Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
KANDIDATUPPSATS.
Referat En sammanfattning.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Staten och det civila samhällets organisationer
Mikro eller Makro?.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Hur tänka och göra som processtödjare
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Lund Studentlitteratur
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
FRÅN PROBLEM TILL SLUTSATS
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Ett arbetsområde om poesi
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Att arbeta vetenskapligt
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
Intervju som metod Dalen
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm Examensarbete, v 05
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
pedagogisk dokumentation
Hermeneutik Hermeneutik – kommer från grekiskan och betyder ”utläggningskonst” eller ”förklarningskonst”
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Groundet Theory. Grounded Theory Barney Glaser Aselm Strauss ” Awarness of Dying”, 1965 ” The Discovery of Groundet Theory”, 1967.
Om att formulera forskningsbara frågor Inga Wernersson.
En sociologisk blick på kriminologi -En introduktion.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Forskningsmetoder inom barn- och ungdomsvetenskap Kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod Litteratur: Repstad Kvale/Brinkmann.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Kvalitativa metoder Annika Brorsson med dr Eva Lena Strandberg med dr.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kulturantropologi A1 Föreläsning 8 Antropologiska erfarenheter – summering av introduktionskursen.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Att formulera och besvara en idéhistorisk fråga
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund hakan.jonson@soch.lu.se

Lite praktisk information Läs anvisningar till utdelat material (observera och ta med två ex. av renskrivna anteckningar). Lämna in uppsatsblankett vid gruppövn. 2. Frånvaro vid gruppövningar = lämna in skriftligt referat. Hur kurslitteraturen är tänkt att användas. Har ni några frågor?

Kvalitativ metod Vilken metod ska jag använda? Det beror på vad jag vill undersöka. Vad menas med kvalitativ metod? Två typiska svar: - Det som inte är kvantitativ metod… - Sånt som intervjuer, observationer och dokumentanalys…

Att samla in kvalitativa data Intervjuer Observationer Dokument (texter) Men med dessa sätt kan man dock också samla in kvantitativa data. Hur? Liksom man kan samla in kvalitativa data med enkäter. Hur?

Kvalitativa frågor Vad betyder/menas? Hur uppfattas/tolkas? Vilka idéer, teman, mönster, perspektiv? Hur går det till att/när? Hur görs? I vilka sammanhang? Fokus på upplevelser, tolkningar, känslor, berättelser, mönster, teman.

Vad karaktäriserar kvalitativa metoder? Fokuserar mening och betydelser i mänskliga aktiviteter. Holism (sammanhang). Ofta närhet till det/de som studeras. Öppenhet och flexibilitet för nya riktningar. Medvetenhet och reflektion om den egna rollen. Problematiserar begrepp och kunskap. Intresse för komplexitet, mångfald och variation snarare än generalisering. Men allt detta gäller inte alltid…

Några viktiga begrepp från Asper Livsvärld och medlemmar Första och andra ordningens konstruktion Förklara och förstå Förförståelse Deduktion och induktion Idealtyp

Urval av data Representativt, slumpmässigt – inte så ofta i kvalitativa studier. Snöbollsmetoden: Exempelvis via informanter som ger info om nya informanter. Teoretiskt urval, strategiskt urval: på förhand definierade personer/grupper/kategorier etc. - Typfall, extremfall, avvikande fall.

Kvalitativ vs kvantitativ metod ”Kvalitativa studier är ju inte riktig forskning, de kan möjligen användas som förstudier till riktig (kvantitativ) forskning.” ”De där kvantoiderna tänker ju inte, de förstår inget, de räknar bara.” Vad kan kvalitativa studier bidra med som är unikt?

Våld och övergrepp inom vården. Olika frågor – olika svar Kvantitativt: Forskaren definierar begreppet precist. Frågar därefter vad och hur ofta ngt observerats. Kvalitativt: Forskaren frågar öppet. ”Om jag säger våld, vad tänker du på då i förhållande till din arbetsplats?” ”Vad lägger du i begrepp som övergrepp och vanvård inom äldrevården?”

Vad menas med etnografi? En vetenskaplig metod som använder fältstudier för att beskriva samhälleliga/mänskliga fenomen. För att få förståelse måste man fördjupa sig i olika sociala gruppers aktiviteter. Etnografisk forskning är (i princip) kvalitativ, men en del kvalitativa studier är inte etnografiska (exempelvis diskursanalys).

Chicagoskolan En stilbildare inom etnografisk forskning. Tyngdpunkt mot att förstå människor genom deltagande i deras vardagsliv. Holistisk kunskapssyn: människors handlande förstås i relation till deras sociala sammanhang. En pragmatisk, följsam kunskapsinhämtning (jfr kvantitativ metod). Framför allt studerat avvikande beteende i storstadsmiljöer.

Forskningsprocessen Formulera forskningsfråga/forskningsproblem Inläsning på området, val av teori och metod Generera empiriskt material (samla in data) Kodning och analys Författande och presentation Men tänk på att den kvalitativa processen ofta löper fram och tillbaka, analys sker från problemformulering till författande (och vi rekommenderar att ni börjar skriva direkt).

Intervjua – det vanligaste sättet att samla in data Intervjuer med enskilda (informanter/respondenter) Gruppintervjuer Fokusgruppintervjuer Att använda ”verktyg” gör ofta att intervjuerna blir mer konkreta och precisa. Vinjetter/typfall Texter, fotografier etc.

Intervjuns struktur Strukturerad intervju Semistrukturerad intervju Tematiskt öppen intervju Helt öppen intervju Många av er är intervjuexperter, ta vara på det!