Replik AB www.replik.nu Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nyckeln till friska arbetsplatser
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
KOMMUNKOMPASSEN - vad är det?
Struktur för självförbättrande system
Lean
Systemkarta.
Mentometerfråga 1 Är du? Kvinna Man.
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Kvalitet 1 RESULTAT AV DET NI GÖR FÖRVÄNTNINGAR
Processorienterat förbättringsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Kvalitet i grundutbildningen1
Systemförståelse och systemiskt tänkande
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Mål- och resultatstyrning
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Framtidens specialistläkare
LEAN TANKE- & ARBETSSÄTT
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
ISO – Vägledning för kvalitetsledning i projekt
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
2011 Replik AB Den vertikala linjen betonar Affärsplaner Mål och prioriteringar Ansvarsgränser Rutiner och instruktioner Roller, befattningar Den horisontella.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Går det att styra sjukvård?
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
Personalpolitisk plattform
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Beställning av tjänster
Kan samtida konst bidra till en bättre vårdmiljö?.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Modell för systematiskt arbetsmiljöarbete
Ledningssystem på 60 minuter
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Framtidskartläggning
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
Ortopediska kliniken Lund - ständigt lite bättre - Lean Healthcare och höftfrakturer Pelle Gustafson Verksamhetschef WHO collaborating center Member of.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Miljöpolicy Mastec Stålvall konstruerar, utvecklar, tillverkar, monterar, testar, installerar och bidrar med fältsupport till utrustningar med avancerade.
Presentation av ledningssystemet
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Introduktion till processen för balanserad styrning
Gnosjö kommuns styrmodell
Maria Nordin Institutionen för psykologi
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Replik AB Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner SYSTEM Delaktighet Dialog MÄNNISKA George Davidson, pensionerad vd för Toyota South Africa, säger att den första principen för Toyota Production System är ”Kunden först”. Och, George, hur åstadkommer du det? ”Genom att skapa tänkande människor” säger han. Och hur åstadkommer du det, George? ”Genom att skapa arbetsplatser och organisationer som är mer mänskliga.”

Replik AB Medarbetare som objekt ”Håller sig till spelplanen” Medarbetare som subjekt ”Kreativa tänkande medarbetare” Direktiv Rutiner Instruktioner SYSTEM Delaktighet Dialog MÄNNISKA

Replik AB Mognadsgrad Nivå 1 –Styrning genom instruktioner/direktiv Nivå 2 –Medarbetare får information om kvalitetsbrister, arbetsmiljö- och miljöbrister, produktionsresultat m.m Nivå 3 –Arbetsledningen skapar ett torg, en arena för problemlösning tillsammans med medarbetarna. Initiativ huvudsakligen från ledningen. Nivå 4 –Det finns en utvecklad förbättringsmetodik med ständig förbättring av processerna. Man mäter och följer upp resultat och effekt i syfte att minska variation och ta bort icke värdeskapande arbete. Ledare och medarbetare har tillsammans skapat tid och rum för dagligt förbättringsarbete