Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom information och utbildning Informera om praxis.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kan företagare få a- kassa?. Vem är företagare? • Företagare är den som • bedriver en näringsverksamhet, • där man har ett väsentligt inflytande och •
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Patientsäkerhetslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
HÄNDELSEITP 1TGLTFATRR SJUKDOMSkyddet gäller till 65 år.Skyddet gäller längst till 65 år.Skyddet gäller inte.Skyddet gäller dock längst till 65 år. FRIVILLIG.
i samarbete med Folksam
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Förändringar 1 juli 2013 Samma grundstruktur som tidigare •Avgifterna fastställda av regeringen i förordning •Avgifterna kopplade till prisbasbeloppet.
Konsumenttjänstlagen
RÄTTSSÄKERHET Från grundlag till Allmänna råd EU-MEDBORGARE
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
LAGAR OCH REGLER.
1. Nya regler Tredjelandsmedborgare 2. Försäkring stipendiefinansierade doktorander.
Konsumenttjänstlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Region Skånes tjänsteresor 2012, per förvaltning
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Patientnämnden Oberoende instans för utredning av problem i vården.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Föreningen Vård- och omsorgscollege Styrelse SKL Kommunal Vårdföretagarna Kansli Nationella rådet Rådgivande funktion SKL Kommunal Vårdföretagarna Regionala.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkel turismkunskap.
1 Inkomstförsäkring 1 januari 2009 i samarbete med Folksam.
Seminarium Arbetsmarknadspolitik för utveckling och välfärd Palaestra nedre, Universitetsplatsen i Lund Arbetsmarknadspolitik för utveckling.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Kapitel 6 November 2008/Leif Carlsson Behov av stöd och hjälp Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Myh.se. Fyra förändringsområden 1) En mer sammanhållen myndighet med en gemensam kultur 2) En stärkt myndighets- ledning 3) Utveckling av YH som system.
Handikappförbunden Dialogmöte DO 9 april 2013 Ingrid Burman.
ALF- och Fakultetsmedel Lunds Universitet 2007 Yvonne Giwercman, Pirkko Härkönen, Helena Jernström, Ewa Roos, Gunilla Westergren-Thorsson PROJEKT AKKA.
ARN i korta drag. ARN i korta drag Uppgifter Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom.
Runda Barn -teamet Runda Barn -teamet.
Presentation av vilka vi är
Om ARN och reseavdelningen
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen
”Att ha rätt men inte få rätt” 4 fall från ARN Tvättärende Konsumenten kräver: Återbetalning av 700 kr i tvättkostnad för flammig Gucci- klänning. Företaget.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Vad gör en chefläkare AnnSofie Sommer Chefläkare
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
RÄTTSSÄKERHET LEGALITET OFFENTLIGHET OBJEKTIVITET BESLUT INOM RIMLIG TID Östersund, tisdag 24 september 2013 ÖVERKLAGNINGSMÖJLIGHET.
Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom information och utbildning Informera om praxis.
100 ÅR AV KUNSKAPER OCH ERFARENHETER OM EU- PROGRAM/PROJEKT ”SEUPP”
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Kalmar.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Konsumentverket informerar. Hallå konsument Hallå konsument är en rikstäckande oberoende upplysningstjänst för alla konsumenter. Den samordnas av Konsumentverket.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Lagarna inom handel Kap. 13.
Presentationens avskrift:

Opartiskt pröva tvister mellan konsumenter och företag Stödja den kommunala konsumentverksamheten genom information och utbildning Informera om praxis och beslut Uppgifter

ARN i korta drag

AllmännaBank Bostad Båt Elektronik Försäkring Textil Fast. mäklare Möbel Motor Resor SkoTvätt Avdelningar

Så går ett ärende till hos ARN

Konsumentvägledning och rådgivningsbyråer

Kansliet Cirka 35 anställda (beredningsjurister, administration, stödfunktioner) Mötesverksamheten 20 externa avdelningsordförande Cirka 200 externa ledamöter Cirka 20 externa föredragande Organisation

Sammanträde Ett sammanträde består av: Ordförande Två ledamöter från branschorganisation Två ledamöter från konsumentsidan Föredragande

Representerade organisationer & myndigheter Föreningen Turism i Sverige FörTur-Föreningen Turism i Sverige Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS) Researrangörsföreningen i Sverige (RiS)Researrangörsföreningen i Sverige (RiS) Sjösportens Samarbetsdelegation SweBoat, Båtbranschens Riksförbund Svenska ResebyråföreningenSvenska Resebyråföreningen Svenskt Näringsliv Företagarna Svensk Handel Sveriges KonsumenterSveriges Konsumenter KonsumentverketKonsumentverket Kooperativa Förbundet

Inkomna ärenden per avdelning Avdelning Allmänna Bank Bostad Båt Elektronik Fastighetsmäklare Försäkring Motor Möbler Resor Sko Textil Tvätt Total

Följsamhet per avdelning (%) Avdelning * Allmänna Bank Bostad Båt Elektronik Fastighetsmäklare Försäkring Motor Möbler Resor Sko Textil Tvätt Total *Gäller första halvåret 2013

”Svarta listan” ARN publicerar aldrig listor med namngivna företag som inte följer våra beslut. Två gånger per år gör vi en uppföljning av vilka företag som har följt våra beslut. Listan över de företag som inte följer besluten är offentlig och används av olika massmedier som grund för så kallade "svarta listor".

Statistik 2013 (Inom parentes 2012 års uppgift) Inkomna ärenden: (11 531) Andel bifall: 34 % (38%) Genomströmningstider i dagar: Nämnd: 190 (191) Kansli: 173 (176) Följsamhet: 74 % (76 %)

Beslutade 2013 reseavdelningen Avvisade: 448 Avskrivna uppklarade: 303 Avskrivna återkallade: 32 Omprövning ej beviljad: 100 Prövade i sak: 958 Helt eller delvis bifall: 433 (bifallsprocent 45 % av ärenden prövade i sak) Avslag: 525

Reseavdelningen prövar Tvister om resor, t.ex. paketresor och reguljärresor med flyg, tåg, buss och båt. Vi prövar även t.ex. stuguthyrning och hotellvistelser. Tvisterna kan t.ex. avse Flygförseningar och inställda flyg, förlorat eller skadat bagage, ostädade hotellrum och andra brister i paketresor. Tänk på det här: Reklamera till företaget. Värdegräns 1000 kr: Värdet av det du kräver ska uppgå till minst 1000 kr. 6-månadersregeln: Anmälan ska ha kommit in inom sex månader från det att företaget helt eller delvis avvisat ditt krav.

Reseavdelningen

Exempel: Ett vanligt ärende kan röra kompensation enligt artikel 7 i EU:s förordning 261/2004 för nekad ombordstigning, inställt eller kraftigt försenat flyg. Flygbolaget som utförde eller skulle ha utfört transporten kan bli skyldigt att betala kompensation. - ej kompensation om flygbolaget kan bevisa att den inställda flygningen beror på extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits, - extraordinära skäl, t.ex. bagage pålastat för passagerare som inte dyker upp vid boarding (”no-show”)