Foto: IBL Bildbyrå Känn dig trygg i mötet med media Kommunikation
Foto: IBL Bildbyrå Rätt budskap till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt Vad? För vem? När? Rätt kanal kan vara ett reportage i den lokala tidningen.
Har du ett budskap som du behöver föra ut? En journalist kan hjälpa dig att föra ut ditt budskap. Det ingår i journalistens arbete att spegla och granska vår verksamhet. Kontakta:
5
6
7
8
9 Råd inför intervjun Ha papper och penna till hands. Fråga vad intervjun ska handla om. Skriv ner frågorna.
Inför intervjun Föreslå en plats där ni kan ses. Vilka budskap har du? Välj max tre.
Varför? Hur? Vems ansvar? När? För vem? Vad kostar det? Välj någon som kan agera journalist och ställa kluriga frågor. Öva två och två. Välj ett budskap, formulera i tre punkter. Fråga – svara. Öva med en kollega
Informatörer kommunledningskontoret: samhällsbyggnadsförvaltningen: Elin Stenius, telefon (62) serviceförvaltningen: Maria Krés, telefon (62) miljö- och byggnadsförvaltningen: Annika Eklund, telefon (62) 54 43
Informatörer skolförvaltningen: Jessica Lindegren, telefon (62) utbildningsförvaltningen: Maria Johansson, telefon (62) vård- och omsorgsförvaltningen: Åsa Sundström, telefon (62) socialförvaltningen: Carina Eriksson, telefon (62) upplevelseförvaltningen: Sara Bergström, telefon (62) 63 73
Under intervjun Du kan ha med en kollega under intervjun. Du vet mer än journalisten i ämnet. Vilket budskap är viktigast? Börja med det.
Under intervjun Vilken målgrupp har artikeln? Tänk klarspråk! Tala alltid sanning. Det är okej att svara att du inte vet.
Under intervjun Om du behöver betänketid för att svara på en fråga, be att få ringa upp senare. Tappa inte humöret. Be att få läsa artikeln före publicering.
Under intervjun Ha en strategi för känsliga frågor. Sträva efter att tala med en röst utåt. Ska du medverka i tv? Öva framför spegeln.
Råd efter intervjun Även det som sägs utanför intervjutid kan vara något som journalisten nappar på. Tipsa journalisten om mer som är på gång. Du har rätt att ändra i dina uttalanden.
Kommunikationsfrukostar 6 mars: Gilla oss! Så jobbar vi med Facebook. Varje vecka når vi flera tusen Enköpingsbor. Kom och se hur vi kan föra fram ditt budskap. 8 maj: Snyggare brev och bildspel 5 juni: Kommunens webbplats 4 september: Klarspråk 2 oktober: Planera din kommunikation 6 november: Ny grafisk profil 4 december: Kika på nya webbplatsen