Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Advertisements

Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Finnes: Två filialbibliotek Knappa resurser Några tappade sugar Positiva besökare Önskas: Två huvudbibliotek Utrymme för förändring Entusiasm Fler positiva.
Test Center – en högre nivå
Enhetschef Fastighetsutveckling
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Biblioteken i siffror – och några nya siffror Statistik kring framgångsrik biblioteksverksamhet 1.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
Folkbibliotek som kulturhus
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Nu är den här som e-bok ! Jonas Hallström, Bibliotekstjänst AB.
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Mikael Petrén Stockholmsmodellen – bibliotek och förlag i samarbete Göteborg,
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Bakgrund  Strategiarbetet  Mål- och visionsarbete  Handlingsplansmöten  Nytt campus 2007  Framtida organisation.
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Utmaningar i en digital tid
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Användningsforum – Dagordning Möte # – Inledning, Ordförande Peter Krantz – 10.30Bakgrund och relation till övriga it-politiska.
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Mattis Bergquist
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Taktila bilderböcker för fler barn!. Ny lag – nytt uppdrag Nya upphovsrättslagen 2005 gav fler rätt att få anpassad bild Nytt uppdrag för TPB fr o m 2006.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Nils Holgersson 2014 Sammanfattning av Nils Holgerssonrapporten
Bra och dåligt Mest är inte alltid bäst? Elisabet Ahlqvist Nationell samverkan.
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
Mervärden och aha-upplevelser
Agenda myndighetsmötet 21 mars
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Vårdval i primärvården
Medieplanering Falköping. Övergripande mål: Ett mediebestånd som är aktuellt och anpassat efter politiska mål och lokala behov och önskemål Som ett resultat.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Goethe-Institut Stockholm Informationscentrum & bibliotek Solveig Courteille.
NEA Seminarium 7 december 2004
Strategisk inriktning för Trafikverket
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Projekt: Distrikt Värmland Övergripande mål Öka intresset hos 40-talister att bli medlemmar i SPF Hitta och identifiera verktygen för en kostnadseffektiv.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
► Att lära för ett effektivare genomförande Om styrkor och förbättringsmöjligheter i Socialfondens lärande Baserat på Swecos uppdrag från utvärderingen.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Medborgarpanel om bibliotek I Botkyrka Om bibliotek och läsning Projekt Ny biblioteksplan i Botkyrka Anna-Stina Takala, KoF.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Beslut i kommunfullmäktige
Kvalitet i särskilt boende
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Processen för Balanserad Styrning
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Park- och naturförvaltningen
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt

Agenda Vad innebär ”nytta per skattekrona”? Hur kan man arbeta för att öka nyttan per skattekrona i offentliga verksamheter? Case - modell för att öka och utvärdera nyttan på folkbibliotek Hur kan ”nytta per skattekrona” användas i upphandlingsarbetet?

Innebörden av ”nytta per skattekrona” ”Nytta per skattekrona” innebär att man sätter den nytta som skapas för invånarna i en offentlig verksamhet i relation till den kostnad man har för att skapa nyttan Nytta är det som skapas genom att ett invånarbehov tillgodoses Den nytta offentliga verksamheter skapar bör utgå dels från det politiska uppdraget och dels från invånarnas behov av verksamheten

Nytta per skattekrona möjliggör tydligare fokusering på nyttoskapandet i verksamheten - vi tenderar att fokusera på det vi mäter uppföljning och säkerställande av att vi kontinuerligt förbättrar oss från år till år jämförelser med andra kommuner och landsting avs. hur effektiva vi är i nyttoskapande per skattekrona Obs! Behåll samma nyckeltal över flera år

Hur kan man arbeta för att öka nyttan per skattekrona i offentliga verksamheter? 1.Definiera nyttan för invånarna med den aktuella verksamheten – balansera invånarbehov och politiskt uppdrag 2.Fokusera verksamheten genom att ta fram ramar och nyckeltal fokuserade på att skapa nyttan 3.Förnya och anpassa produkt & verksamhet utifrån dagens behov och nya nyckeltal 4.Följ upp och utvärdera förbättringar samt den nytta som skapas i verksamheten

Exempel folkbibliotek - bakgrund Sveriges folkbibliotek Utlåningen av medier (böcker, cd, film etc.) har minskat med 15,4 % Besöken har minskat med 13,5 % Driftskostnaden har ökat med 26,3 % Nyckeltal Kostnaden per utlån har ökat med 48,5 % Kostnaden per besök har ökat med 46 % Konsumentprisindex ökade 11,5 % under perioden Inflationen ökade med 13,5 % under perioden

Slutsatser / utmaningar Bibliotekens existensberättigande är på sikt hotat Medborgarnas behov av bibliotek har förändrats, men inte biblioteken i samma utsträckning Biblioteken behöver förtydligade uppdrag och inriktningar från sina huvudmän Biblioteket behöver ett förtydligat uppdrag och en förnyad verksamhet för att bättre och effektivare kunna tillgodose invånarnas behov av upplevelser och lärande

Definiera nyttan & fokusera verksamheten I folkbiblioteksverksamheten skulle nyttan kunna definieras som följande; Utlån X Besök X Öppettider X Aktiva låntagare Kostnad för att driva biblioteket

Utlån / inv. / år Besök / inv. / år Öppet / bibl. / vecka Aktiva låntagare Förnya och anpassa produkt & verksamhet

Följ upp och utvärdera verksamheten

Hur kan nytta per skattekrona användas i upphandlingsarbetet? Alternativ A.Mer nytta till samma kostnad B.Samma nytta till mindre kostnad Genom att ta fram nyckeltal för verksamheten som baseras på nytta per skattekrona innebär detta även att man kan upphandla utifrån dessa nyckeltal och på så sätt säkerställa att man stöttar verksamheten så bra som möjligt i upphandlingssituationen.

Skall vi upphandla; 1.Antal utlån, antal besök, öppettider per vecka eller andelen aktiva låntagare i kommunen? 2.Det övergripande nyckeltalet? Fokus på sänkt kostnad eller ökad kvalitet i relation till tidigare? Hur kan en upphandling hjälpa biblioteket att öka sin nytta per skattekrona? Ex. upphandling till folkbibliotek

Är du intresserad av mer information om hur man kan jobba med ”nytta per skattekrona” så kontakta gärna; Roger Notting, eller Johan Gunnars, Mer information