Forskningsmetodik och vetenskapsteori

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Deduktion och induktion ”Välgrundade” vetenskapliga (slut)satser förutsätter giltiga eller åtminstone trovärdiga slutledningar.
Föräldramöte 12 september 2011
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
Vetenskaplig Metod.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Formellt, skarpt och snyggt
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Svenska p Svenska p.
Lars Niklasson Linköpings universitet
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
FRÅN PROBLEM TILL SLUTSATS
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Empirismen 1600-talet. En ny tid Avståndstagandet från skolastiken Ord och ting Nya sätt att söka kunskap: - rationalism - empirism.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Diskutera denna hamburgare som om du vore Platon.
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Källkritik - kontrollera fakta
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Septem artes liberales musik aritmetik geometri astronomi trivium quadrivium grammatik retorik dialektik.
Karl Popper ( ) Kritiserade den logiska positivismen och speciellt verifierbarhetsprincipen. Kritiserade marxismen och psykoanalysen för att de.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Institutioner och aktörer
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Klassificeringen av vetenskaper bygger åtminstone delvis på skillnader i metodik. Klassificeringen av vetenskaper kan även baseras på forskningsområden.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Om att formulera forskningsbara frågor Inga Wernersson.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Introduktion till vetenskapsteori och till bild/ikt & media Monica Langerth Zetterman Institutionen för utbildning, kultur och medier Uppsala universitet.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
Vetenskap och vetenskaplighet II
generellt deduktion induktion specifikt Deduktiva slutsatser är giltiga och med nödvändighet och sanna, om premisserna är sanna. Induktiva slutsatser.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Frågor om kunskap och existens
Vad är vetenskap? Forskningsprocessen MI-programmets inriktningar
Vetenskapsteori (och metod).
Granskning av studie Annelie och Sofie.
Hur bör vetenskaplig forskning bedrivas?
Presentationens avskrift:

Forskningsmetodik och vetenskapsteori Harko Verhagen gästföreläsning

Början ?

Begrepp på vägen Vetenskap, kunskap, data, sanning Olika typer av frågor Hur? Varför? Vad? Kvalitativa och kvantitativa metoder

Vad är vetenskap? Skillnad vetenskap och kunskap Vetenskap = kritisk reflekterande Vetenskap som social praktik Vetenskap är pluriform Vetenskap är att hitta svar på frågor på ett inom vetenskapen accepterad sätt

Hur kommer vi framåt? sinnen och förnuft / empirism och rationalism Empirism: all kunskap om verkligheten härstämmer från sinnes-erfarenheter (och induktion) – Locke bl.. a Rationalism: förnuftet är källan till all kunskap om verkligheten (grundläggande sanna satser och logik) – Descartes bl. a

Hur fastställer man "sanning" inom vetenskap? Peer-review system "Konstens regler" Objektiv / intersubjektiv Kontrollerbar (transparens) Generaliserbar

Kunskapsteori Objektiv kontra subjektiv Kunskap som stapelvara eller som konstruerat

Olika typer av frågor Kunskapsfråga fyllet en lucka i kartan eller kunskapsfråga undrar hur kartan ser ut Typer av uppsatsämne: Artefakt utveckling Artefakt jämförelse Artefakt utvärdering Att förstå en situation Undersökandet av ett fenomen Företagsuppdrag

Resonera förnuftigt / vetenskaplig diskurs Rationalitet Argumentera Logik Deduktion Induktion

Kvantitativ metodik Den logisk deduktiva kunskapsmodelen Inläsning av litteratur Intervjuer med experter Eget tänkande begrepp Generell teori teoretisk hypotes Teoretisk definition av kvaliteterna i hypotesen Stödjer eller förkastar Operationell definition av kvaliteterna i hypotesen Prövning på ett representativt urval av exemplar av företeelsen Operationell hypotes

Kvantitativ metodik Problem som måste lösas: Mät”instrumentet” Validitet Reliabilitet Precision Representativitet Kontroll över variablerna

Kvantitativ metodik Världsbild: Relation mellan forskare och forskningsobjekt är subjekt-objekt Forskningsobjektet kan enbart studeras genom ett mätinstrument Resultaten av mätinstrumentet är oberoende av den som mäter ”Atomistisk”

Kvalitativ metodik Den begreppsligt-induktiva forskningsprocessen: Litteraturstudier Avgränsningen av företeelsen Fastställande av: Teoretisk perspektiv Datasamman-fattningsmetod Datainsamlingsmetod Urvalsmetod Insamling av data Tydlig-görande av data Samman-fattning av data i ett begrepp

Kvalitativ metodik Den begreppsligt-induktiva kunskapsmodellen:

Kvalitativ metodik Världsbild: Relation mellan forskare och forskningsobjekt är subjekt-subjekt Objektet kan enbart studeras i sin naturliga kontext Forskningsresultatet är beroende av tankekedja ”Holistisk”

Kvalitativa datainsamlings metoder Forskning handlar om fenomen Interna struktur (”verstehen” data) Materiella aspekter (sensory data) Fokus är på Forskare Andra Andras beteende/uttryck är styrd av: Subjektet Båda Extra input: sekundära data

Kvalitativa datainsamlings metoder - 2 Innebördsstruktur (förståelsedata) ”objekt” Själv Andra Styrd av - ”subjekt” forskare båda Introspektion Passiv eller aktiv empati Samtal eller intervju Samspel

Kvalitativa datainsamlings metoder - 3 Observation av materiella aspekter (sinnesdata) ”objekt” Själv Andra Styrd av - ”subjekt” forskare både Självobservation Direkt observation Kvalitativa experiment Deltagande observation

Slutet ?

Slutet ? ? ? ? ? ? ? ? ?

Slutet ! Vetenskap är konsten att ställa rätt fråga och utreda den på ett passande sätt

Citat av John Locke (citerat i N Citat av John Locke (citerat i N. Hampson, Upplysningen – En analys av dess attityder och värde, Symposion, 1993) om vetenskap , kunskap, kontext och name-dropping Att andra människors åsikter flyter omkring i våra hjärnor ökar inte vårt vetande det minsta, även om dessa åsikter är sanna. Det som för dem var vetenskap är för oss bara åsikter; vi ger bara vårt erkännande åt de stora namnen och använder inte som de vårt eget förnuft för att förstå de sanningar som gav de deras rykte. Aristoteles var förvisso en kunnig person, men inte därför att han blint omfattade och beskäftig gav luft åt andras åsikter … I vetenskapen besitter man bara det man verkligen vet och begriper, det man bara tror och litar på är enbart trasor, som oavsett hur väl de passar in i helheten, inte nämnvärt utökar kunskapsmängden hos den som samlar på dem. Sådan lånad rikedom är likt trollguld, vilket är guld i händerna på de som skänker ut det men blott vissna löv och stoft när det skall användas.

Källor Använda till bilderna Boktips Hur mäter man ”vackert”? – Grunbok i kvalitativ metod. Bo Eneroth, Natur och Kultur 1984. Master thesis information. Danny Brash på DSV webben. Upplysningen – En analys av dess attityder och värde. N. Hampson, Symposion, 1993 Kurslitteraturen Boktips Vetenskapligt tänkande – Från kunskapsteori till metodteori. Jan Hartman, Studentlitteratur, 1998. Att skriva en bra uppsats. Lotte Rienecker och Peter Stray Jørgensen, Liber, 2000.