Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011
Målet är: Ett trygg kommun fri från narkotika och dopning, med minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol, och med ett minskat tobaksbruk.
Samverkan! …med olika aktörer, exempelvis skola, fritid, polis, socialtjänst
De fyra hörnstenarna Föräldrar Klassrummet Elevhälsan Fritiden
De viktigaste personerna…
Exempel på riskfaktorer Samh ä lleTillg å ng till droger Lagar och normer Bostadsomr å de pr ä glade av kriminalitet, social utslagning etc. SkolaOtrivsel, oordning L å g kunskapsniv å Brist p å struktur L å ga f ö rv ä ntningar FamiljKonflikter, missbruk, kriminalitet, v å ld Brister i anknytning, uppfostran och tillsyn Till å tande attityd (t ex f ö r ä ldrar som bjuder) Psykisk sjukdom Individ Aggressivitet / utanf ö rskap Misslyckande i skolan (koncentrationssv å righeter, skolk) Kamrater som har problem Tidig debut och positiv attityd till t ex droger
Exempel på skyddsfaktorer Samh ä lleV ä lf ä rdssamh ä lle Lagstiftning SkolaTydliga normer/regler och f ö rv ä ntningar fr å n vuxna Duktiga pedagoger Tydlig ledning Ett gott socialt och emotionellt klimat FamiljTydliga normer och f ö rv ä ntningar fr å n f ö r ä ldrar Goda och k ä rleksfulla relationer Att uppm ä rksammas f ö r positiva handlingar God insyn i vad barnet g ö r utanf ö r hemmet IndividSocial och kognitiv kompetens (kunna skapa och beh å lla relationer) Intelligens/skolframg å ng V ä lanpassade kompisar / organiserad fritid
Exempel på insatser Nätverk Föräldrastöd Vuxnas förhållningssätt och ansvar: ”våga vara vuxen” Stöd till barn i svåra livssituationer Drogfria ungdomsarrangemang Ansvarsfull alkoholservering Årliga kartläggningar Värdegrundsarbete i skolan Lärarledarskapet Skolnärvaroteam Tobaksförebyggande arbete (Team SMART) Regler och riktlinjer Don’t Drink and Drive Vett och etikett på krogen Krogar mot knark
Gruppdiskussion 1. Framgångsfaktorer för lokalt förebyggande arbete. 2. Fallgropar/hinder. 3. Vad finns redan som fungerar i kommunerna? 4. Vad saknas o/e vilket behov av stöd ser vi? 5. Vad har vi på gång och vad skulle vi vilja göra?