Hur jobbar vi fram en MARKNADSPLAN? SPF-KURS Rune Kjernald
FRÅGOR ATT STÄLLA HUR SER DET UT IDAG - IMORGON? VAD VILL VI UPPNÅ? VILKA ”VERKTYG” HAR VI? HUR GÖR VI? HUR BLEV DET?
REKRYTERINGS- OCH MARKNADSPLAN MÅL MARKNAD MEDEL ANSVAR Uppföljning BRUTTO + 10% UTTRÄDE 0 % MINSKA PASSIVA MED 50 % ÖKA MARKNADS ANDEL MED 1 % NYA PENSIONÄRER 65 + OCH EJ MED I PO ÅRINGAR Värvningsmodul Medlemssystemet Utbud aktiviteter Medlemsvård Hemsida Förmåner MTM- metoden STYRELSEN Arbets- grupp? Uppföljning: Varje styrelsemöte Arbetsgruppen månadsvis
Framgångsfaktorer Styrelsens sammansättning och arbetsfördelning Ordf. o styr. Inställning i medlemsfrågor viktig Väl fungerande kommittéer Varierat programutbud m. god framförhållning Kompletterande aktiviteter mellan månadsmöten Resor och andra aktiviteter med bra marknadsföring Förmånen att få ”kända” nya medlemmar Valberedningens roll (kännedom om behov ) Medlemsvård samt uppföljning avregistreringar