Bakgrund Relativ 5-årsöverlevnad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nationella screeningprogram
Advertisements

Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
Projektledare Anton Olofsson
Sustain Forskningsprojekt Hälso- och sjukvårdskonto.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Utgångspunkter/Genombrott
Nordisk slutkundsmarknad
Scanias motormontering Södertälje
Ett arbete med att etablera
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Vem har ansvar för hastigheten? ”Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen...” Thomas Nilsson, Responsive Smidig 2009.
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Kvalitetsregistret för huvud/hals Ledtider för sydöstra sjukvårdsregionen Mediantider (dagar) och antal inom intervall uppdelat på hemhörande sjukhus.
Smittspårning tbc 2012 Ing-Marie Einemo, smittskyddssjuksköterska.
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Lean Healthcare Akademiska sjukhuset
Black Belt projekt ökad tillgänglighet ambulansen SkaS 2012 och framåt
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Landstinget Dalarna Jerker Dahlbäck.
Bakgrund till satsningen 2. Direktiv från ledningsgruppen 4. Nuläge (Mätetal och mätbarhet) 1. Projektets namn och ansvariga personer 6.
SFAM-Q Best Practice-vår verktygslåda
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Patientupplevd vårdkvalitet
Program Inledning, Susanna Lindvall, Stockholm
”Linnea mår inte väl, jag vill att du ska komma”
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Genombrottsmetoden.
Mål- och resultatstyrning
Utvärdering av processmognad
Projektansvarig ST-läkare Caroline Beijar Trossö vårdcentral
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Hälsovalsenheten, Sofia Barakat.
1 Drivkrafter för energiinvesteringar – finns de? Strategier för investeringar i 16 bostadsföretag Lovisa Högberg
Underlag hemuppgift LS3 – LS4
Behovsanalys och brukardialog 2011
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Antal nyinsjuknade fall av tjocktarmscancer (Östergötland, )
Kartläggning av processer
Satsningens namn och ansvariga personer
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Förbättringsskolan Shewhart (1931, 1939) Förståelse för variation
cancer och behandlings besked.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Cytbussen Projekttid: april-maj samt september- oktober 2012 Deltagande enheter: Kvinnohälsan i centrala Östergötland och Barnmorskemottagningarna i östra.
Ansvarsfördelning/samverkan/samarbete inom missbruksområdet mellan olika huvudmän Camilla Carpholt Beroende och boendeenheten.
Evolution Sid
Nya akutkliniken Växjö
Rektorsbeslut för stipendiehantering Rektor beslutar årligen om vilka program som ska tilldelas stipendier USSR utser en universitetsgemensam beredningsgrupp:
1 EVENTUELL VINJETT Södertälje kommun basfakta invånare Traditionell arbetarstad Stora arbetsgivare är - Scania - Astra - kommunen.
Sammanställning från ÖJ 2012
Kartläggning av inköpsprocessen
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Bröstprocessen - ett förändringsarbete i praktiken
Lean på Allergicentrum
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Att mäta för att lära.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Standardiserat vårdförlopp för huvud- och halscancer
Framtidskartläggning
Okänd primärtumör Ny medicinsk riktlinje. Okänd primärtumör Definition En heterogen sjukdomsgrupp med histopatologiskt bekräftad metastatisk cancer där.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Diabetes Sammanfattning Förbättrade värden av HbA1c Syfte/Mål Metod
Direkt-Access en lyckad process
X-mottagningen: Väntetider 2001
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
CAN/CKF Möte Västerås
Presentationens avskrift:

Bakgrund Relativ 5-årsöverlevnad

Bakgrund Väntetid ifrån 1:a besök hos specialist till operation

Bakgrund Multidisciplinär konferens före operation

Bakgrund Multidisciplinär konferens efter operation

Bakgrund Tid mellan operation och PAD besked till patient

De tre aspekterna på resultatmätning Förbättring Bedömning Forskning Syfte Förbättra vård Jämförelse, drivkraft för förändring, ägare , politiker, patienter Ny kunskap Antal Mätpunkter Tillräckligt många, “Just enough”. Sekventiella data 100% av tillgängliga data, pålitliga ”just in case” data. Specifikt urval Hypotes Flexibel – lärande. Ingen hypotes Fix Hypotes Testa strategi Sekventiella test Inga test Ett stort test Är förändringen en förbättring? Tidseriediagram, styrdiagram Inget förbättringsfokus Statistiska test (t-test. F-test, Chi square, P-värde, konfidenti) Typ av test “öppet” försök Inget test - värdera aktuell förmåga Blint, randomiserat test Bias En konstant bias accepterad Mäter och justerar för att minska bias Test utformat för att utesluta bias Källa: Robert Lloyd, IHI

Knöl i brösten processen Vilka steg ska finnas och var och hur lång tid får de ta? Hur ser processen ut idag? Projektledare sökes Projektet startar Nulägesanalys Framtida läge Lösningsspår Processledare utses Nov Mars Våren Hösten Hösten 2009 2010 2011

Årsflöde för Bröstcancer – hela länet 95% av 38600 = 36854 BM i Linköping: 4 av 22 BRUS maligna = 18% Til BM i Linköping: 907 remisser (249 från VC = 27% och 658 från screen = 73%) 38600 822 Screenings- flöde Screenings- besök ? 1878 15-20/1000= 2% 661 Mammogrf och UL Punktion Läkarbesök Bröstmott 369 2635 530 Vårdcentral- besök Remiss- flöde 8

Värdeflöde Målet är inte att arbeta fortare utan på ett smartare sätt. Processtart Processlut Värde Slöseri Samma värde men kortare ledtid Målet är inte att arbeta fortare utan på ett ’smartare’ sätt. Processtart Processlut

Traditionellt vs. lean Lean Traditionell massproduktion Resurseffektivitet (att fokusera på en enskild resurs) Lean Maximera resursens värdeadderande tid Flödeseffektivitet (att fokusera på en enskild patient) Resursoptimering= Flödesoptimering= att utnyttja resurser att tillgodose behov Fokus på resurser/funktioner Fokus på att tillgodose patientens behov så hon kan Målet är hög beläggning ”flöda” vidare Organiserar sig i delar Arbetar för att underlätta nästa aktivitet Patienten väntar på att resursen har tid Organiserat utifrån helheten Bygger kö Inga stopp i aktiviteterna vilket kräver lediga resurser Kö endast till för att få att bra flyt mellan delarna i kedjan Fördelar: Fördelar: Hög kompetens/djup kunskap Sätter kunden i fokus Om unika resurs/knappa resurs finns Tillfredställer behovet för patienten Om resursen är dyr Enkelt att organisera de olika när det uppdagas delarna för sig Enklare att planera/mindre administration Om det är komplexa behov Merarbete och falska behov är eliminerade Mindre resurser används totalt Nackdelar: Nackdelar: Patienten får vänta Resurserna används inte till 100% Hårt arbetande resurser Mer sårbart och känsligare för störningar Suboptimering svårt att planera Klarar inte av lika stora variationer i behov helheten (många småprocesser) Behoven förvärras > merarbete, flaskhalsar, kvalitetsbrist Mer resurser går åt totalt i hela kedjan Maximera patientens värdemottagande tid Traditionell massproduktion

Lösningsspår Process Patientinformation Planeringsprinciper Roller och ansvariga Målstyrning och ständiga förbättringar Incitamentsstruktur Struktur och Geografi: Vad finns var? Vi måste därför jobba med allt detta, om vi vill lyckas att förbättra förhållandena för bröstcancerpatienterna

Knöl i brösten processen Processledare utses Alla patienter i väster kontaktar BM Rtg läkare punkterar direkt BM flyttar till O-Huset Hösten Våren Hösten 2011 2012

Nej tack ! Vi har inte tid Vi tycker inte att vi har tid att tänka att göra nytt, men vi tar oss tid att åtgärda när saker har gått fel. Brandkårsutryckningar. Det krävs engagemang, beslut och uthållighet för att förändra, något man måste ta tag i.