Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet www.mls.adm.gu.se Seminarium med japanska gäster 2007-05-31.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Advertisements

Ulf P Andersson GMV
Policy för miljö och hållbar utveckling
•Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet • • •HU2 •
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
Vision Göteborgsregionen skall uppfattas som en av Europas mest innovativa och expansiva regioner när det gäller industriell utveckling och utvärderad.
PROGRAM The Gothenburg Recommendations for Education for Sustainable Development (ESD), Bo Samuelsson Strategi för utbildning för hållbar utveckling,
Forskarmobilitet i global konkurrens - en teknisk högskolas perspektiv Stefan Bengtsson Chalmers tekniska högskola.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Sverker C Jagers Statsvetenskap.
Vägledningscentrum Career guidance centre
HU2 - Högre utbildning för Hållbar utveckling Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet. HU GU är både.
Ellen Lagrell, Märkning av kurser och program Efter inslag av miljö och hållbar utveckling.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. Miljöutbildning GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Högre utbildning för hållbar utveckling Ulf P Andersson
Hållbar utveckling i utbildningen - så gör vi på Chalmers
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
OPEN CAMPUS Almedalen 2014 Virtuellt Campus ”Ett personligt campus utifrån mitt lärande”
Eddi Omrcen, Miljöchef, Miljöutbildning,
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Ulf P Andersson, GMV, Vad gör Göteborgs universitet? Hållbar utveckling i utbildningen.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
Plasticitet Kultur och Hälsa Naturvidenskabens påvisning av kulturens effekt.
Konstnärliga fakulteten
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter: Fakulteten för hälsa.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Developments in Sweden Tommy Westerlund, PhD
Ulf P Andersson Miljösamordnare, Ansvarig för interna miljörevisioner, Göteborgs universitet. Miljöutbildning GU är både ISO14001-
VISION Chalmers – för en hållbar framtid UPPDRAG Chalmers ska vara ett utåtriktat tekniskt universitet med global attraktionskraft som bedriver internationellt.
Välkommen till KTH Eva Malmström
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
Fakta och siffror GÖTEBORGS UNIVERSITET Institution enhet avdelning | Namn.
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
studenter 575 medarbetare Högskolan Väst 2.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
Utbildning för Hållbar Utveckling - anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Peter Aspengren Jöran Rehn Jan Stockfors Workshop vid NU2012.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Geographic Information Systems as a tool to support monitoring and assessment of landscape and regional sustainability Kjell Andersson Swedish University.
Aktuella trender inom högre utbildning med inriktning mot hållbarhet
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Sahlgrenska Academy Health Sciences in the Real World
Sharing Research Data – how to stay competitive
Baltic Sea - Chesapeake Bay - Bohai Sea- Bay of Bengal
Education for Change Gitte Jutvik, WWF
Digitala Vetenskapliga Arkivet
Strategic Sustainable Development
International Business & Economics Program 240 Credits
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
The Swedish Forest-based Sector Research Agenda …
Photo: Richard Ryan SVB
Collaboration platform, AllAgeHub
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
ATEE 2018 – Att stödja innovation i lärarutbildningen
International Business & Economics Program 240 Credits
The Swedish MSP process “The future we want” Better together
Welcome to IMA – International Management Assistants
Presentationens avskrift:

Ulf P Andersson Miljösamordnare, Göteborgs universitet Seminarium med japanska gäster

Faculties: The Sahlgrenska Academy (Medicine, Odontology, Health and Caring Sciences) The Faculty of Natural Sciences The Faculty of Arts The Faculty of Fine and Applied Arts The Faculty of Social Sciences The School of Business, Economics and Law The Faculty of Education The IT University The Education and Research Board for Teacher Training, UFL ~ 75 departments/schools/centers

studenter ( heltidsstudenter) ~ 3000 kurser (mycket fristående kurser) ~ 120 utbildningsprogram (bachelor and master) ~ examen/år forskarstudenter (Ph.D. students) ~ 300 Ph.D examen/år anställda (442 professorer) ~ 450 M € turnover (60 % state grant) ~ m 2

GU är både ISO certifierat och EMAS registrerat. Enda universitet i Sverige, ett av få i världen. Administrativt leds miljöledningssystemet från Miljöenheten (5 pers) vid GMV

Göteborgs universitet skall vara ett av de ledande universiteten i Europa för utbildning och forskning inom hållbar utveckling och miljö. 1. Universitetet strävar efter att göra studenter och personal medvetna om miljö- och utvecklingsfrågor och genom forskning, utbildning och samverkan med omgivande samhälle stimulera till konkreta handlingar som främjar en hållbar utveckling. 3. Miljöhänsyn vägs in i alla beslut. Såväl forskning och undervisning, som administration, förvaltning och tekniska funktioner präglas av miljömedvetenhet.

Hur mycket utbildning och forskning finns det inom hållbar utveckling? Kan vi sätta centrala miljömål för hela universitetet för forskning och utbildning? Forskning och utbildning delegerade till fakultet/institution. Kan eller får miljöledningssystemet följa upp hur det går inom forskning och utbildning?

Mätning av miljöforskning 1.Projekt 2.Pengar 3.Artiklar 4.Personer

Mätning av miljöutbildning 1.Program 2.Kurser 3.Examina 4.Uppdraget 2007

Assessment criteria The criteria are based on the general definition of sustainable development as stated in the Brundtland Commission "Development which satisfies current needs without compromising the ability of future generations to meet their needs” as well as the examples stated in Agenda 21. The assessment is made on three different levels: I. Courses where the issues are mainly within environmental sciences and sustainable development. The course is based on a central issue pertaining to ecological, economic or socially sustainable development. Elements of ecological, economic or socially sustainable development are included as more than half of the total course content. II. Courses where the issues are partly within environmental sciences and sustainable development. The course is built up around a central issue, which is not directly related to ecological, economic or socially sustainable development. Elements of ecological, economic or socially sustainable development are part of the course in order to understand the totality. These elements comprise less than half of the total course content. III. Courses that lack issues within environmental sciences and sustainable development.

§ 5a ändrades och har från 1 februari 2006 följande lydelse: ”Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.”

M. Miljö och hållbar utveckling (2006) Fakulteten skall verka för att målen i verksamhetsplanen uppnås genom att: - inom sitt verksamhetsområde, utarbeta en plan för hur en integrering av hållbar utveckling skall kunna genomföras inom fakultetens grundutbildning (detta sker mot bakgrund av förändringen i högskolelagens 1 kapitel 5 §); M. Miljö och hållbar utveckling (2007) Fakulteten skall: Genomföra fakultetens plan för integrering av hållbar utveckling i grundutbildning. Denna plan utarbetades under 2006 mot bakgrund av förändringen i högskolelagens inledande kapitel.

Exempel på lärandemål: Visa förmåga till insikt om att främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.

Sustainable Society The Sustainable Development Make people aware Integrate Environmental aspects Minimize Environmental Impact Environmental Management System the highway towards the Sustainable Society

Midtown - Midstream Open minds, open doors Many disciplines in creative interaction A major European University Committed to a sustainable society Where research and education meet Strategic profile

The Nobel Prize in Medicine in the year Brånemark’s titanic screw posts The SOM institute is a research centre studying and carrying out surveys on Society, Opinion and Media Research on Swedish general elections Marine Research Centre Sweden's largest network for environmental research The IT-University in collaboration with Chalmers University of Technology Important achievements