Effektiva anläggningstransporter och maskintjänster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Effektivare varuförsörjning Processbeskrivning Version
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning?
Mats Lenngren.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Projektet Effektivare varuförsörjning etapp
Kort om BEAst. Effektivare anläggningstransporter Standarden Nordic e-Construction (NeC) 6 mars 2013.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
EAffärer Inköp – del 2 Logistikprogrammet.
Föreningen för Förvaltningsinformation
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Beskrivning av processen för anläggningstransporter version 1
Projektet ”Effektivare varuförsörjning”
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
Att få rätt saker att hända
Presentation av BEAst verksamhet och projekt Peter Fredholm, vd på BEAst.
Välkommen till ESF:s seminarium
Inköpsrutiner.
Förväntade fördelar 1 1.Effektivare mer automatiserad beställnings- och betalningsprocess, som minskar administrativa resurser och risk för fel i alla.
- digital avverkningsanmälan
© 2012 Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Det är viktigt att du målgruppsanpassar bilderna och talarmanus innan.
Agenda Kort om BEAst Om projektet Nordic e-Construction
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Anslutning till Mina meddelanden
Projektet ”Effektivare varuförsörjning” och standarden BEAst Supply
Inköp med Librisposter
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Logistik Vad är det?.
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
GS1 systemet för elmarknaden. © 2009 GS1 Sweden Mest kända produkt 2.
Beskrivning av processen för anläggningstransporter Del av standarden BEAst Supply NeC Version 1.21,
Beskrivning av processen för anläggningstransporter Del av standarden BEAst Supply NeC Version 1.3,
Effektivare varuförsörjning Processbeskrivning Version
Kurs BEAst Supply Effektivare varuförsörjning Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.
Kurs BEAst Supply NeC Effektivare anläggningstransporter och maskintjänster Peter Fredholm, vd på BEAst, November 2015.
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
”Effektivare anläggningstransporter” Delprojekt Miljö Introduktion och status
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Miljöeffektiva transporter i byggsektorn, Regionala miljödagen
Verksamhetsidé för BEAst
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
EAK
Ändringar från tidigare version nr 1.3
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Presentationens avskrift:

Effektiva anläggningstransporter och maskintjänster

Fakta om projektet för att ta fram den gemensamma standarden NeC Förstudie 2011: visade ett manuellt och pappersbaserat arbetssätt som ”alla” ville förändra Etapp 1: standardisering, 2012 Etapp 2: vidareutveckling, spridning, piloter, 2013-2014 Finansiering: SBUF och deltagarna Projektledning: BEAst Arbetsgrupp: NCC, Peab, Skanska, Svevia, Sveriges Åkeriföretag, Bellmans, Cliffton, Foria, MLT, Haninge Åkeri och Märsta Förenade, Hogia, Locus, MobiOne och PipeChain Målgrupp: Bygg- och anläggningsentreprenörer, åkeriföretag samt leverantörer av material inom ballast, asfalt och betong 2

Projektets mål ”Att skapa förutsättningar för ökad effektivitet och mindre miljöpåverkan genom hela kedjan. Det ska uppnås med en standardiserad process- och informationsmodell mellan byggföretag, åkerier, täkter, tippar, maskinentreprenörer och produktionsanläggningar” 3

Informationsflöde och inblandade parter i Effektiva anläggningstransporter och NeC 4

Detta är standarden NeC. Finns öppet för nedladdning på BEAst.se En gemensam beskrivning av processen En informationsmodell över flödet mellan inblandade parter En termkatalog som definierar de begrepp som ingår i informationsflödena. Finns i svensk och engelsk version En meddelandestandard, beskrivningar av affärsdokument, XML-scheman, testfiler Artikelkatalog med gemensamma nummer för material och tjänster som förenklar både upphandling och beställningar. Tas fram av respektive branschorganisation 5

Meddelanden i NeC Flödena varierar beroende på avtalsrelationer Ö B E S T Ä L A R Åkeri Leveransplan Tipp Avrop Bekräftelse Ballast Vågsedel, tippsedel Betong Avisering Asfalt Orderkvitto Faktura Rest-produkt 6 6

Tilläggs-avrop förare Huvudprocesskarta, anläggningstransporter och maskintjänster där det finns ett avtal Anläggningsprocessen Före leverans Under leverans Efter leverans Huvudprocess Delprocesser Före leverans Nej Används plan? Tillägg / ändring? Grund-information Leverans-plan Avrop Order Nej Till DP Under leverans Ja Processen startar Ja Under leverans Avvikelse eller ö.k. om avi-sering? Nej Hämtning Avisering Leverans Tilläggs-avrop förare Till DP Efter leverans Ja Från DP före leverans Efter leverans Från DP Efter leverans Fakturering Upp-följning Processen avslutad 7

Volymer och potential att använda NeC vid anläggningstransporter 8,5 miljoner transportuppdrag per år av ballast, betong, asfalt etc Uppskattning i arbetsgruppen: en besparing om ca 1 000 kr per uppdrag som fördelas ganska lika mellan kund och leverantör Kvalitativa effekter som färre fel kommer därutöver Miljöeffekter genom bättre planering Därtill kan standarden användas för maskintjänster 8

Sammanfattning av fördelar för leverantörer av maskin- och åkeritjänster och material Kommentar Standardiserat arbetssätt Kunna hantera de flesta kunder på samma sätt Spara tid Order och tilläggsorder automatiskt in i system Bättre kapacitets-utnyttjande Leveransplaner leder till bättre planering och översikt Jämnare beläggning Möjlighet att styra sina leveranser och sprida dem jämnare över dagen Spara ledtid Minskad väntetid på kross, tipp och byggprojekt Ökad kvalitet Färre fel pga digital kommunikation och systemstöd Mindre papper Inga papper som körsedlar och vågsedlar e-faktura Slipper pappersfaktura Bättre miljö Mindre papper, effektivare och mer samordnade transporter 9 9

Sammanfattning av fördelar för beställare Kommentar Spara tid Mindre administration, papper och manuell hantering vid bokning och mottagning av leverans Förenklad fakturahantering e-faktura kan matchas mot avrop och hela eller delar av hanteringen automatiseras Ökad kvalitet Färre fel pga digital kommunikation och systemstöd Bättre planering Projekten blir uppdaterade om ankomst och förseningar Effektivitet Hela processen blir effektivare för alla inblandade vilket driver kostnader ur systemet Bättre uppföljning Med information digitalt går det att få uppföljning och statistik på t.ex. kostnader, leveransprecision och miljö Bättre miljö Mindre papper, effektivare och mer samordnade transporter Högre servicegrad Bättre tillgänglighet på efterfrågade resurser när leverantören får prognoser Standardiserade artikelnummer Säkerhet om att det inte sker missförstånd vid beställning 10 10

Tillämpning av NeC-standarden

Egna nummer internt, men standard externt  ett gemensamt språk för hela branschen! Leverantören Många köpare Avrop Order-system NeC-modul NeC-modul Inköps-system Inköps-system Standardnummer Inköps-system Egna nummer internt Översätter från NeC och standard-nummer Översätter till NeC och standard-nummer Inköps-system K16032tEN13450 Inköps-system Inköps-system Egna nummer internt 1005161 10081-5 Köparen använder sitt nummer 10081-5 internt Vid avrop översätts det till standardnummer K16032tEN13450 Leverantören översätter till sitt eget nummer 1005161 i det egna systemet Resultat: ett gemensamt språk kan användas mot alla, men den egna miljön behöver inte ändras: Enklare, snabbare och säkrare 12 12

Princip för att förmedla artikelnummer Förekomsten av standardiserade artikelnummer ger en viktig förutsättning för elektronisk affärskommunikation i en bransch Köpare och säljare i varje avtalsrelation överenskommer vilka artikelnummer som används, egna eller branschstandard Med den omfattande många-till-många-handeln som sker i branschen vinner alla på att använda ett gemensamt och standardiserat gränssnitt mellan varandra 13

Förhållande mellan Avrop – Vågsedel – Orderkvitto. Ett exempel Varje körning skapar en order i åkerisystemet. En vågsedel per körning Ett orderkvitto, t.ex. per vecka, projekt och fordon/maskin. Uppdaterar kundens avrop Kunden avropar två fordon Orderkvitto 1 Bil A, projekt X, tisdag Avrop 10, rad 1 Vågsedel 1 Vågsedel 2 Extrakostnader Avrop nr 10 Vågsedel 1 Rad 1 Bil A Vågsedel 2 Orderkvitto 2 Bil B, projekt X, tisdag Avrop 10, rad 2 Körda timmar Vågsedel 1 Vågsedel 2 Vågsedel 1 Rad 2 Bil B Vågsedel 2 14

Identifiering av parter med GLN, Global Location Number, organisationsnummer och klartext I vågsedeln anges täktens namn i klartext eller med GLN eller organisationsnr. <PlaceOfMaterial>Nisses täkt i Nacka</PlaceOfMaterial> <BuyerNeB> <Buyer>7381030000028</Buyer></BuyerNeB> <SupplierNeB> <Supplier>7381030000032</Supplier> </SupplierNeB> Köpare och säljare (material eller tjänst) identifieras med GLN eller organisationsnr. GLN är en världsunik företagskod för att identifiera företag, enheter, platser etc. En del i nummerserien är för att identifiera egna enheter inom ett företag, t.ex. dotterbolag eller andra enheter. 15

Se också slutrapport som kan laddas ned på beast.se Resultat från piloter Se också slutrapport som kan laddas ned på beast.se

Fakta om NeC etapp 2 och pilotprojekt under 2013 – 2014 Femton arbetsplatser inom Peab region Syd och Sthlm Sex åkeriföretag Alla piloterna inkluderade frakter, ballast och maskintjänster Alla stora entreprenörer ställer sig bakom standarden även om de ej deltog i piloter Gemensamt artikelregister för ballast samt frakt- och maskintjänster Nätverk för kunskapsuppbyggnad och erfarenhetsutbyte etablerat i BEAst regi som kommer att leva vidare Piloterna även inkluderat infrastrukturen PEPPOL som förenklar anslutning, spridning och att skicka meddelanden En hel del återstår  etapp 3 är redan under planering 17

De viktigaste resultaten från NeC etapp 2 och pilotprojekten Standarden NeC har visat sig fungera i praktiken för både anläggningstransporter och maskintjänster Deltagarna i piloter nöjda med utfallet och fortsätter med NeC Det var svårt att ändra arbetssätt och planera i förväg, men de som gjorde det fick mycket positiva utfall Det finns 5-6 standardsystem på marknaden med stöd för NeC Grunden för branschportal klar, när den lanseras (prel Q3 2015) kommer det att bli mycket enklare för inte minst branschens små aktörer 18

Svar på enkäter från projektledare på de 6 företagen Svar på enkäter från projektledare på de 6 företagen. Värdering enligt skala 1-4 där 4 är max Fråga Projektledare Nöjda med utfallet? 3,8 Kommer fortsätta med NeC? 4,0 Fungerat att byta arbetssätt? 3,2 Minskad körtid med NeC? Högre servicenivå? 3,4 Bättre statistik? 19

Svar på enkäter från användare för de 15 piloterna Svar på enkäter från användare för de 15 piloterna. Värdering enligt skala 1-4 där 4 är max Fråga Användare Nöjda med utfallet? 3,7 Mer ordning och reda 3,8 Mindre administration Färre fel i order Fakturorna mer korrekta Positivt att byta arbetssätt? Minskad körtid med NeC? Bättre statistik? 4,0 20

Kontakt med BEAst Webbplats www.beast.se. Se under Projekt och Standarder samt Anläggnings-transporter där bl.a. standarden kan laddas ned Peter Fredholm peter@beast.se vd 070 663 32 19