Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och plottrigt … överlag sänkningar och ökade restider … miljö uppföljning av effekter för transportpolitiska mål väsentlig ökad kunskap väsentlig
Utvärdering Utvärderingsinnehåll Förutsättningar för hastighetsöversynen Genomförande Vägverket Genomförande kommunalt Utvärdering process Utvärdering trafikanter o acceptans Utvärdering plottrighet – fler eller färre hastighetsgränser Utvärdering hastigheter och effekter landsbygd Utvärdering tätort Konsekvenser på regional utveckling
Utvärdering Fokusgrupper pendlare, yrkesförare, oskyddade trafikanter, boende Vägkantsintervjuer Process – intressenter, samarbetspartners och politiker Hastigheter, tidsavstånd och effektberäkning: MV 110 MV 120 MLV 110 MLV 100 MLV 90 MLV fältsväg 110 100 Normal 2-fältsväg 110 Normal 2-fältsväg 100 Normal 2-fältsväg 90 Normal 2-fältsväg 80 Normal 2-fältsväg 70 Normal 2-fältsväg 80 Tätort 50 40 och 50 60 med olika utformning Spridningseffekter på kringliggande sträckor Systemeffekter över hela vägnätet Fler eller färre hastighetsgränser Kostnader för genomförande Koldioxid- och trafiksäkerhetseffekter samt samhällsekonomi via hastighetseffekter Regional utveckling Omfattning