BBIC: Triangelns innehåll och användning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements


Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
En presentation för dig som är lärare
Familjehem och föräldraskap
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
En reviderad läroplan för förskolan
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Barnens behov i centrum
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Dagens program Presentation Syftet med projektet
BBIC: Öppenvård planering och uppföljning
BBIC: Utredningsprocessen
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
BBIC: Analys, bedömning, barnets bästa och beslut
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Läroplansträff Välkomna!.
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Överenskommelse om samordning kring barn
Vad är BBIC?.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
MAKTLEKAR.
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Bostäder anpassade för äldre?
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Barn som närstående.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

BBIC: Triangelns innehåll och användning

Triangeln BARNET Föräldrarnas förmåga Barnets behov Familj och miljö Hälsa Grundläggande omsorg Utbildning BARNET Familj och miljö Barnets behov Föräldrarnas förmåga Säkerhet Känslo- och beteende- mässig utveckling Känslomässig tillgänglighet Identitet Stimulans Familj och sociala relationer Vägledning och gränssättning Socialt uppträdande Klara sig själv Stabilitet ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Arbete Boende Ekonomi Familjens bakgrund och situation Familjenätverk Lokalsamhällets resurser Social integrering

Familj och miljö

Basen – faktorer i familj och miljö BARNET Familj och miljö Barnets behov Föräldrarnas förmåga ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Boende Arbete Ekonomi Lokalsamhällets resurser Familjens bakgrund och situation Familjenätverk Social integrering

Familj och miljö Familjens bakgrund och nuvarande situation Familjenätverk Boende Arbete Ekonomi Social integrering Lokalsamhällets resurser ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Familj och miljö Barnets syn på de uppgifter som framkommer och på sin situation inom området Konsekvenser för barnet Beskrivningarna bör utgå från barnet

Familjens bakgrund och situation Föräldrarnas bakgrund Nuvarande familjesammansättning, ev. förändringar i familjen över tid Om föräldrarna är separerade; umgänge med barnet Förekomst av svårigheter relaterade till föräldrarna; t ex psykiska ohälsa, missbruk, funktionsnedsättning, kriminalitet, våld i familjen

Familjenätverk Släktingar, vänner Frånvarande familjemedlemmar Personer som kan vara till stöd för barnet, föräldrarna eller familjen

Boende Typ av boende Storlek, standard, anpassning i förhållande till familjens storlek Möjlighet att kunna dra sig undan i bostaden Bostadens omgivning

Arbete Föräldrarnas arbetssituation Föräldrarnas arbetstider Hur barnomsorg/skolbarnomsorg är ordnad när föräldrarna arbetar

Ekonomi Familjens ekonomi på kortare och längre sikt Inkomster (inkl försörjningsstöd) och utgifter Hur familjen hanterar sin ekonomi Familjens materiella situation

Social integrering Familjens relationer till grannar och närmaste omgivning I vilken grad familjen är socialt integrerad eller isolerad Familjens möjligheter och vilja att delta i samhällslivet Upplevelser av diskriminering och/eller social exklusion

Lokalsamhällets resurser Service i familjens bostadsområde som har betydelse för barnets och familjens situation; förskolor, skolor, lekplatser, ungdomsgårdar, vårdcentral, bibliotek etc. Resurser i form av stöd och medverkan från idéburna organisationer, föreningar, religiösa samfund/församlingar etc.

Reflektion – vad brukar vi ha med? Familjens bakgrund och nuvarande situation Familjenätverk Boende Arbete Ekonomi Social integrering Lokalsamhällets resurser ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Fallgropar familj och miljö Saknas källa Ej relevant information Ej utifrån barnets perspektiv

Barnets behov

Barnets behov BARNET Föräldrarnas förmåga Barnets behov Hälsa Utbildning BARNET Familj och miljö Barnets behov Föräldrarnas förmåga Känslo- och beteende- mässig utveckling Identitet Familj och sociala relationer Socialt uppträdande Klara sig själv ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Barnets behov Hälsa Utbildning (under 5 år ”Inlärning”) Känslo- och beteendemässig utveckling Identitet Familj och sociala relationer Socialt uppträdande Förmåga att klara sig själv ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Barnets behov Tänk särskilt på Inga vattentäta skott Åldersanpassning krävs Behovsområdena samspelar Vid behov komplettera med kompetens från annan yrkesgrupp eller verksamhet ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Barnets behov i olika åldrar Barn 0 - 1 år: Hälsa Inlärning Känslo- och beteendem. utveckling Familj och sociala relationer Barn 2 - 4 år + Identitet + Socialt uppträdande Barn 5 år+ + Förmåga att klara sig själv ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hälsa Fysisk och psykisk hälsa, inkl. tandhälsa (hälsotillstånd och hälsorisker) Matvanor Fysisk aktivitet ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

BAKGRUND: Fosterbarns hälsa Stefan Kling, 2010 Det medicinska omhändertagandet 190 barn, 0-16 år, placerade minst tre månader BBIC Anvisning för läkarundersökning 94 remisser

BAKGRUND: Fosterbarns hälsa (2) Brister i hälsovården och omhändertagandet av hälsoproblem Brister i socialtjänstens dokumentation Brister i kommunikationen Påtagliga brister i den basala hälsovården och omhändertagandet av hälsoproblem Betydande brister i socialtjänstens dokumentation av barnens hälsa och behov av hälso- och sjukvård Brister i kommunikationen mellan socialtjänsten och hälsovården

Utbildning (inlärning under 5 år) Kognitiv utveckling Lek och fritid Förskolesituation Behov av särskilt stöd ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Utbildning (5 år eller äldre) Kognitiv utveckling Lek och fritid Skolsituation Prestationer och inlärning, betyg/bedömning Läxor och vuxenstöd Behov av särskilt stöd Arbete eller praktik ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Barn som växer upp i fosterhem och andra socialt utsatta barn: BAKGRUND: Skolbetyg, utbildning och risker för ogynnsam utveckling hos barn Social rapport 2010, Vinnerljung mfl Barn som växer upp i fosterhem och andra socialt utsatta barn: Har mycket dåliga skolprestationer Får sämre skolbetyg i åk 9 Blir lågutbildade Har mycket dåliga skolprestationer Får sämre skolbetyg i åk 9 jämfört med andra barn med samma kognitiva förutsättningar Blir lågutbildade fler maximalt grundskola, färre högskola jämfört med andra barn med samma betyg Vi har sannolikt underskattat problemen

BAKGRUND: Skolbetyg, utbildning och risker (2) Slutsatser Högriskgrupp för framtida psykosociala problem – oavsett socioekonomisk bakgrund Skolprestationer kan påverkas Förbättra socialt utsatta barns framtidsutsikter -hjälpa dem att klara sig bättre i skolan

Spelar läsning någon roll Spelar läsning någon roll? Vocabulary processes WE Nagy, JA Scott 2000 P Bloom, L Markson 1998 ”Matthew effect” K Stanovich 1986

Känslo- och beteendemässig utveckling Anknytning Känsloreaktioner Oro och symptom; självdestruktivitet Utsatthet; övergrepp, familjevåld Riskbeteende; utagerande beteende, kriminalitet ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Identitet Självbild Integritet, förmåga att stå för sin uppfattning och vilja Religiös uppfattning Ursprung, kulturell identitet För placerade barn och barn med öppna insatser: vet barnet orsaken till placeringen/den öppna insatsen? Hur förklarar barnet det för andra? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Familj och sociala relationer Barnets relationer till personer i familjen, släkten och nätverket Kamratrelationer För placerade barn: Relationer till familjehemmet eller HVB-personalen Umgänge God man/särskilt förordnad vårdnadshavare ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Socialt uppträdande Barnets förståelse av hur han eller hon uppfattas av omgivningen Yttre framtoning Kommunikation och uppträdande ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Förmåga att klara sig själv Dagligt liv; alltefter ålder och mognad ta ansvar för praktiska sysslor i hemmet, klädsel, fickpengar etc. Hantera risker; t ex i trafiken Delta i och möjlighet att kunna påverka vardagsbeslut i familjen Förberedas för att stå på egna ben vid en planerad flytt till eget boende ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Reflektion: vad brukar vi ha med? Hälsa Utbildning (under 5 år ”Inlärning”) Känslo- och beteendemässig utveckling Identitet Familj och sociala relationer Socialt uppträdande Förmåga att klara sig själv ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Fallgropar barnets behov Barnet inte med i analysen Favoritområden

I vilken utsträckning barnets behovsområden ej är belysta 2008, 2009 och 2010 i procent. Marie Gustafsson, Ingmar Ångman, Regionförbundet Örebro, Rapport 2012:07 Bildtext

Föräldrarnas förmåga

Föräldrarnas förmåga BARNET Föräldrarnas förmåga Barnets behov Grundläggande omsorg BARNET Familj och miljö Barnets behov Föräldrarnas förmåga Säkerhet Känslomässig tillgänglighet Stimulans Vägledning och gränssättning Stabilitet ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Föräldrarnas förmåga Grundläggande omsorg Säkerhet Känslomässig tillgänglighet Stimulans Vägledning och gränssättning Stabilitet ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Föräldrarnas förmåga Tänk särskilt på Inga vattentäta skott Anpassning till barnets ålder krävs Aspekterna samspelar Vid behov komplettera med kompetens från annan yrkesgrupp eller verksamhet ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Fördjupningsteman som stöd I informationsinsamling gällande föräldraförmågan Finns åldersindelade ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Exempel på Grundläggande omsorg Tillgodoser barnets fysiska behov av mat och dryck, sömn, vila och hygien Ser till att barnet får adekvat hälso- och sjukvård och tandvård Håller regelbunden kontakt med förskola eller skola, deltar i utvecklingssamtal och ser till att barnet sköter sina läxor Ser till att barnet inte behöver ta mer ansvar i hemmet och för familjen än vad han eller hon klarar av ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Exempel på Säkerhet Skyddar barnet mot skador och faror Har kännedom om var barnet befinner sig och vilka miljöer som kan vara riskabla, både i och utanför hemmet Skyddar barnet från kontakt med vuxna som direkt eller indirekt kan skada barnet, t.ex. misshandel, sexuella övergrepp och våld i familjen

Exempel på Känslomässig tillgänglighet Ser till att skapa tillitsfulla relationer inom familjen Visar lyhördhet och respekt för barnet Uppskattar barnet för dess egen skull Tröstar barnet när det är ledset, oroligt eller skrämt ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Exempel på Stimulans Ger barnet möjligheter till utveckling och lärande genom lek, samtal och respons på barnets nyfikenhet Stimulerar och stödjer barnet i skolarbetet Uppmuntrar barnet att umgås med och ta hem kamrater Uppmuntrar barnet att uttrycka sin vilja och uppfattning Stimulerar barnet att utveckla sina sociala färdigheter ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Exempel på Vägledning och gränssättning Hjälper barnet att härbärgera sina känslor Stödjer och påverkar barnets beteende i önskvärd riktning Är goda vuxna förebilder för barnet Vägleder barnets utveckling av etik, moral och ett socialt accepterat beteende ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Exempel på Stabilitet Visar sig pålitliga, förutsägbara och varaktiga i kontakten med barnet Ser till att barnet inte utsätts för fler och längre avbrott i sina nära relationer än nödvändigt Ser till att barnet kan upprätthålla kontakt med närstående och andra personer som är viktiga för barnet ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Reflektion: Vad brukar vi ha med? Grundläggande omsorg Säkerhet Känslomässig tillgänglighet Stimulans Vägledning och gränssättning Stabilitet ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Fallgropar föräldrarnas förmåga Saknas källa Bedömning istället för underlag Sammanblandning vårdnadshavarens uppfattning och vårdnadshavarens förmåga Informationen ej logisk – ”äpplen och päron”

Bedömning istället för underlag HÄLSA Vårdnadshavarnas förmåga – beskriv resurser och svårigheter Grundläggande omsorg Pappa Mattias och mamma Jenny brister i att tillgodose Wilmers behov av tandvård. Grundläggande omsorg: Tandläkare Anders Fors uppger 2013-11-23 att han har kallat Wilmer till mottagningen vid fyra tillfällen under hösten 2013. Tandsköterska har talat med Wilmers föräldrar vid tre tillfällen och uppmanat dem att komma med Wilmer till mottagningen. Wilmer har uteblivit från samtliga tider. Pappa Mattias uppger 2013-11-24 att han tänkt ta med Wilmer till tandläkaren när de fått en tid, men att det alltid kommit något i vägen. Mamma Jenny säger vid samma samtal att hon tycker att det är obehagligt att gå till tandläkaren själv och därför drar sig för att gå dit med Wilmer. = bedömning, förs till Analys så här kan man skriva istället 50

Svårt att skilja på uppfattning och förmåga UTBILDNING Fakta om barnets/den unges inlärning/utbildning: Maja går i klass 3A på Lillbackeskolan. I Majas klass finns 26 elever. Klasslärare sedan första klass är Anette Nilsson och Janne Björck. Barnet/den unge – beskriv resurser och svårigheter inom området utbildning Barnets uppfattning: Maja säger i samtal 2014-01-14 att hon tycker ”sådär” om skolan. Hon tycker mest om matte, för boken är rolig och klurig. Maja säger att allt annat är dåligt och ”allra värst på hela jorden är gympa”. Hon berättar att ofta känner sig ”kall i magen” när hon vaknar och ska gå till skolan. Maja vill inte svara på några frågor som rör raster eller kamrater. Vårdnadshavares uppfattning: Majas pappa Peter säger 2014-01-10 att han är i princip nöjd med hur det går för Maja i skolan. Hon är flitig och alltid noggrann med att göra läxorna. Men han tycker att Maja sedan höstterminen har börjat protestera mer på morgonen och säger ofta att hon inte vill till skolan. Peter är rädd att Maja blir mobbad i skolan. Övrigas uppfattning: Majas klasslärare Anette Nilsson uppger i Konsultationsdokument Skola, inkommet 2014-01-11, att Maja presterar i nivå med andra barn i samma ålder. Hon läser bra och är särskilt intresserad av att räkna. Maja fungerar bra både med lärare och andra barn. Anette uppger att det inte finns någon oro för Maja från skolans sida. Anette har inte sett några tecken på att Maja skulle vara mobbad. Pappas uppfattning om hur det går för Maja inom området Utbildning

Svårt att skilja på uppfattning och förmåga Pappans egen uppfattning om och andras uppfattning om hans förmåga inom området Utbildning Vårdnadshavarnas förmåga – beskriv resurser och svårigheter inom området utbildning Grundläggande omsorg: Majas pappa Peter säger 2014-01-22 att Majas skolgång är viktig för honom. Han går alltid på föräldramöten och utvecklingssamtal och han brukar hjälpa Maja med läxorna. Oftast gör hon sina läxor i köket, medan han lagar middag. Säkerhet: Pappa Peter säger att han tagit upp sin oro över Majas skolsituation med personal vid flera tillfällen, men tycker inte att han fått något gehör för sin oro. Klasslärare Annette Nilsson uppger 2014-02-01 att samarbetet med Majas pappa Peter tidigare fungerade bra. Hon tycker att han är en engagerad förälder, men att han på sistone överdriver en hel del och ”förstorar småsaker”. Hon säger att han ”kommit inrusande på hennes rum” flera gånger under vintern för att prata om sin dotter. Vid det senaste tillfället i januari tyckte Anette att pappa Peter uppträdde forcerat och aggressivt. Känslomässig tillgänglighet: Pappa Peter uppger att han oroar sig mer och mer för hur Maja har det i skolan. Han tycker att det har blivit svårare att få iväg henne till skolan på morgonen. Han har försökt få Maja att berätta varför hon vill vara hemma, men vill inte pressa henne.

Familj och sociala relationer – ett exempel Barnet/den unge – beskriv resurser och svårigheter inom området Barnet/den unges uppfattning Mahmoud berättar 2011-05-17 att han inte har någon vuxen att vända sig till. Mahmoud säger att han saknar sin pappa mycket och skulle vilja träffa honom oftare, men han vet att hans mamma inte vill det. Mahmoud har många kompisar, men ingen som han tycker är ”en riktig vän”. Vårdnadshavarnas förmåga – beskriv resurser och svårigheter inom området Tänkbara frågor Känner mamma till att Mahmoud inte tycker att han har någon att vända sig till? Vad tänker hon om det? Varför tror hon att han inte vill vända sig till henne? Hur ser hon på att Mahmoud vill träffa sin pappa mer? Vad gör hon för att underlätta/förhindra kontakten mellan dem? Tycker mamma att det är viktigt att Mahmoud har vänner? Hur tar det sig i så fall i uttryck?

Genomsnittlig belysningsgrad av aspekter av föräldraförmåga 2010 Marie Gustafsson, Ingmar Ångman, Regionförbundet Örebro, Rapport 2012:07

Att använda triangeln

Att använda triangeln Som utgångspunkt för planering Som utgångspunkt i samtal Som avstämning i utredning och insats Som hjälp i att tydliggöra information Som hjälp i att analysera och bedöma Som gemensam referensram i det professionella nätverket Som hjälp att förstå sammanhanget och öka delaktigheten för barn och föräldrar

Olika typer av trianglar ”Negativa” trianglar Ej tillgodosedda behov hos barnet Brister i föräldraförmågan Brister i familj och miljö Multiproblemtriangel ”Positiva” trianglar Balanserad triangel Överkapacitet i föräldraförmågan Överkapacitet i familj och miljö ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Att koppla ihop triangeln Barnets behov Föräldrarnas förmåga ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Faktorer i familj och miljö 58

Avstämning - - Vad vet vi hittills? Vad behöver undersökas vidare? Hur resonerar familjen? Eventuell komplettering av informationsinsamling + ! ! + ? ? ! - Karim - ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ ! + ? 59

Mer information finns på: www.socialstyrelsen.se