Seminarieboken Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning att skriva, presentera och opponera Kapitel 5 – Krav på uppsatsens utformning MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON
Krav på uppsatsens utformning Varför är utformningen viktig? Layout Språk Seminarieboken, Kapitel 5 - Krav på uppsatsens utformning
Varför är utformningen viktig? Underlätta genomläsningen Lyfta fram budskap Öka trovärdighet Seminarieboken, Kapitel 5 - Krav på uppsatsens utformning
Layout Typsnitt Löpande text (brödtext), rubriker Rubriker Spegla innehållet, ha olika dignitet, var konsekvent Radavstånd och olika textstilar Uppräkning Figurer och tabeller Hänvisning i löpande text Seminarieboken, Kapitel 5 - Krav på uppsatsens utformning
Figurer och tabeller Överskådliga, begripliga Anknytning till brödtexten Refererade till i texten Figurtext Tydliga Numrerade Enhetliga Seminarieboken, Kapitel 5 - Krav på uppsatsens utformning
Hänvisning i löpande text För att styrka argumentationen För att relatera studien till tidigare kunskap Harvardsystemet eller Oxfordsystemet vanligast Seminarieboken, Kapitel 5 - Krav på uppsatsens utformning
Hänvisning i löpande text – Fotnoter Sätts nederst på sidan, en eller några få meningar Placeringen i brödtext Vid ett ord i en mening, avses oftast det enskilda ordet Sist i en mening före punkten, avses hela meningen Efter punkten, då avses även tidigare meningar i stycket Efter sista punkten i ett stycke, avses hela stycket I rubriken, avses all text fram till nästa rubrik på samma rubriknivå Seminarieboken, Kapitel 5 - Krav på uppsatsens utformning
Språk Definitioner Skrivregler Definiera centrala begrepp i studien Skrivregler Konsekvent användning av kommatecken, sifferuppgifter, förkortningar och citat Citat återges ordagrant, källan anges och citattecken sätts ut Lättlästhet Seminarieboken, Kapitel 5 - Krav på uppsatsens utformning