Hur jobbar vi fram en MARKNADSPLAN? SPF-KURS 2011-03-21 Rune Kjernald.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lustgaskonsortiet Johanna Borgendahl, Stockholms läns landsting
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
SPF, Sveriges Pensionärsförbund är en medlemsorganisation för alla som har rätt till pension oavsett ålder. SPF är politiskt och religiöst obundet. Organisationen.
SPF slår ett slag för det friska
Kurs för Valberedare i SPF
Öppen träning för åringar Hattrick 4 all
Kvalitetssäkring Struktur och organisation
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter
Hallands Elförening Seminarium /10. VISION 2010: Vad karaktäriserar ett framgångsrikt HEF 2010 : Lokalt nätverksbyggande Sociala aktiviteter.
CINERGY – kreativ samverkan och verktyg för regional tillväxt Regionala nämnden 14 september 2011.
Sammanfattning av det kommande målstyrningsarbetet i Värnamo kommun
Linköpings FF Ungdom Ledarträff
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Statistik kring rekrytering inom SPF Skaraborg Rune Kjernald.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Äppelhyllevardag Nätverksträff för Äppelhyllebibliotek, Lisa Börjesson, Inst. för ABM, Uppsala Universitet & Jenny Nilsson, MTM.
Mål Verksamheten Fokusera verksamheten geografiskt och skapa/behålla ett välplanerat utbud
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
BLI EN BÄTTRE VALBEREDARE SPF – kurs i Vaggeryd Rune Kjernald 1.
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
ÖREBRO LÄNS LANDSTING 60 % eko i Landstinget... utopi eller möjlighet? Försörjningschef Mia Kling
FUTURE Research- based foresight STRATEGY Future- based strategy ACTION Strategy enforcement Framtiden för destination Halland Förstudie till processen.
Utveckla styrelsen och föreningen
Marknadskommunikation i praktiken
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Nästa steg för Luleå Simsällskap  Föreningen har gjort en 3-årig verksamhetsplanering för kommande utveckling  Definierat mål och krav för.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Valberedningen Konsten att hitta nålen i myrstacken.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. Inledning och historik Inledning och historik Gruppdiskussion Gruppdiskussion Redovisning på bifogat blad Redovisning på bifogat.
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
KURSER 2011 NRDATUMKURSNAMN Trafikombud Ordförandekurs Program-Rekryterings-Medlemsregisteransvariga Folkhälsoombud.
1 Flygsfors/Gadderås IF Ledarpolicy Ledaren den viktigaste resursen i föreningen Beslutad på årsmöte 19/
Vimmerby Kommun. Case: Hur arbetar offentliga arbetsgivare med personalklubbar? Hur finanseras de? Hur skulle Vimmerby kommuns personalklubb kunna arbeta?
Föreningar-medlemmar- verksamhet Ledarkursen 2011.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
§ 1Mötet öppnas. § 2Fastställande av röstlängd för mötet.
SARA-projektet VHS fortsatta arbete Tuula Kuosmanen
Informationsstrategi
Lokal utvecklingskonferens och årsmöte på Zinkensdamm lördagen den 26 mars 2011.
Välkommen till höstårsmöte kl Förslag till dagordning Höstårsmöte för MGK Fastställande av röstlängd för mötet. 2. Fråga om mötet.
Medlemmar Styrelse Överordnad styrning Arbetsgrupper Prioritering och planläggning av projekt och aktiviteter.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. 100 år sedan – Förbundet bildades 50 år sedan – 7000 golfare 25 år sedan – golfare Nu – folksport med medlemmar!
Ett studiematerial om valberedningars arbetssätt Rune Kjernald 1.
SPF, Sveriges Pensionärsförbund är en medlemsorganisation för alla som har rätt till pension oavsett ålder. SPF är politiskt och religiöst obundet. Organisationen.
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Välkommen till ordförandekonferens 17 september2015.
Reviderat och sammanställt av Finn L Bangsgaard Att vara Klubbpresident.
Överlämning Distrikt 21. MÅLET med överlämning Zontas mission Zontas vision Conviction Commitment Courage.
Alvesta Golfklubb Ny organisation Två kommittéer istället för 10 st. En spelkommitté och en ekonomi/service kommitté. Dessa kompletteras med sektioner.
Hur vi jobbat Regelbundna möten, ca sex ggr per år Regelbundna möten, ca sex ggr per år Diskussioner om vilka kunskaper vi behöver i ett klubbhus Diskussioner.
§ 1Mötet öppnas. § 2Fastställande av röstlängd för mötet.
ARBETSGRUPP: MEDLEMSGRUPPEN Uppdragsbeskrivning Uppdaterad
RAPPORT OM MEDLEMSTAPP OM MEDLEMMAR SOM LÄMNAR SPF SENIORERNA OCH VAD SOM KRÄVS FÖR ATT VINNA TILLBAKA DEM WEBBUNDERSÖKNING , SEPTEMBER
Organisation, Roller & Ansvar 2016/2017
Fysioterapeuterna Västerbotten
Fysioterapeuterna Västerbotten
Förening grundstruktur
Preliminär Verksamhetsplan 2017
”Valberednings- seminarium”
Målstyrning Kungälvs Brukshundklubb
För föräldrar till barn 6-12 år
Hulta Golfklubb- Organisationschema 2019
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Hur jobbar vi fram en MARKNADSPLAN? SPF-KURS Rune Kjernald

FRÅGOR ATT STÄLLA HUR SER DET UT IDAG - IMORGON? VAD VILL VI UPPNÅ? VILKA ”VERKTYG” HAR VI? HUR GÖR VI? HUR BLEV DET?

REKRYTERINGS- OCH MARKNADSPLAN MÅL MARKNAD MEDEL ANSVAR Uppföljning BRUTTO + 10% UTTRÄDE 0 % MINSKA PASSIVA MED 50 % ÖKA MARKNADS ANDEL MED 1 % NYA PENSIONÄRER 65 + OCH EJ MED I PO ÅRINGAR Värvningsmodul Medlemssystemet Utbud aktiviteter Medlemsvård Hemsida Förmåner MTM- metoden STYRELSEN Arbets- grupp? Uppföljning: Varje styrelsemöte Arbetsgruppen månadsvis

Framgångsfaktorer Styrelsens sammansättning och arbetsfördelning Ordf. o styr. Inställning i medlemsfrågor viktig Väl fungerande kommittéer Varierat programutbud m. god framförhållning Kompletterande aktiviteter mellan månadsmöten Resor och andra aktiviteter med bra marknadsföring Förmånen att få ”kända” nya medlemmar Valberedningens roll (kännedom om behov ) Medlemsvård samt uppföljning avregistreringar