Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad Poänggivande projektuppgifter på högskolan
Hur får vi fler att läsa teknik och naturvetenskap? Intresset måste väckas på lägre stadier Bättre naturvetenskaplig kompetens på grundskolan Matematikdidaktik och NO-didaktik viktig Utveckla datorintresset till naturvetenskaps intresse Tvätta bort MVG-stämpeln Projektarbete i gymnasieskolan – ambassadörer för NV och TE i grundskolan – i samarbete med högskolan
Hur tar vi emot nybörjarstudenterna vid högskolan? Mer lektionsundervisning i de första kurserna Studenterna har svårt att jobba på egen hand Vi förutsätter att de är intresserade Preparandvecka Frivillig sommarkurs Eget förberedelsehäfte Mer tips om studieteknik vore önskvärt
Hur väljer eleverna matematikkurser? Eleverna väljer taktiskt Tradition på skolan styr
Skillnad på undervisningen idag och för tio år sedan? Räknaren som numera är grafisk används flitigare Det är lättare att få MVG nu än för tio år sedan Mindre undervisningstid nu Tentamen sker nu på flera olika sätt Många elever saknar tålamod
Hur undervisar gymnasielärare? Läromedelsbundet Vissa elever läser enbart till slutprovet Miniräknare används för mycket och på fel sätt Det är oftast betygen som ligger i fokus och inte kunskaperna
Miniräknarproblematik Svårt att räkna i huvudet, man blir bunden vid räknaren Miniräknaren kan minska förståelsen samtidigt som räknaren tillför mycket intressant Numerisk matematik har fått större betydelse inom ingenjörsvetenskapen
Samarbete Matematikkartor Populärvetenskapliga föreläsningar NTI-gymnasiet APU Matematikdialoger Projektarbete Fler träffar