Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Familjeliv Att leva med barn.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Familjeliv Att leva med barn."— Presentationens avskrift:

1 Familjeliv Att leva med barn

2 Att vara förälder Älskar alla föräldrar sina barn?
Barn ger mycket glädje och kärlek. Vad innebär det att vara förälder? Beskriv barnens situation i världen, fattigdom, skolgång, barnarbete, barnaga, prostitution

3 Att vara förälder Vad betyder det att vara förälder?
Diskutera tillsammans: skriv på tavlan positiva/negativa aspekter av föräldraskapet.

4 Tid tillsammans Det är viktigt att göra saker tillsammans med dina barn. Om familjen gör roliga saker tillsammans, får pappa/mamma en bra relation med sina barn. Familjer som gör saker tillsammans får mindre bråk och problem.

5 Tid tillsammans varje dag
All tid som du är med ditt barn är bra! Ibland är det svårt att få tid tillsammans med sina barn: man måste jobba, studera, handla eller städa hemma. Försök att bara fokusera på ditt barn. Ingen telefon, ipad eller tv. Gör något som ditt barn vill göra med dig. Martin Forster – Fem gånger mer kärlek (lästips) Kolla på material: Va med! (filmer, bildspel och information)

6 Aktiviteter tillsammans
Vad gör du tillsammans med ditt barn? Hur kan vi umgås med våra små barn? Hur kan vi umgås med våra stora barn? (tonåringar) Tipsa om aktiviteter för barn/familjer i din kommun. Påpeka att det är viktigt att båda föräldrar är med under hela uppväxten-skapa en relation (om det är möjligt). Betona att papporna är lika viktiga som mammorna under barnens uppväxt. (I en del länder är det inte självklart.)

7 Alla barn vill ha kärlek
Kärlek betyder att du älskar någon. Alla barn vill att pappa och mamma älskar dem. Hur kan vi visa kärlek till våra barn? Visa kärlek genom: uppmuntran, tillit, frihet, respekt, ramar – frihet betyder inte att man inte har regler i sin familj.

8 Att vara positiv När man har mycket att göra kan det vara svårt att tänka positivt. Det är lätt att man bara tänker på saker som är fel eller problem. Att tjata: när du säger många negativa saker. Det är viktigt att ditt barn hör positiva saker från pappa och mamma. Hur kan man ge positiv uppmärksamhet till sina barn? T ex: tack för hjälpen, bra etc. OBS: det finns en skillnad mellan att tjata och att vara tydlig. Tips: dra parallell med chef och anställd. Om chefen bara ser fel och påpekar dessa blir relationen med den anställda inte bra/ansträngd.

9 5-1 När ditt barn hör mycket negativa saker kan han/hon känna sig ledsen eller arg. Om du säger något negativt till ditt barn, måste du säga 5 positiva saker. Då blir det en bra balans och mindre bråk. Du kan också tänka på 5-1 i andra relationer. Till exempel med din man/fru, dina kompisar eller på jobbet. Vilka negativa saker (uppmaningar) säger du till ditt barn? Hur kan man säga positiva saker (uppmuntra)? Vilka positiva saker sa dina föräldrar/din släkt till dig när du var barn? Kommer du ihåg hur de visade kärlek? (Samtal/dialog mellan deltagarna) 5-1 är en metod från boken: Fem gånger mer kärlek. Martin Forster.

10 Glada föräldrar, glada barn
ABC, Alla barn i centrum. Cecilia Torudd

11 Du är en förebild! Ditt barn tittar på dig och gör som du gör.
Pappa och mamma är en spegel för barnen! Vad betyder förebild? Fråga om eleverna har exempel Positiva / negativa exempel

12 Flickor och pojkar Alla barn är lika viktiga.
Flickor och pojkar ska ha samma möjligheter. Flickor och pojkar ska ha samma rättigheter. Vad tycker du? Kan flickor och pojkar göra samma saker? Kan de ha samma frihet? Vad betyder frihet för pojkar/flickor? Kan en 15-årig flicka ha samma frihet som en 15-årig pojke?

13 Egenskaper Egenskaper betyder hur man är som person.
snäll trevlig lyssna duktig rolig leka mycket tuff känslosam studera mycket intelligent artig hjälpsam glad fin tyst Vilka egenskaper är viktiga för en pojke? Vilka egenskaper är viktiga för en flicka? Gå igenom egenskaperna: förklara orden. Hur är du som person? Hur ska ett ´bra´ barn ska vara? Finns det skillnader mellan könen?

14 Bråk Vad betyder bråk? Alla familjer bråkar ibland.
Vad gör du när du blir arg? Tänk på att du är en förebild. Om du skriker mycket påverkar det ditt barn. Vad är bråk? Är det när man har en hetsig diskussion, när man skriker åt varandra, när man slåss, när man slänger igen dörren, när man kastar saker? Kan man älska varandra även när man bråkar? Ta upp exempel om bråk. När bråkar ni? När barn är i trotsåldern eller i tonåren kan det bli mycket bråk: barnet vill bestämma.

15 Aga-lagen Aga betyder slå.
I Sverige finns det en lag som heter aga-lagen. Det betyder att man inte får slå barn. Aga-lagen finns i 43 andra länder i världen. Aga-lagen kom år 1979. Fråga eleverna: finns aga lagen i ditt land? OBS: det tillkommer fler länder varje år som förbjuder aga i hemmet/skolan, uppdatera siffrorna! Många länder har skrivit under Barnkonventionen men det betyder inte att barnaga inte förekommer. Så är det även i Sverige.

16 Att kränka Kränka betyder att du behandlar någon dåligt.
Du säger dåliga saker eller fula ord. Du visar inte respekt. I Sverige är det förbjudet att kränka barn I Sverige är det förbjudet att kränka barn. Det betyder t.ex. att man inte får kalla barn för fula saker. Det får ingen göra. Inte mamma och pappa, inte någon på skolan.

17 Barn ska inte se eller höra våld
I Sverige får du inte slå barn. När ditt barn hör eller ser bråk är det inte heller bra. Barnet kan få mycket stress eller bli rädd. Barnet kan få problem i skolan. Barnet kan få problem i utvecklingen. Påminn om att ingen behöver stanna kvar i en relation där man blir slagen! I Sverige får vi hjälp, bl.a. av Socialtjänsten. Man kan få hjälp med skyddad identitet både för sig själv och sina barn. Barn som bevittnar våld kan få svårigheter: Bevittnar våld: höra våld, se våld, se effekter av våld (se sönderslagna kaffekoppar etc.) Film: Sinna mannen (norsk tecknad film) Barn går tillbaka i utvecklingen. En 12 åring beter sig som en 8 åring osv. Det går sämre i skolan. Sämre prestationer. Har effekter för hela livet. Barn kan få stress, ptsd Barn kan få svårt att knyta relationer till andra: de har ingen bra förebild.

18 Hur ska vi göra? Du får inte slå ditt barn.
Du får inte säga fula ord till ditt barn. Hur ska vi göra när vi bråkar? Prata tillsammans Om barnet är besvärligt i trotsåldern eller som tonåring hur ska man agera då? Gruppen tipsar varandra och gruppledaren ger tips. Tipsa om att BVC, Socialtjänsten, skolpersonalen (skolsköterska, kurator) finns till hjälp, kolla upp vilken hjälp som finns i din kommun. Skriv ut en lista till deltagarna.

19 Barnkonventionen Barnkonventionen är en lag för alla barn i hela världen. FN har gjort denna lag. I lagen står det att alla barn är lika mycket värda. Alla barn har rätt till skolan. Alla barn har rätt att säga vad de tycker. Alla barn har rätt att få hjälp när de är sjuka. Alla barn har rätt till trygghet. Ingen får slå ett barn eller säga dumma saker. Förklara FN (samma som UN) Eventuellt skriva ut och dela ut Barnkonventionen på (lätt) svenska eller på andra språk.

20 Vad ska de göra? Selma är 9 år. Hon ska simma en gång i veckan med sin klass. Några föräldrar har bestämt att deras flickor inte ska vara med. Varför säger föräldrarna nej? Hur kan man lösa problemet? Hur ska skolan agera? Vad tycker deltagarna? Påminn om att vi lever i Sverige. Vi måste tänka på friheten för barnen (pojkar och flickor), följa skollagen och tänka på antalet drunkningsolyckor. Tipsa om burkinis (simkläder för flickor).

21 Vad ska de göra? Maria fyller 13 år. Hon ska ha disco hemma hos sig. Maria bjuder sin kompis Fatima. Fatima vill gärna komma, men hennes föräldrar säger nej. Varför säger Fatimas föräldrar nej? Hur kan man lösa problemet? Förklara ordet disco. (fest/kalas) I diskussionen: Hur kan Marias föräldrar hjälpa till? Ska de kontakta Fatimas föräldrar? Skulle det vara samma problem om det gäller en pojke i samma ålder? (t ex Fatimas bror) Berätta att disco är mycket oskyldigt när barnen är unga. Det handlar mest om att lyssna på musik, dansa, dricka saft och äta popcorn.

22 Vad ska de göra? Zahra är 16 år och går på gymnasiet. Hon har en svensk pojkvän och är mycket förälskad. Zahras föräldrar vill att hon ska gifta sig med sin kusin nästa år. Men Zahra vill inte. Vad ska Zahra göra? Vad ska föräldrarna göra? Vad säger lagen? Artikel 16, mänskliga rättigheter: 1. Alla vuxna människor har rätt att gifta sig och bilda familj. Det ska inte spela någon roll vilken tro de har eller vilket folkslag de tillhör. De har lika rättigheter både när de vill gifta sig, när de är gifta, och om de vill skilja sig. 2. När några gifter sig ska båda två vara överens om att de verkligen vill det. Film från GAPF (om offer för hedersmord): Filmklipp om Fadimes minne.


Ladda ner ppt "Familjeliv Att leva med barn."

Liknande presentationer


Google-annonser