VI ÄR WSP Afrika, Indien, Mellanöstern Storbritannien Norra Europa Asien Australien Sydamerika USA Kanada +300 Kontor Vi finns i alla världsdelar medarbetare i 35 länder 8,5 miljarder SEK omsättning
WSP Analys & Strategi Kunskap som utvecklar samhället Våra verksamhetsområden Omvärld, trender och strategier Stads- och regionutveckling Kommunikationer, transporter och infrastruktur Fastighetsanalys och fastighetsstrategi Forskning Antal medarbetare 115 Stockholm, Göteborg, Malmö
Omvärldsfaktorer Politiken påverkar ramarna Marknads- plats EfterfråganUtbud
SCB/HUI
HUI/SCB
Konjunkturinstitutet
100 * = →
Tillväxt Mrd.krAndel Totalt61100% Topp % Topp % Topp 31220% 200 lägsta611% Handeln i Sverige/HUI
City Externt Stadsdel Region Mindre
Cityklimatet Detaljhandelns utveckling i ”city” 14
Tensta Rinkeby Hässelby Gård Ropsten (Hjorthagen) Örnsberg Axelsberg Telefonplan Fruängen Bredäng Sätra Vårberg Hagsätra Högdalen Bandhagen Gullmarsplan Hammarbyhöjden Björkhagen Kärrtorp Bagarmossen Skarpnäck Dalen
Marknadens storlek, karaktär och tillväxt? Konkurrensen Förbättrings- potential Genom- förande
ÄR NÄTHANDELN ETT HOT ELLER EN MÖJLIGHET?
?
Näthandeln kommer att utmana
3 scenarier
?
Konkurrens mellan butikskoncept
Källa: Hultén, eget Framgångsdimensionerna Osynliga kundfaktorer Organisation och medarbetare Inköp och sortiment Logistik och distribution Teknologi och system Synliga kundfaktorer Koncept, pris och sortiment Design och profil Läge och lokalisering Omgivning och personal
Entreprenörskap och spelreglerna
Hur utmanar e-handeln fastighetsbranschen? 3 personer i varje grupp Varje grupp skriver ned en fundering Presentera kort för alla Rösta Diskussion i plenum