ÖSTBERGSSKOLAN VÅR VISION: En modern och attraktiv skola där alla elever lyckas optimalt i sitt lärande.
John Hattie Utbildningsforskare från Nya Zeeland Visible Learning / Synligt Lärande Världens största forskningsöversikt om vad som påverkar elever studieresultat. Skolminister Björklund Sveriges Kommuner och Landsting: - Skolan ska stå i nära kontakt med forskningen.
”Det är eleverna själva som slutligen avgör vad de lär sig. Därför måste vi anknyta till vad de tänker, vilka mål de har och varför de skulle vilja engagera sig i det lärande som erbjuds i skolan.” John Hattie, 2009
Världens hittills största studie Fler än 800 metaanalyser Mer än studier Över 80 miljoner elever Materialet spänner från 1976 till 2008 (19 års arbete)
Vad är unikt med ”Synligt Lärande”? Mängden data Bekräftar och slår hål på etablerade föreställningar om skolan Sorterar ut viktiga och mindre viktiga faktorer Att tänka på… Enbart studieprestationer – inte andra viktiga mål Enbart kvantitativ forskning – inga detaljer om det komplexa vardagslivet i skolor och klassrum Speglar ett annat sammanhang - anglosaxiska länder
Mått på påverkan Genomsnittlig effekt: d = 0,40
Ett litet smakprov ur studien … Undervisningen Skolan Läroplan/Utvecklingsprogram Eleven Läraren Hemmet
Eleven PåverkansfaktorEffekt Självskattning av betyg1.44 Tidigare kunskaper0.67 Motivation0.48 Förskoleaktiviteter0.48 Fysisk träning/avslappning0.28 Kön0.12 Kostpåverkan0.12
Undervisningen PåverkansfaktorEffekt Tillhandahålla formativ bedömning0.90 Mångsidiga insatser för särskilt stöd0.77 Återkoppling på prestationer0.73 Mål0.56 Hemläxor0.29 Mentorskap0.15 Elevkontroll över lärandet0.04
Läraren PåverkansfaktorEffekt Kollegors gemensamma analys av inspelad undervisning0.88 Lärares tydlighet i undervisningen0.75 Förtroendefulla relationer lärare – elev0.72 Lärares förväntningar0.44 Lärareffekter0.32 Lärarutbildning0.11 Lärares ämneskunskaper0.09
Skolan PåverkansfaktorEffekt Snabbare studiegång0.88 Uppförande i klassrummet/studiero0.80 Ekonomiska resurser0.29 Klasstorlek0.17 Nivå (begåvnings-)gruppering0.12 Sommarlov-0.09 Byte av skola-0.34
Hemmet PåverkansfaktorEffekt Hemmiljö0.57 Socioekonomisk status0.57 Föräldraengagemang0.51 Hembesök av skolpersonal hos elever0.29 Familjestruktur0.17 Försörjningsstöd-0.12 TV-tittande-0.18
Hemmet Föräldrars förväntningar och ambitioner. Skapa delaktighet, barnet ska inte behöva leva i två världar. Hinder i kommunikationen hem och skola – riskerar även att hemmets möjligheter att bidra till skolprestationer. Diskutera i klasserna.
Läroplanen/utvecklingsprogram PåverkansfaktorEffekt Ordförrådsprogram0.67 Program för utveckling av matematikkunskaper0.45 Program för tvåspråkig undervisning0.38 Perceptions- och motorikprogram0.08
Rapporten finns att hämta på: ___________________