LISA-möte om spam i samverkan med den Rättsliga panelen Den 11 februari 2004 kl. 13.00-15.00 Stockholms handelskammare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Att förstå anonymiteten (översättning från
Sociala medier ur ett rättsligt perspektiv
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Dagar om lagar, Göteborg
Gallring i Stockholms stad
Checklista för jurister
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
SIDAN 1 Kampanjrådgivning -gallring. Gallringsinventering våren 2012  Inventering av gallringsbeslut 1990 till idag  Fokus på: –Är beslutet.
Vad kan du lämna ut till vem?
Johan Alfredsson Stadsjurist Stadsledningskontoret
Landstinget i Östergötland
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Personuppgiftslagen.
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
IT-rätt – en introduktion
Virus och skräppost
Personuppgiftslagen (PuL) och
Ofta förekommande frågor
Universitetsbaserade uppfinningar
Offentlighetsprincipens syften
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Handläggning enligt SoL
Hur lagar kommer till. Kap1
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Socialtjänstlagen, SoL
Mina meddelanden Juridik & Informationssäkerhet Jeanna Thorslund Jurist Center för eSamhället.
Studentkontroller Det finns i princip två olika rättsliga regleringar för att skaffa sig information Offentlighetsprincipen Särskilda rättsregler Därutöver.
Utlämnande av allmän handling
Kommuner och landsting i sociala medier  Jan 2014  Staffan Wikell  Avdelningen för juridik.
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Ändra till startrubrik
Sociala medier + juridik = sant
Regionstyrelsen Allmänna handlingar och diarieföring
Skatteverket - nationellt samarbete om hantering av sekretessmarkerade personuppgifter i offentlig förvaltning Deltagande myndigheter: Datainspektionen.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientjournallagen Ändamål
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Offentlighet och sekretess
Offentlighets- och sekretesslag (OSL)
FMN, SEPTEMBER BRA FÖR FASTIGHETSMÄKLAREN ATT VETA OM ________________________________________________________________ Budgivning vid förmedling.
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Delegering Vem får delegera?
Varför arkiv? Arkiv bevarar vårt gemensamma minne. Genom arkiven värnas rätten till demokratisk insyn och den enskildes rättssäkerhet samt skapar vägar.
Vägledning för myndigheters SPAM hantering
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Godmanskap Förvaltarskap Överförmyndaren Tillsyn Socialtjänstens roll Frågor.
Innehåll i föreläsningen
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Statlig förvaltning och statstjänstemannarollen Jimmy Everitt, Bolagsverket Martin Hamrin, CSN Mikael Norberg, Länsstyrelsen Petra Dalman, SPV.
Välkomna på utbildning i ärendehantering på MoS – Rätt från början! Agneta Bergquist, administrativ chef, MoS Maria Dalbark, tillsynsarkivarie,
Finansdepartementet Använda myndigheters information - vad får man och vad har man rätt till? Mikael Vall Finansdepartementet.
Välkommen! Denna presentation handlar om de tre lagarna: Upphovsrätten, Personuppgiftslagen och Offentlighets- och sekretesslagen. Korta exempel på vad.
Information från Överförmyndarförvaltningen
Vem äger forskningsdata? Blekinge tekniska högskola
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Dataskyddsförordningen – Small picture
Dataskyddsförordn ing GDPR- ny lag som gäller
Agenda Inledning Linda Huljebrant på Sankt Kors arkiv och dokumenthanteringsplan  Dan Malmsten berättar om tillämpningsanvisningar för digital långtidsarkivering.
Postrutiner Vaktmästare tar emot post
VÄLKOMNA! Bakgrund För att stadsdelsförvaltningen ska kunna arbeta på ett effektivt sätt med arkivfrågor ska det finnas både arkivansvarig och.
Dataskyddsutbildning för avdelningar 2018
Presentationens avskrift:

LISA-möte om spam i samverkan med den Rättsliga panelen Den 11 februari 2004 kl Stockholms handelskammare

2 Dagens program 1. Presentation av LISA och den Rättsliga panelen 2. Allmän information XML Europe ´04 Amsterdam april Nästa LISA-möte Torsdagen den 18 mars kl , Universitetet Tuomas Pöysti, finansministeriet, Finland, Informationsstandarder och ”the performing state” 3. Dagens tema: spam Juridiska utgångspunkter Panelen reflekterar Diskussion! 4. Övrigt

3  Myndigheter är skyldiga att kunna ta emot e-post –FL 5 §  Fullgörandet av denna skyldighet innebär att elektronisk skräppost (spam) blir att betrakta som inkomna handlingar –TF 2:3  Allmänna handlingar skall som huvudregel bevaras och gallring av spam förutsätter stöd i författning eller gallringsbeslut –7 § 1 st. RA-FS 1991:6  Handlingar av tillfällig eller ringa betydelse –Automatisk sortering spam (spamfiltrering) är inte detsamma som automatisk gallring genom användning av spamspärrar!  Anställdas integritetsskydd måste beaktas –PuL  Begränsat skydd mot icke-begärd marknadsföring –Opt-in reglering i kommande lydelse av marknadsföringslagen (195:450) En (offentlig)rättslig ram kring spam

4 Myndigheternas serviceskyldighet enligt förvaltningslagen (1986:223) 4 § Upplysningsskyldighet 5 § 1 st Skyldighet att ta emot besök och telefonsamtal 5 § 2 st. FL Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt

5 24-timmarsmyndigheten skyldighet att utväxla e-post med enskilda  Omfattar endast textmeddelanden som förmedlads genom användning av e-postprogram –SMS-meddelanden omfattas ej  Ingen skyldighet för myndigheten att ta del av bilagor –Om möjligt bör avsändaren underrättas om ev. oläsbar bilaga och dessutom ges tillfälle att sända bilagan på nytt i ett format som myndigheten kan hantera  Räcker att en myndighet som helhet har en e-postadress –Högre ambitionsnivå tillåten  Det är myndigheten som bestämmer hur ett enskilt e- postmeddelande från allmänheten skall besvaras –Bestämmelser om sekretess kan förhindra elektroniskt svar  En förutsättning för elektroniskt svar är att den enskilde uppgivit sin e-postadress

6 Prop. 2002/03:62 s. 20. ”Denne /dvs mottagaren hos myndigheten/ har normalt ingen anledning att ifrågasätta riktigheten av de avsändaruppgifter som ett e-postmeddelande innehåller. Detsamma gäller för övrigt även ett meddelande som har kommit in med vanlig post eller för den delen fax. I samtliga dessa fall kan situationen dock vara sådan att det av något skäl finns anledning att tvivla på avsändaruppgifternas riktighet. I sådana fall får lämpliga åtgärder vidtas i syfte att kontrollera dessa. Kan det inte beläggas vem som faktiskt har skickat ett visst e- postmeddelande, får detta hanteras på samma sätt som andra anonyma skrivelser.”

7 Offentlighetsprincipen: Allmän handling TF 2:3 1 Handling/ upptagning för automatiserad behandling 2 Förvaras hos myndighet tillgänglig med tekniskt hjälpmedel som myndigheten själv utnyttjar 3 (a) är inkommen TF 2:6 tillgänglig med tekniskt hjälpmedel som myndigheten själv utnyttjar eller (b) är upprättad TF 2:7 Uppgiftssammanställning: – rutinbetonad åtgärd Färdig elektronisk handling

8  Att förstöra allmänna handlingar eller  uppgifter i allmänna handlingar Exempel: –överföring till annan databärare –förlust av möjliga informationssammanställningar –förlust av sökmöjligheter –förlust av möjligheter att fastställa informationens autenticitet Vad är gallring?

9 Vad är rensning?  Avskiljande av sådana handlingar eller uppgifter som inte är allmänna och som inte skall arkiveras –Privat e-post –Meddelanden som rör fackliga förtroendeuppdrag

10 När är gallring tillåten?  14 § Statliga myndigheter får gallra allmänna handlingar endast i enlighet med föreskrifter eller beslut av Riksarkivet, om inte särskilda gallringsföreskrifter finns i lag eller förordning. Förordning (2001:648).

11 Handlingar av tillfällig eller ringa betydelse 7 § 1 st. RA-FS 1991:6 (ändrad och omtryckt i RA-FS 1997:6) Myndigheter får fatta beslut om att gallra ut handlingar av tillfällig eller ringa betydelse för myndighetens verksamhet under förutsättning att allmänhetens insynsrätt inte åsidosätts och att handlingarna bedöms sakna värde för rättskipning, förvaltning och forskning

12 Personuppgiftslagen Dataskyddsdirektivet (95/46/EG) PuL (1998:204) PuF (1998:1191) DIFS (1998:1 m.fl.) Datainspektionens allmänna råd: Exempel: Information till registrerade… Säkerhet för personuppgifter  PuL:s tillämpningsområde (5 §) –Helt eller delvis automatiserad behandling av personuppgifter –Manuell behandling av personuppgifter  Om uppgifterna ingår eller  är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier

13 1.Juridikens roll i arbetet med att bemästra spam? (a) Proaktivt Rättslig reglering Överenskommelser (b) Reaktivt Rättslig reglering Ansvar Adressater: Enskilda användare Aktörer på informations- marknaden, m.fl?

14 2.Vad har tekniken att erbjuda? (a) Spamfilter och spamspärrar Informationsstandarder (avsändare (server/enskild, adressat, header, body?) IR-baserade metoder (b) Annat Säker meddelandehantering elektroniska identiteter, autenticering, kryptering etc.