Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Fakta och information om högskolestudier Presentationsmaterial 2012
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Utbildning och stöd i engelska på KTH Rebecca Hincks Lektor, Enheten för språk och kommunikation.
Utan spaning – ingen aning
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Summering av brainstorm 2
Näringslivets Ungdomsprogram: Morgondagens förmågor behövs nu.
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Samhäll-Europa-tvåornas Danmarksutbyte våren 2004.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
IT-utbildningar på distans Gunnar Peterson Malin Pongolini.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Höstbetyg 2013 årkurs 9. Information Resultatet redovisas för de kommunala skolorna och de nyckeltal som redovisas: Genomsnittliga meritvärde Från och.
Skolpaket för Halmstad. Förskolan Lärartäthet Fler förskolor och avdelningar med olika pedagogiska verksamheter Moderna öppettider.
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Studie- och yrkesvägledare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Skolutveckling via digitala medier
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
 Kostnadsfri och ”frivillig” skolform  Oftast 3 års studier  Eleven väljer ett program och kan i viss utsträckning.
Gymnasieval.
Överbryggningsprojekt i tre steg: Kontinuerlig högskolemedverkan under hela gymnasietiden Valbar matematikkurs i årskurs 3 Utvärdering efter första högskoleåret.
Välkomna till Edboskolan
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
Nätverk för lärare i NO/Teknik i grundskolan
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Inledande matematikkurser Erfarenheter av mottagandet av nyb ö rjarstudenterna vid Ume å universitet.
Pedagogiskt arbete ur ett lokalperspektiv Förutsättningar Kurser Trender.
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Webbkursen … … på Mälardalens högskola Erik Janse, studierektor för matematik vid MDH Nationellt möte
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
STUDENTREKRYTERING.
BETYG Hur? Vad? Varför?. Varför? För att riksdagen har bestämt det! (Men det finns fler anledningar…)
Varför ska man läsa språk?
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Orebro.seorebro.se/olauspetriskolan. orebro.seorebro.se/olauspetriskolan Meritvärde Meritvärde – Poängen av alla betygen som används för att konkurrera.
Gymnasievalet 2017 Mimmi Linden, studie-och yrkesvägledare Arbetstider: ons, tors, fred 8-17 (obs: fred, endast udda veckor)
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Attityd med Prové. Kareby IS har fått förmånen att bli nominerade att ingå i projektet ”Attityd!”, som drivs av verksamhets- och organisationsutvecklingsföretaget.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Spetsundervisning – svenska och matematik I Lerums kommun erbjuds elever i åk 8 och 9 att fördjupa sin kunskaper i matematik och svenska genom ett samarbete.
Studera till lärare och jobba samtidigt!
Välkomna.
Mål v.7 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Att välja till gymnasieskolan
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Gymnasievalet 2018.
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Studie- och Yrkesvägledare
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Digitalisering med fokus på språk, kommunikation och programmering
Grundlärarutbildningarna
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
BFL, allmänna råden, gröna matriser
Presentationens avskrift:

Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad Poänggivande projektuppgifter på högskolan

Hur får vi fler att läsa teknik och naturvetenskap? Intresset måste väckas på lägre stadier Bättre naturvetenskaplig kompetens på grundskolan Matematikdidaktik och NO-didaktik viktig Utveckla datorintresset till naturvetenskaps intresse Tvätta bort MVG-stämpeln Projektarbete i gymnasieskolan – ambassadörer för NV och TE i grundskolan – i samarbete med högskolan

Hur tar vi emot nybörjarstudenterna vid högskolan? Mer lektionsundervisning i de första kurserna Studenterna har svårt att jobba på egen hand Vi förutsätter att de är intresserade Preparandvecka Frivillig sommarkurs Eget förberedelsehäfte Mer tips om studieteknik vore önskvärt

Hur väljer eleverna matematikkurser? Eleverna väljer taktiskt Tradition på skolan styr

Skillnad på undervisningen idag och för tio år sedan? Räknaren som numera är grafisk används flitigare Det är lättare att få MVG nu än för tio år sedan Mindre undervisningstid nu Tentamen sker nu på flera olika sätt Många elever saknar tålamod

Hur undervisar gymnasielärare? Läromedelsbundet Vissa elever läser enbart till slutprovet Miniräknare används för mycket och på fel sätt Det är oftast betygen som ligger i fokus och inte kunskaperna

Miniräknarproblematik Svårt att räkna i huvudet, man blir bunden vid räknaren Miniräknaren kan minska förståelsen samtidigt som räknaren tillför mycket intressant Numerisk matematik har fått större betydelse inom ingenjörsvetenskapen

Samarbete Matematikkartor Populärvetenskapliga föreläsningar NTI-gymnasiet APU Matematikdialoger Projektarbete Fler träffar