Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Men det här är väl ingenting nytt?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
BILD
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
ANKNYTNINGSTEORI Ett sätt att förstå hur barn lär sig relatera till andra människor Familjehemsdag i Västernorrland 21 november 2009 Ingegerd Gavelin.
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Diagnos – och sen då? BOF och Tejping i arbetet med familjens samspel efter en neuropsykiatrisk utredning av barnet.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Livskunskap för de allra yngsta
Kärnvärden.
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Interpersonal Dynamics Inventory (IDI)
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Natursnokar – vad är det? Kansliet 2 Natursnokar – vad är det? Charlie Wijnbladh Vi har ingen mall för vad Natursnokar är (Jämför med Skogsmulle.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
En arena för lek och kompisskap
SET= Socio Emotionell Träning
Identitet Vad formar oss till oss?.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Barn och stress.
KONFLIKTER.
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
Kognitiv behandling vid barnmisshandel Johanna Thulin Socionom och doktorand i socialt arbete vid Linnéuniversitetet.
Kramforsmodellen Hur tar vi emot asylsökande barnfamiljer?
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Beardslees familjeintervention Lisa Wallander Linusson
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
HälsoHöst I Visby Domkyrko- församling. 43% 13% 1%
En trygg famn – om Anknytning och Familjerådgivning Christina Hänström Legitimerad psykolog och familjerådgivare.
Jag önskar att det fanns ett magiskt trollspö som gjorde att allt fungerade, men det gör det inte! Svenska föräldrars upplevelse av att ha ett sängvätande.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Älskade barn i skolan Ett EU projekt medfinansierat av
Familjeliv Att leva med barn.
Samernas liv och kultur
Integritet läroplansanalys.
Introduktionsförskola i Rinkeby
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Tips för det praktiska ledarskapet
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Spelarmöte F-11 Välkomna!
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Barnkonventionen.
Helhet och allsidighet
För föräldrar till barn 6-12 år
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Stockholms stad.
Våga föra din talan – att hantera stress
Stockholms stad.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster Vad säger forskningen? Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster

Det lönar sig att umgås mer Fungerande relationer behöver fem gånger mer positiv än negativ samvaro Det påverkar språkförmåga, logiskt tänkande mm Det lönar sig direkt att umgås mer. I en studie med drygt 70 barn fick föräldrarna bland annat träna på positiv samvaro med barnen. I studien observerades hur mycket föräldrarna lekte, pratade och uppmärksammade barnen i vardagen. Man observerade även hur mycket barnen bråkade. Under träningens gång ökade mängden positiv samvaro med 25 procent samtidigt som mängden bråk halverades. En särkskild analys visade att det fanns en direkt koppling mellan dessa förändringar (Gardner, Burton &Klimes 2006). (s. 20 Fem gånger mer kärlek). Fem gånger mer kärlek. Tumregeln är som sagt att fungerande relationer kräver fem gånger mer positiv än negativ samvaro. Det är ingen exakt siffra, men i en studie om kommunikation mellan föräldrar och barn såg man att det var just det förhållandet mellan uppmuntran och tjat som ledde till bäst utveckling hos barnen, t ex språkförmåga, matematisk förmåga och logiskt tänkande (Heart & Risley 2003). En annan studie visade att föräldrar som fortsätter att leva ihop och trivs i förhållandet använder ungefär fem gånger mer positiv än negativ kommunikation. I förhållanden där föräldrarna separerade användes ungefär lika mycket positiv som negativ kommunikation (Gottman, Coan, Carrere & Swanson, 1998). (s. 20-21 Fem gånger mer kärlek).

Familjer som umgås har mindre problem Exempel på ”att umgås”: Läser Leker tillsammans Gör hushållssysslor Lägger pussel Lyssnar aktivt Förklarar Familjer som umgås har mindre problem. … I en studie… …Föräldrarna fick också svara på frågor om hur ofta de gjorde olika saker med barnen. Studien visade att gemensamma aktiviteter skyddade barn i alla familjer från att utveckla problem. Om föräldrarna och barnen hade mycket gemensamma aktiviteter minskade risken för problem hos barnen med runt 30 procent (Galboda-Liyanage, Prince & Scott, 2003). (S. 23 Fem gånger mer kärlek)

Lek leder till positiv utveckling för barnen Barnen blir bättre på att lösa problem Barnen blir bättre på att hantera känslor och förstå andras känslor Rollekar är särskilt utvecklande Lek leder till positiv utveckling för barnen. En sammanställning av 46 olika studier visade att barn som leker mycket bland annat får bättre förmåga att lösa problem, bättre förmåga att hantera egna och andras känslor och ett mer utvecklat språk. Det framkom också att låtsaslek där barn får pröva olika roller är särskilt utvecklande. (Fisher, 1992) (S. 28 Fem gånger mer kärlek)

Gemensam lek vuxna och barn Barn bråkar mindre i familjer där de vuxna aktivt leker med barnen Gemensam lek med föräldrar/vuxna förbereder barnen för lek med jämnåriga – de lär sig att turas om och att dela med sig Gemensam lek bidrar särskilt till en bra relation. I en studie besökte forskare 60 familjer och noterade vad barnen gjorde. Ett år senare bedömdes hur mycket barnen bråkade. Barnen bråkade minst i de familjer där föräldrarna aktivt hade lekt mest med dem. Aktiviteter som att prata, leka med syskon, leka själv eller vardagssysslor hade inte samma effekt som föräldralek. Barnen bråkade mest i familjer där de varit mycket sysslolösa (Gardner, Ward, Burton & Wilson, 2003). (S. 29 Fem gånger mer kärlek) Gemensam lek med föräldrar förbereder barn för lek med kamrater. Drygt 50 barn observerades tillsammans med sina kamrater på förskolan. De barn som hade bra kamratrelationer hade föräldrar som hade lekt mycket med dem. Två saker som dessa föräldrar specifikt hade lärt barnen i leken var att turas om och att dela med sig (Kennedy, 1992) (S. 29 Fem gånger mer kärlek)

Barnstyrd lek ger bättre samarbete Om föräldern följer barnets initiativ i leken så lär sig barnet lättare att samarbeta med andra Förälderns lyhördhet (att snabbt svara på barnets initiativ och behov) påverkar barnets utveckling av språk och tänkande Barnstyrd lek ger bättre samarbete. I en studie fick en grupp föräldrar träna på att låta barnen styra leken, vara lyhörda och närvarande. I en annan grupp fick föräldrarna instruktion om att leka som de brukar göra. Föräldrarna i båda grupperna fick först leka en stund med barnen och därefter städa undan leksakerna tillsammans. I gruppen där föräldrarna fått träning samarbetade barnen betydligt bättre under städningen. Föräldrarna och barnen kom överens nästan dubbelt så ofta son i den andra gruppen (Parpal & Maccoby, 1985). (S. 31 Fem gånger mer kärlek) Lyhörd lek leder till utveckling i tänkande och språk hos barnen. I en studie följdes nästan 300 barn över flera år. Först observerade man hur föräldrarna lekte med barnen och därefter bedömdes barnens utveckling i tänkande och språk. Att föräldrarna var lyhörda i leken (att de snabbt svarade på barnens initiativ och behov) var det som hade starkast samband med barnens utveckling i språk och tänkande (Tamis-LeMonda, Shannon, Cabrera & Lamb, 2004). (S. 31 Fem gånger mer kärlek)

Föräldrars förmåga att visa glädje och entusiasm i leken leder till trygghet hos barnen Glädje och entusiasm leder till trygghet. Några forskare observerade föräldrar och barn när de lekte tillsammans. Därefter fick barnens förskollärare bland annat bedöma hur trygga barnen var tillsammans med andra barn och lärare. De föräldrar som visade mycket glädje och entusiasm under leken hade barn som var avsevärt tryggare. Det var tre gånger så vanligt att dessa barn kunde hävda sig själva på ett bra sätt och stå emot grupptryck jämfört med övriga barn (Denham, Renwick & Holt 1991). (S. 34 Fem gånge mer kärlek)