© Trivector Traffic AB LOCA Region Skåne Slutredovisning2011-12-15.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
Advertisements

Erfarenheter från Göteborgs Stads miljöfordonsbilpool
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Energiledningssystem
Resvaneundersökning Syd 2007
Regionalt mobilitetskontor i Kalmar län & Exempel på genomförda & pågående projekt.
Lync kommer till alla Beslut i Koncernledningen
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Energi- och klimatstrategi för Västerviks kommun Antagen vid Kommunfullmäktiges sammanträde
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Syftet med Klimatidolerna - Att skapa framtidsbilder för Växjö, Europas grönaste stad - Att låta Växjöprofiler testa på framtidens gröna varor och tjänster.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Samåkning i Storumans kommun. Bakgrund Landstingets mål Koldioxidutsläppen ska minska med 10 % till år 2014 och med 18 % till år 2020 jämfört med år 2009.
Hur minskar vi universitetets klimatpåverkan?
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Klimat och transporter
Långsiktigt hållbart samhälle Miljöstrateg Margareta Örn-Liljedahl.
Bakgrund Tolgs socken = område med ca 500 invånare T.om. augusti – 3200 samåkta mil, 1106 passagerare I mars: 510 resalternativ.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
SydostTrampar - en cykelkampanj, upplagd som en tävling mellan lag på arbetsplatser som tävlar i att spara mest koldioxid.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Energiledningssystem - Arbeta systematiskt och strukturerat med energi.
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
SKÅNE NORDVÄST – en region utan gränser ?. NULÄGE 10 kommuner med mellan 9600 och invånare Öresundsregionen är Nordens mest tätbefolkade storstadsregion.
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Resvanor i Ludvika och Smedjebackens kommuner Resultat från resvaneundersökningen Våren 2014.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Viktiga händelser Förstärkning Tillsättning av miljösamordnare 50% nov Tillsättning av folkhälsosamordnare 50% feb Uppdrag Undersöka,
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Resepolicy Jesper Johansson.
Effektiva hemtjänstresor - Effektiv planering i hemtjänsten ger energieffektiva transporter Workshop 13 mars Uppsala.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
PROJEKT LOGISTIKVARUHUSET. Mål: Undersöka möjligheten att bygga ett toppmodernt logistikvaruhus.
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Kartläggning av inköpsprocessen
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Tre prioriterade miljöområden Effektivare energi- och transportanvändning Resurssnålt och giftfrittVärna mark och vatten.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Dagordning 20 april  Val av sekreterare  Deltagande tvärsektoriella gruppen  Klimatsmarta dagen 23 april (Anna Strand)  Cykelpool  Koldioxidutsläppen.
Transportprojekt hemvården Uppsala
Projektet Hållbara resor
Presentationens avskrift:

© Trivector Traffic AB LOCA Region Skåne Slutredovisning

© Trivector Traffic AB Dagens agenda 1. Kartläggning/analys 2. Mål 3. Åtgärder

© Trivector Traffic AB Förankring & övergrip. mål NulägeMålÅtgärderGenomförandeUppf. & Utv. LOCA- processen Nuläget! Vägvalet! Avstampet!

© Trivector Traffic AB Nulägesanalys TjänsteresorArbetspendlingGodstransporterKunder/ Besökare Patienter

© Trivector Traffic AB Källor till datainhämtning Webbenkät x 2 Via Travel Administrativa system - resersättningar - fordonsdatabaser - bilersättningar - drivmedelsstatistik - förvaltningsekonomi

© Trivector Traffic AB Sammanfattning resandet år 2010 Milj mil/årMil/anställdTon CO2Ton CO2/anställd Pendlingsresor12, ,45 Tjänsteresor ,25 Totalt17,521300

© Trivector Traffic AB Utsläpp av koldioxid Transportslag arbetspendlingKoldioxid CO 2 (ton) Energi (GWh) Ensam i bil Samåkning5932 Buss10939 Tåg222 Mc/moped210 Cykel00 Gång00 Annat00 Totalt Transportslag tjänsteresorKoldioxid CO 2 (ton) Energi (GWh) Privat bil16036 Förmånsbil660 Bilpool1772 Verksamhetsbil2594 Taxi340,1 Kortväga kollektivtrafik1271 Långväga tåg1141 Flyg5334*6 Totalt770021

© Trivector Traffic AB Förändringsbenägenhet

© Trivector Traffic AB Hur reser man till jobbet? Antal anländande per färdmedel en vardag Bil Buss3 170 Tåg2 100 Cykel6 570 Gång2 190 Jämförelse bilandel: %

© Trivector Traffic AB Färdmedelsfördelning per förvaltning (arbetspendling)

© Trivector Traffic AB Avstånd till arbetsplatsen?

© Trivector Traffic AB Val av färdmedel utifrån pendlingsavstånd

© Trivector Traffic AB Andel anställda som har max 5 km men tar bilen till arbetet

© Trivector Traffic AB Sammanfattande bild: Arbetspendlingen FärdmedelPersontrafikarbete år 2010 (mil) Andel av persontrafikarbetet Ensam i bil % Samåkning % Buss % Tåg % MC/moped % Cykel % Till fots % Annat % Totalt: %

© Trivector Traffic AB Sammanfattande bild: Tjänsteresandet

© Trivector Traffic AB Bilpoolsbilarna Antal bilar Snittmil: mil/år

© Trivector Traffic AB Resvanor tjänsteresor Korta tjänsteresor (under 5 km) Längre tjänsteresor (minst 5 km)

© Trivector Traffic AB Distansmötesformer 33 % av de som gör längre tjänsteresor anger att minst 1 av 10 resor skulle kunna ersättas.

© Trivector Traffic AB ”Riktlinjer för möten och resor” - ett bra stöd?

© Trivector Traffic AB Mål tjänsteresorna 1.Koldioxidutsläppen från personalens arbetsresor ska minska med minst 5 % år 2016, mätt i kg/anställd. 1.Koldioxidutsläppen från personalens arbetsresor ska minska med minst 5 % år 2016, mätt i kg/anställd. Mål arbetsresorna

© Trivector Traffic AB Åtgärder tjänsteresor Mobilitetssamordnare tjänsteresor Kampanjer för miljöanpassat tjänsteresande Implementera Riktlinjer för möten och resor Resfria mötes- och konferensformer Se över reseersättningssystem Ersätt flyg med tåg Optimerad bilanvändning Fortsatt miljöbilsanskaffning Ökad samåkning Ökad tjänstecykling Ökat kollektivtrafikresande i tjänsten Intern klimatinvesteringsfond Mobilitetssamordnare tjänsteresor Kampanjer för miljöanpassat tjänsteresande Implementera Riktlinjer för möten och resor Resfria mötes- och konferensformer Se över reseersättningssystem Ersätt flyg med tåg Optimerad bilanvändning Fortsatt miljöbilsanskaffning Ökad samåkning Ökad tjänstecykling Ökat kollektivtrafikresande i tjänsten Intern klimatinvesteringsfond

© Trivector Traffic AB Miljöeffekt åtgärder tjänsteresor Åtgärd CO 2 år 2012 (ton) CO 2 år 2016 (ton) CO 2 år 2020 (ton) 1Mobilitetssamordnare000 2Kampanj för hållbart tjänsteresande Resepolicy Resfria mötes- och konferensformer Reseersättningssystem000 6Ersätt inrikesflyg med tåg Optimerad fordonshantering Miljöbilar64 9Samåkning Tjänstecyklar Ökat kollektivåkande i tjänsten Klimatinvesteringsfond000 Totalt Förändring jfr med %- 20 %- 30 %

© Trivector Traffic AB Nettonytta åtgärder tjänsteresor Åtgärd Nettonytta år 2012 (kr) Nettonytta år 2016 (kr) Nettonytta år 2020 (kr) 1Mobilitetssamordnare Kampanj för hållbart tjänsteresande Resepolicy Resfria mötes- och konferensformer Reseersättningssystem Ersätt flyg med tåg Optimerad fordonshantering Miljöbilar 000 9Samåkning Tjänstecyklar Ökat kollektivåkande i tjänsten Klimatinvesteringsfond Totalt Förändring jfr med %-13 %-25

© Trivector Traffic AB Åtgärder arbetsresor Mobilitetssamordnare arbetsresor Kampanjer och tävlingar för arbetsresor Ekonomiska incitament för ökat kollektivt resande Bättre information om kollektivtrafiken Förbättra kollektivtrafikutbudet Testresenärer Cykelfaciliteter Verka för lånecykelsystem Hälsotramparprojekt Plattform för samåkning Parkeringsstyrning Mobilitetssamordnare arbetsresor Kampanjer och tävlingar för arbetsresor Ekonomiska incitament för ökat kollektivt resande Bättre information om kollektivtrafiken Förbättra kollektivtrafikutbudet Testresenärer Cykelfaciliteter Verka för lånecykelsystem Hälsotramparprojekt Plattform för samåkning Parkeringsstyrning

© Trivector Traffic AB Miljöeffekt åtgärder arbetsresor Åtgärd CO 2 år 2016 (ton) 1 Mobilitetssamordnare0 2 Kampanj/tävling213 3 Ekonomiska incitament0 4 Bättre info om kollektivtrafik64 5 Förbättra kollektivtrafikutbudet96 6 Testresenärer200 7 Cykelfaciliteter11 8Lånecykelsystem 72 9 Hälsotrampare8 10 Samåkning9 11 Parkeringsstyrning0 Totalt 673 Förändring jfr med %

© Trivector Traffic AB Nettonytta åtgärder arbetsresor Åtgärd Nettonytta år 2016 (kr) 1Mobilitetssamordnare Kampanj/tävling Ekonomiska incitament för ökad kollektivtrafik Bättre tillgänglighet till kollektivtrafiken Förbättra kollektivtrafikutbudet Testresenärer Cykelfaciliteter Hälsotrampare Lånecykelsystem Plattform för samåkning Parkeringsstyrning Totalt

© Trivector Traffic AB Avslutning Avstampet! Implementering & uppföljning är A och O Nu gäller det att ta fram/anta handlingsplan/-er Följ upp separata åtgärder Följ upp helheten, kartlägg nytt nuläge Revidera mål, arbeta vidare Nya åtgärder, arbeta vidare

© Trivector Traffic AB Tack för uppmärksamheten!