Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala innehåll och kunskapskrav
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bakgrund till Lgr 11?.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Enskild uppgift: 1. Vad är mänskliga rättigheter för något?
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Betyg och förmågor.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Att synliggöra lärande
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Kunskapskrav och matriser
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
Hinduism, buddhism, taoism, shinto, zen. Etik och moral
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Att lära sig att analysera
Marknadsföring och försäljning
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Världskrigens tid, en mörk tid.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Samhällskunskap 1b Bedömning.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Befolkningslära = demografi
Flyktingfrågan.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Nationer, ideologier och folkmord genom
Tallriksmodellen. Vad åt du till frukost, lunch?
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
EKONOMI. Hur påverkar din familj samhällets ekonomi? Hur påverkar samhällets ekonomi din familj?
Välkommen till svenska 1
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Geografi / samhällskunskap
Hållbar utveckling.
Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np
Källors relevans och trovärdighet
Presentationens avskrift:

Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp I-land/U-land Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp

Uppgifter att göra Samla fakta om ett U-land och ett I-land. Jämför dessa två. Vad är lika? Vad är olika? Varför är det så? Hur har människor i olika samhällsklasser i dessa länder? Vad kan U-landet göra föra att utvecklas mot att bli ett I-land? Egna synpunkter och åsikter

Hur ska detta arbete göras? Gör en handlingsplan. Grundfakta om dina två länder ska finnas med. Skriv hur du, Hälsingland och Sverige kan göra för att förbättra för U-länderna. Tänk till och motivera Skriv på dator, arbetet ska vara en till fyra sidor långt.

Hur hitta fakta? Leta i böcker, t.ex. so-böcker. Leta på nätet Glöm inte att ange källor och att vara källkritisk.

När ska detta vara klart? Lämnas in fredag v. 6, 8/2.

Syfte Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att söka information om samhället från olika medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.

Centralt innehåll Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld. Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande. Begreppen jämlikhet och jämställdhet. Individers och gruppers möjlighet att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka samhället.

Kunskapskrav Betyget E Betyget D Betyget C Betyget B Betyget A Eleven kan föra enkla resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då enkla samband. Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett i huvudsak fungerande sätt. Innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda. Eleven kan föra relativt välutvecklade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då förhållandevis komplexa samband. Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett relativt väl fungerande sätt. Innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda. Eleven kan föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur individer och samhällen påverkas av och påverkar varandra och beskriver då komplexa samband. Eleven kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett väl fungerande sätt.