Exempel från Lunds kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Vilken riktning och hurudana tjänster ?
Disposition - Hållbar utveckling
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Byggnadsnämndens beslut ( ) • ”att ge Stadsbyggnadskontoret i uppdrag att genom detaljplan pröva lämpligheten av att möjliggöra bostäder inom.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Kulturmiljöfrågor i PBL
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Klimatanpassning i den fysiska planeringen
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
En kommunal forsknings- och förnyelsestrategi antogs av styrelsen 2009 Bakgrunden var följande: Kommunförbundet Skåne har sedan 1998 bedrivit en FoU verksamhet,
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Områdesutveckling Torpa
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Välkommen till ESF:s seminarium
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Inriktningsplanering för
Kv. Aspebacken.
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
En utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillgodose sina. (Brundtlandkommissionen) De åtgärder.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
MIN STAD är ett projekt hos Hyresgästföreningen.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Välkommen till temagrupp Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 2 maj 2012 Första året.
Miljömålen och förorenade områden
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Växtplats Ulricehamns stad - FÖP ”Översiktsplanens innebörd och konsekvenser ska kunna utläsas utan svårighet.” PBL 4 kap 1§
Välkommen! Stormöte 22 oktober 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Boverket Byggregelenheten
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Minskat transportbehov Hämta barnen! Träna! Handla mat Till jobbet.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
… i miljömålsarbetet Ylva Rönning.
1. Hållbar stadsutveckling Huskvarna 23 okt 2009 Erland Ullstad.
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
LEVANDE SKOGAR Om skogsindustrins arbete med biologisk mångfald.
Måste det ta så lång tid med stadsutvecklingsfrågor och att starta ny bebyggelse? Vad kan andra kommuner lära av Kiruna? Medverkande: Göran Cars och Börje.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Grön översiktsplan i Vilhelmina kommun
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Samrådsförslag.
Bostadsplaneringen i Västerås
Översiktsplanering för ett hållbart energisystem
1. Hållbar stadsutveckling
Klimatpolicy Laxå kommun
Miljömålen består av tre slags mål
KPR april 2018.
Vad innebär regionbildningen?
Miljömålen består av tre slags mål
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Exempel från Lunds kommun Nationella och lokala miljömål Detaljplanearbete Samhällsplanering för hållbart resande

Lund och de nationella miljömål Begränsad klimatpåverkan Bara naturlig försurning God bebyggd miljö hur ett varierat utbud av bostäder, arbetsplatser, service och kultur kan åstadkommas så att bilanvändningen kan minska och förutsättningarna för miljöanpassade och resurssnåla transporter förbättras hur kulturhistoriska och estetiska värden skall tas till vara och utvecklas hur grön- och vattenområden i tätorter och tätortsnära områden skall bevaras och utvecklas

Lunds lokala miljömål – LundaEko 60 lokala mål med ansvar och tidplan 7 strategier – knippen av åtgärder I detaljplanen arbetar vi med tre av strategierna: 2. Lunds kommun ska växa på miljöns villkor 4. Motverka global uppvärmning 5. Sundare livsmiljö

Lunds lokala miljömål – LundaEko 2. Lunds kommun ska växa på miljöns villkor 2.8 Utökat skydd i detaljplaner och områdesbestämmelser De kulturhistoriska värdena ska preciseras och beaktas i samband med detaljplaneläggning samt vid utformning av områdesbestämmelser. Bebyggelse och bebyggelsemiljöer av särskilt kulturhistoriskt värde ska skyddas långsiktigt genom rivningsförbud, byggnadsminnesförklaring, bildande av kulturreservat etc. Det medeltida gatunätet i Lunds stadskärna bör ges skydd. Ansvar: Byggnadsnämnden

Lunds lokala miljömål – LundaEko 4. Motverka global uppvärmning 4.10 Fyrstegsmodellen: Lunds kommun ska i planering och genomförande i första hand prioritera åtgärder som minskar transportbehovet eller valet av transportsätt, i andra hand utnyttja befintligt vägnät mer effektivt, i tredje Hand genomföra ombyggnader på befintlig väg och först i fjärde hand bygga vägar som höjer kapaciteten och bidrar till ökade utsläpp av växthusgaser. Detta ligger i linje med den fyrstegsprincip som Vägverket arbetar efter. Ansvar: Byggnadsnämnden, Tekniska nämnden

Lunds lokala miljömål – LundaEko 4. Motverka global uppvärmning 4.11 Bilsnål samhällsplanering: I översiktsplaner och detaljplaner, samt vid revideringar och fördjupningar av dessa, ska redovisas vilka konsekvenser som nya och förändrade bostads- och verksamhetsområden får på möjligheterna att minska transportbehovet. Åtgärder som kan leda till ett minskat transportbehov genomförs så långt möjligt. Tätortsutveckling kring goda kollektivtrafiklägen, i synnerhet spårbundna, ska prioriteras. Vid nyetableringar och ombyggnader ska gång- och cykeltrafik samt, kollektivtrafik prioriteras först, och sist biltrafiken. I åtgärden ingår utbildning av tjänstemän i hur en sådan trafiksnål samhällsplanering ska förverkligas. En rapport om bilsnål samhällsplanering med åtgärdsförslag tas fram till 2006. Ansvar: Byggnadsnämnden, Tekniska nämnden

Lunds lokala miljömål – LundaEko 5. Sundare livsmiljö 5.7 Närhet till gröna miljöer: Lunds kommun bör arbeta aktivt med att realisera ett urval åtgärdsförslag om att tillgodose alla människors behov av gröna miljöer som föreslås i Grönstruktur- och Naturvårdsprogram för Lunds kommun. Senast år 2008 bör det finnas en tids- och kostnadsplan för dessa åtgärdsförslag till och med 2012. Ansvar: Tekniska nämnden, Byggnadsnämnden 5.13 Ökad tillgänglighet till och i naturområden: Tillgängligheten ska öka både inom och till de naturområden som bedömts vara särskilt värdefulla för det rörliga friluftslivet. Detta kan ske genom ytterligare satsning på gång- och cykelstråk och kollektivtrafik samt infor- mation om hur man kommer ut och vad områdena kan erbjuda. Särskild vikt ska läggas vid ökad tillgänglighet för funktionshindrade.

Lunds lokala miljömål – LundaEko 5. Sundare livsmiljö 5.18 Ny- och ombyggnation i bullerbelastade områden: Krav på kontrollmätning och vid behov ljudutredning vid ny och ombyggnation av bostäder, undervisningslokaler och lokaler för vårdboende i bullerbelastade områden bör ställas i detaljplaner och byggsamråd. Ansvarig: Byggnadsnämnden, Miljönämnden 5.20 Begränsa buller vid källan: Samarbetet med Luftfartverket, Banverket och Vägverket bör intensi- fieras i syfte att säkerställa så att gällande bullernormer efterlevs i befintlig såväl som i ny bebyggelse. Ansvar: Miljönämnden, Byggnadsnämnden

Detaljplanen Programarbete Checklista – behovsbedömning Syfte ”… Syftet med miljöbedöm-ningen är att integrera miljöaspekter i planen, så att en hållbar utveckling främjas.” Innehåll: Gällande regleringar och skyddsvärden Förändringar i samband med detaljplanen Effekter på miljön – positiva och negativa Sammanvägning och slutsats

Detaljplanen Programarbete forts… Visions och strategiarbete Vilka lokala mål och strategier bör tas upp i programmet? Exempel Nöbbelövs torg Förbättra sociala strukturer Fysiska samband – fler gc- vägar och bättre kontinuitet i stråken Tydligare gränser mellan offentliga och privata rum

Detaljplanen Programarbete forts… Utredningar av buller behövs i ett tidigt skede för att utveckla detaljplanen i linje med miljömålen. Detaljplaneövergripande studier behövs för t ex kollektivtrafik och gc-nät.

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse KLIMP 2009-2011 Ledningsgrupp Samhällsplanering för hållbara transporter (LK) Integrerad mobilitetsplan för Brunnshög (CR) Metoder för funktionsblandning (UL) Vetenskaplig utvärdering (LK) Fyrstegsprincipen i praktiken (AS) Beteendepåverkan (YÅ) Förbättring (AK) Ombyggnad (AK) Referensgrupp (VV, Skånetrafiken, HM Skåne mfl)

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse Syftet är att: Samla in kunskaper om funktionsblandning som ett medel att skapa bärkraftiga bilsnåla samhällen Utveckla arbetsmetoder för funktionsblandad bebyggelse Genom ett pilotprojekt implementera och testa idéer om funktionsblandning Inom ramen för projektet ska också: Metoderna utvärderas – hur går vi vidare och utvecklar och förbättrar

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse Delstudier Funktionsintegrering – i befintlig miljö Detaljplanestyrd funktionsblandning Fria byggrupper/ byggemenskaper – bygg i egen regi tillsammans

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse Målkonflikter Valfrihet och möjlighet Vi har idag valfrihet att handla var vi vill och där vi tycker att det är trevligt. Vi pendlar till jobbet… 30 000 resenärer passerar Lund C dagligen 28 000 fordon på E22 ett vardagsmedeldygn Vi kan gå i skola var vi vill: ”Fritt sök är ett nytt avtal mellan Skånes 33 kommuner som börjar gälla från och med gymnasieintagningen hösten 2009. Det innebär att Du, var Du än bor i Skåne, kan söka till vilken gymnasieutbildning Du vill i Skåne på ditt slutbetyg från grundskolan. Vi vill hälsa dig varmt välkommen till Lunds kommun!”

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse Målkonflikter Attityd och inställning Bilen är en del av min identitet Med 10 000 steg om dagen är jag en god medborgare Om jag veckohandlar får jag mer tid över med familjen Vilja och drift Vill alla ha nära till jobbet? Att resa är att upptäcka Att byta miljö är stimulerande

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse Funktion och blandning Vilka är funktionerna? Typer av funktioner Storlek och placering Struktur och ägandeform Vill vi blanda staden? Vad kan och bör man blanda? Vad är blandning? Blandningen ska vara vertikal och inom samma kvarter/ gata Ett stadsdelscentrum i en stadsdel är inte blandning

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse detaljplan Var uppstår problem eller konflikter i detaljplanen: Olika ändamål inom samma kvarter/ fastighet Olika verksamheter har olika ytkrav exempel skola/ bostäder Bullerstörningar mellan olika funktioner Trapphus Genomförande/ exploatör – få fastighetsägare styr en marknad och släpper inte in fler aktörer eller näringsidkare. Sophantering Ventilation

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse detaljplan Var uppstår problem eller konflikter i detaljplanen: Olika ändamål inom samma yta Parkeringsnormen är olika för olika ändamål Rumshöjd Ventilation Genomförande/ ägande

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse Alla projekt är unika men förstudien har visat att man bör skapa attraktiva och funktionella stadsdelar utifrån följande faktorer: Tydlig inriktning och gemensam målbild Storlek och karaktär överblickbart, men stort nog att erbjuda variation och mångfald Placering i staden – halvcentralt med utvecklingspotential Sammanhang: integration och interaktion med andra stadsdelar Bra kollektivtrafikläge – är det bra idag, kan det utvecklas? Gångvägar och cykelförbindelser Det offentliga rummet som bas – torg, allmänna platser, gator Täthet – den täta staden kan ge underlag för verksamheter och stadsliv samt minska transportbehovet. Hur tätt är rätt? Att fylla en funktion – ett behov

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse Var står vi nu? Slutsatser av förstudien Funktionsblandning är en aktuell och komplex fråga. Projektet bör drivas med vetskapen om och mot bakgrund av att flera samverkande faktorer påverkar effekterna av projektet. För att uppnå bästa och mesta resultat av projektet bör fokusera på att klarlägga aktuella problemställningar och konflikter samt ta fram lösningar och metoder inom områden där kommunen har kompetens och möjlighet att påverka.

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse fria byggrupper Fria byggrupper/ byggemenskaper i Södra Råbylund II Vi håller på att utveckla en gemensam vision för Södra Råbylund II och ta emot intresseanmälningar från de som vill vara med i en byggemenskap Under våren 2010 räknar vi med att börja arbeta med två mindre grupper 10-20 personer i varje Arbetet ingår i och pågår parallellt med planläggning av en ny stadsdel i Lund på kommunal mark med parkstråk och ca 400 nya bostäder

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse fria byggrupper SWOT Styrkor Nära till jobbet/ skolan Nya aktörer ges möjligheter att utveckla projekt referenser på liknande projekt finns (=kunskap och metoder) en grupp med exempelvis tio byggherrar är mer tillförlitlig än en stor Svagheter kompetensen är ej säkrad till projektet, nytt och ovant för kommunen Möjligheter mervärden kan skapas i form av mångfald i exempelvis arkitektur och bostäder minskade transportbehov bättre utnyttjat gatunät ökad trygghet i gaturummet med verksamheter och boende blandat i områden/ stadsdelar Hot konflikt mellan barns ytbehov och önskan om täthet konflikt mellan olika verksam­heters aktiviteter på dygnet (aldrig lugnt) Vem ska bilda de fria byggrupperna och vilka kriterier ska ligga till grund för urvalet om intresset är stort?

Samhällsplanering för hållbart resande Funktionsblandad bebyggelse Ta reda på fakta! Skapa målbilder! Ställ krav! Ingen vision är för liten! Tack för mig! Ulrika Lundquist planarkitekt Lunds kommun Ulrika.lundquist@lund.se