Den största Högskolereformen sedan 1977

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att vara dansk student vid Lunds universitet Öppet Hus 15 mars 2014
Advertisements

Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Utbildning på universitet och högskolor
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Titulatur.
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Att söka till högskolan
38 minuter med tåget från Göteborg!
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Karlstads universitet Datavetenskap Inför tredje året Dataingenjörsprogrammet Information inför tredje året 2009/2010.
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
Utlandsstudier för I:are
Kursanmälan ht 2014 Information inför. Program Torsdagen den 27 mars kl 13 – ca sal A1 För KB3nv, KB3civ, TB3 •Studievägledaren informerar •Information.
Linköpings universitet
BOLOGNAPROCESSEN vad är det och vad kommer den att innebära?
Verksamhetsberättelse för Magisterutbildning i miljö- och utomhuspedagogik 60 hp och International master in Outdoor, Environmental Education and Outdoor.
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Ny lärarutbildning start ht-11
Lärarprogrammet Linköpings Universitet
Coach.
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Möte beträffande kvalitetsgranskning
antagning.se Civilingenjör och högskoleingenjör Arkitekt Brandingenjör
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
L U L E Å T E K N I S K A U N I V E R S I T E T Den nya grundutbildningsstrategi för de tekniska utbildningarna vid Luleå tekniska universitet Motiven.
Uppdelning av nuvarande grundutbildning i två nivåer grundnivå upp till 3 år med kandidatexamen eller högskolexamen efter 2 år avancerad nivå med magisterexamen.
Årscykel – utbildning på grund- och avancerad nivå
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Välkomna till information kring val av specialisering
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Hur blir man klok på universitetet?
”I Trollhättan finns det en lång tradition av inkludering. Här råder ett gott samarbete mellan studentkåren, kommunen och Högskolan Väst för att förbättra.
Val inför årskurs 2 & 3 Estetiska programmen 14 januari 2015.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Den nya utbildnings- och examensstrukturen Träder i kraft 1 januari 2007 Gäller utbildning som startar efter den 30 juni 2007.
1 Formulering av behörighet i kursplanen - VU-omgångar i KOPPS -
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
Förordningstext Speciallärarexamen
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
Avancerad nivå Grundnivå Forskarnivå Doktorsexamen Konstnärlig doktorsexamen Licentiatexamen Konstnärlig licentiatexamen Doktorsexamen Konstnärlig doktorsexamen.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Grundläggande och särskild behörighet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Magisterexamen i Fysioterapi vid Mälardalens högskola
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Anders Vestin Klara Nordström
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Att söka till högskolan
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Presentationens avskrift:

Den största Högskolereformen sedan 1977 Bolognaanpassning Tre examensnivåer (grundnivå, avancerad nivå, forskarnivå) Ett års heltidsstudier motsvarar 60 högskolepoäng Tonvikt på examina och anställningsbarhet Målbeskrivningarna i Högskoleförordningen skärps och preciseras Ark/CI förlängs till europeisk normalnivå men YTH och Konstnärlig yrkesexamen tas bort Särdrag Sverige inför nivåindelning av kurser Sverige har väldigt detaljerade examensbeskrivningar Högskolereformen är mycket väl förankrad i högskolevärlden

Detta hände inte! Antalet yrkesexamina har inte minskat Sverige inför inte krav på etappexamen i yrkesutbildningar på avancerad nivå Fördjupningskravet för kandidatexamen tas inte bort Sverige valde inte att ta bort magisterexamen (3+1) år trots att övriga Europa går mot Masterexamen på 3+2 år Sverige inför inte en 7-gradig betygskala rakt över Sverige övergår inte till 3-årig forskarutbildning, och behåller lic-examen

Vägval på LTH Fortsatt inriktning på yrkesexamina! Masterexamen skall ej vara mer än Arkitekt/CI-examen Kandidatexamen skall ej vara mer än Högskoleingenjörsexamen Nivindelning av kurser i G1, G2 och A avspeglar successiv progression Översättning av HF terminologi till våra CI-program “det valda teknikområdet” är på LTH programmets benämning, t ex Maskinteknik “väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området” sker på LTH inom en specialisering (val ur “djupkorg”) Högskoleingenjörsexamen + 2,5 års studier skall ge CI-examen

CI-utbildningarna blir ”mjuk” 3+2 år Grundblock 180 hp Obligatoriska kurser Alt-obligatoriska kurser Högst 120 hp G1 Minst 27 hp matematik Specialisering ≥ 45 hp (varav ≥ 30 hp A-nivå) Valfritt inom program så att ≥ 45 hp A-nivå uppnås Fritt valfritt 15 hp Examensarbete 30 hp

Masterexamen (preliminärt) Behörighetsgivande examen Specialisering ≥ 60 hp (varav ≥ 30 hp A-nivå) Valfritt inom program så att ≥ 45 hp A-nivå uppnås Examensarbete 30 hp

Utbildningsplanerna Enligt Högskoleförordningen skall de innehålla Vilka kurser som utbildningsprogrammet omfattar (dvs examenskrav) Den huvudsakliga uppläggningen av utbildningsprogrammet Uppgifter om särskild behörighet På LTH vill vi dessutom ha med Programmets syfte Programspecifika mål

Beslut i SLTH 1/12: Programmens Syfte Samhället Studenten LTH Syftet motiverar på 10 rader varför ett program skall finnas och läsas, och beskriver: Teknikområdets omfattning och utveckling i ett samhällsperspektiv - Utbildningens sätt att möta behovet av teknisk kompetens inom området Vad som särskilt kännetecknar programmet

Rektorsbeslut i februari 07: Programmål Bedömare Studenten LTH Programmålen anger vad varje student skall kunna efter genomgången utbildning, och skall Formuleras som förväntade studieresultat Ligga inom ramen för kraven i HF:s examensbeskrivning Ligga i linje med programmets syfte Vara utvärderingsbara

Hur har LTH utnyttjat reformen? LTH har varit offensivt Pedagogisk dimension i reformering av kursplanerna Kopplat reformen till den behörighetsgivande pedagogiska utbildningen Stärkt det pedagogiska ledarskapet och nätverken LTH har synliggjorts nationellt tack vare att vi ligger långt framme Civilingenjörsutbildningarna Gemensam struktur och nomenklatur införs Tydliga krav på inslag av ekonomi/entrepenörskap och hållbar utveckling Verklighetsanpassning av årskurs 1 Generella examina Utnyttjar masterexamen för att göra LTH än mer attraktivt för utbytesstudenter