Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talföljder formler och summor
Advertisements

Geometri 3x^5 Vinklar och areor Exponenter
Proportion eller förhållande
En Dag i Ramadan Ramadan
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
BRANDISOLERING AV BÄRANDE
Kan du omvandla 80 km/h till m/s?
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
TURISM I NORDEN TURISM I NORDEN
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
KAP 4 - GEOMETRI.
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Av eleverna i 7m2 och deras lärare samt en uppgift på slutet...
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Postmilen båda banorna
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
MÄTNING Människan har alltid behövt mäta saker.
Maryam Mohammadi, Broängsskolan, Tumba –
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Kan du omvandla 80 km/h till m/s?
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
KAP 4 - GEOMETRI.
OMKRETS & AREA Omkrets = b + b + h + h = 2b + 2h Area = b × h
MÄTA MED LINJAL.
ORDET AREA BETYDER STORLEKEN AV ETT OMRÅDE
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Gör direkt: Gå till hemsidan: Klicka på dagens PowerPoint
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
Manada.se Kapitel 5 Geometri. 5.1 Omkrets och area.
Presentationens avskrift:

Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna: GoogleEarth Wikipedia Gapminder Forex (valutaväxling) OBS! De fetmarkerade uppgifterna är på hög nivå! Behöver alltså inte lösas av alla.

Bekanta er med GoogleEarth i några minuter. Klicka på bilden. 2

Ni startar er resa i Stockholm. Ni flyger till Keflavik. (1)Vad heter huvudstaden i det här landet ? (2)Landet är:........................ (3)Valutan här är:.......................... (4)På flygplatsen handlar du en jacka för 750kr och betalar................ i landets valuta. (5) Sedan äter du en McDonald´s hamburgare för 50kr och betalar…………….i landets valuta. Landet har (6)………………….invånare, varav (7)…………………..bor i huvudstaden. (8) Hur många procent av landets invånare bor i huvudstaden? (Vägledning 1) (8) Om man hade velat att förhållandet mellan huvudstadens befolkning och landets befolkning skulle vara 40%, hur många måste flytta hit eller dit?  3

(9) Vad har det här landet för befolkningstäthet (9) Vad har det här landet för befolkningstäthet? (antal invånare/kvadratkilometer) (10 a) Hitta 3 sevärdheter i det här landet som man inte får missa som turist! (11) Vad har det här landet för uppvärmning? Bidrar den här uppvärmningen till växthuseffekten?

När man flyger, så bidrar man till växthuseffekten rejält! Klicka här (12) Vilka och hur mycket avgaser släpper ert flygplan ut på den här resan? Gör en tabell i ditt anteckningsblock. (13) Koldioxidutsläppen för de nya bilarna är 160 g/km. Hur många kilometer kan du köra med en sådan bil innan du kommer upp till samma nivå som den här flygresan? Diskutera resultaten! (14) Mät avståndet på ett ungefär mellan Stockholm och Keflavik. Använd googlelinjalen.

(19) Vad vet man om de här stenarnas historia? (15) Från Keflavik flyger vi vidare till detta land........................ (16) Valutan i detta land är.....................och för 100 kr får vi:............................. (17) Huvudstaden i det här landet heter........................... och (18) formationen på bilden kallas för......................... (19) Vad vet man om de här stenarnas historia? 6

Hur stor är ”stenomkretsen” i verkligheten? 20) Använd bilden till höger för att räkna ut stencirkelns diametern i verkligheten. (21) Hur stor är ”stenomkretsen” i verkligheten? (22) Hur stor är cirkelns area i verkligheten? (23) I det här landet mäter man avstånd på andra sätt än i Sverige. Kan ni ge exempel? Svara gärna så här: 1 meter =............... 1 centimeter =................. 7

Mät sedan avståndet från den här huvudstaden till Stockholm. (24) Mät avståndet mellan Keflavik och det här landets huvudstad genom att använda Google Earth. (25) Mät sedan avståndet från den här huvudstaden till Stockholm. (26) När ni har åkt mellan Stockholm, Keflavik och den sista anhalten så har er resa bildat en triangel. Ni har mätt alla 3 avstånden. Rita nu triangeln i ert anteckningsblock, fast i skala 10 000 000 : 1. 8

Mät vinklarna i din triangel. (27) Mät vinklarna i din triangel. Vinkelsumman i en triangel är alltid.................grader. Läs på sinus, cosinussatsen. Hur kan du använda ex sinussatsen på din triangel? (28) Vad har din triangel för omkrets? (29) Vad skulle den ”riktiga triangeln” (er resa) haft för omkrets? Skriv svaret i km. (30) Vad har din triangel för area? (31) Vad skulle den riktiga triangeln haft för area? 9

(32) På föregående bild ser ni ett viktorianskt hus från England (32) På föregående bild ser ni ett viktorianskt hus från England. Vad menas med att det är ”viktorianskt”? (33) Husgaveln innehåller två olika men ändå lika trianglar...Vad är olika och vad är lika hos dem? (33) Kolla upp vad likformighet är! (34) Vad kallas den här typen av triangel? (likbent?, liksidig? rät?) Kan ni ge exempel på sådana trianglar som förekommer i vår vardag? 10

När byggdes det här byggnadsverket? (35) Bilden till höger visar en del ifrån vår sista huvudstads ena kännemärke. Vad tänker jag på? (36) När byggdes det här byggnadsverket? (37) Hur stor del utgör själva klockan (cirkeln) av kvadraten som finns runtom klockan? Svara gärna i procent. Fixar ni inte detta själva, kika på vägledning 2) 11

(39) Ta reda på hur hög den här byggnaden är i verkligheten (39) Ta reda på hur hög den här byggnaden är i verkligheten. Mät sedan höjden här på bilden och skriv vilken skala bilden är ritad i. (40) Det här tornet består av olika geometriska figurer. Både ”tvådimensionella” och ”tredimensionella”. Vilka tänker jag på? (41) I samband med förra frågan har du förhoppningsvis hittat både figurer som har ”areor” och kroppar som har ”volymer”. Beräkna dessa figurers areor och dessa kroppars volym genom att mäta på skärmen. 12

Har du fixat fråga 41 så har du nog svarat i cm2 när du har räknat ut arean och cm3 när du har räknat ut volymen. (42) Skriv areorna i dm2, mm2, dkm2, hm2 och km2 (43) Skriv volymerna i dm3, mm3, dkm3, hm3 och km3.

(44) Om vi hoppar tillbaka till Island lite…Här till höger ser du Islands flagga. Rita flaggan i ditt anteckningsblock, där flaggans längd ska vara 15 cm. Du måste börja med att komma på vilken skala det blir! (45) I Islands flagga förekommer en sorts kvadrat, två olika stora rektanglar samt två kors. Mät i ditt anteckningsblock ock räkna ut arean för kvadraten samt de två olika rektanglarna. Skriv svaren i dm2 samt mm2. (46) Är de två rektanglarna ”likformiga”?

Månghörningar, diagonaler