  Normal 2-fältsväg 80 Normal 2-fältsväg 70  Normal 2-fältsväg 80 Tätort 50  40 och 50  60 med olika utformning Spridningseffekter på kringliggande sträckor Systemeffekter över hela vägnätet Fler eller färre hastighetsgränser Kostnader för genomförande Koldioxid- och trafiksäkerhetseffekter samt samhällsekonomi via hastighetseffekter Regional utveckling Omfattning