Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Varför är det viktigt att mäta?
Barnanpassad utredning
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
för att + sin/hans Barnen förstår ingenting.
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Beredningen för integration och mångfald
Ett öppet arbetsliv!- Handisams arbete med arbetsmarknadsinsatser
En meny av möjligheter Mål/målområde Koncept Patienten får ett standardiserat hemgångsmeddelande Påverkansanalys Involvera patient och närstående Patienten.
Skapa ideala kundprofiler
1 SIP-Optionen. 2 •Företaget investerar och du får avkastningen •Låg privat premie •Företaget investerar med kapitalskydd alternativt via certifikat som.
En utvecklares bekännelser Daniel
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Effektiv försäljningsprocess Werner Risberg VP, Sales
Sellmasters affärsidé
Mål och betygskriterier
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Intervju inför ViV-projektet.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Design/eget företagande
Att skriva en artikel.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Centrala innehåll och kunskapskrav
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Insändare Struktur och respons.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Glad IDT-medarbetare får en idé om att ge en helt ny kurs Idé Förankring avdelning Underlag Förankring fler roller Inlämning av underlag Inläggning av.
Affärsidé - företagets vägvisare
Finansförbundets motionsskola.
Vad är du för typ av person?
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
1. Uppgiften presenteras
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Modul 5 Att söka arbete.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Anställningsintervjun
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Att skriva en debattartikel
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Kommunikation.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Kommunikationspass Jag heter
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Kommunikation.
Presentationens avskrift:

Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona! [namn] [demografi] [mål] Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!

1 2 3 Innehåll Kort introduktion till köpares persona Hur du presenterar köpares persona 3 Ett exempel på en komplett köpares persona

1 Kort introduktion till köpares persona

? Vad är köpares persona? Köpares persona är fikitiva representanter av dina ideala kunder. De baseras på verkliga data om demografi och online beteende, tillsammans med en väl uppbyggd spekulation om deras personliga liv, motiv och angelägenheter/oro.

Hur skapas köpares persona? Besökares persona skapas genom undersökningar, enkäter och intervjuer med din målgrupp. Målgruppen består av en mix av både “bra” och “dåliga” prospekt. Men även utanför din kontaktdatabas som kan passa in i målgruppen. Du samlar in data som är både kvalitativ och kvantitativ för att måla en bild av vem din ideala besökare/kund är, vad de värderar och hur din lösning passar in i deras vardag.

Hur socialiserar du med köpares persona? Så nu har du gjort dina undersökningar och genomfört intervjuer…och har äntligen tänkt ut vilka dina besökares persona är. Super! Men hur kommunicerar du förståelsen av målgruppen till din organisation? Om inte försäljning och marknadsföring är insatta och förstår vem de pratar med är det svårt att skapa ett budskap som verkligen ger resonans.

Använd denna mall! Det är därför som vi tagit fram denna enkla mall i Powerpoint så du snabbt kan förklara köpares persona och sprida den informationen i organisationen i ett format alla kan läsa. Denna mall kommer att gå igenom hur du fyller i den information du samlat ihop så det blir enkelt att förstå för alla. Och detta är den lätta delen då ju undersökandet är gjort!

2 Hur du presenterar köpares persona

Företag ABC Köpares persona Överblick Fyll I ditt företags namn, månad och år. Företag ABC Köpares persona Överblick Månad, År

Personens Namn BAKGRUND: Grundläggande detaljer om personens roll Nyckel information om personens organisation Relevant bakgrund info, som utbildning eller hobbies DEMOGRAFI: Kön Ålder Inkomst Boende (Bor personen I stad, förstad eller på landsorten?) IDENTIFIERARE: Buzz ord Beteenden Du kan hitta denna information genom att genomföra online undersökningar av målgruppen.

Personens Namn MÅL: Personens primära mål Personens sekundära mål UTMANINGAR: Primära utmaningar till personlig framgång Sekundära utmaningar till personlig framgång HUR VI HJÄLPER: Hur du löser din personas utmaningar Hur du hjälper dina personas att nå målen

Personens Namn VERKLIGA CITAT: Ha med några verkliga citat från dina intervjuer – som representerar personen bra. Det förenklar för medarbetare att relatera till och förstå personen. VANLIGA INVÄNDNINGAR: Identifiera de vanligaste invändningarna som personen kommer att ha under säljprocessen/inköpsprocessen. Att identifiera vanliga invändningar kommer hjälpa säljarna att vara bättre förberedda vid deras samtal.

Personens Namn MARKNADSBUDSKAP: Hur beskriver du din lösning för personen? SLUTKLÄM: Se till att lösningen är enkel att beskriva och beskrivs på samma sätt för alla inom organsisationen. Att bestämma budskapet förbereder hela organisationen på att förmedla samma budskap. Inkludera ett verkligt foto från Creative Commons eller iStockphoto som hjälper alla att föreställa sig samma person.

3 Ett exempel på en komplett köpares persona

Emma Exempel BAKGRUND: Personalchef Arbetat på samma företag i 10 år; har arbetat sig upp från administratör Gift med 2 barn (16 och 14) DEMOGRAFI: Kvinna Ålder 40-50 Inkomst: Kr 700 000 Förort/Villaområde IDENTIFIERARE: Lugnt uppförande Har förmodlingen en assistent som tar samtal och organiserar Vill ha indirekt information mailat/utskrivet

Emma Exempel MÅL: Se till att anställda är nöjda och stannar kvar Stödja legala och ekonomi avdelningarna UTMANINGAR: Få allt gjort men små resurser Genomföra förändringar i hela företaget HUR VI HJÄLPER: Göra det enkelt att administrera all personaldata på ett ställe Integrera med legala och administrativa system

Emma Exempel VERKLIGA CITAT: “Det har varit svårt att genomföra implementationer av vårt företags generella system på sistone.” “Jag har inte tid att utbilda en ny person på en miljon olika databaser och olika plattformar.” “Jag har varit tvungen att ta hand om så många jobbiga integrationer med andra avdelningars databaser och mjukvara.” VANLIGASTE INVÄNDNINGARNA: Jag är orolig att förlora data när vi byter till ett nytt system. Jag vill inte behöva utbilda hela företaget hur man använder ett nytt system.

HR Emma - Sammanfattning Personalchef Medelstort företag (25-200 medarbetare) Liten HR avdelning (1-5 personer) Arbetat på samma företag i 10 år; har arbetat sig upp från administratör Gift med 2 barn (16 och 14) MÅL: Se till att anställda är nöjda och stannar kvar Stödja legala och ekonomi avdelningarna UTMANINGAR: Få allt gjort men små resurser Genomföra förändringar i hela företaget Älskar oss därför: Vi gör det enkelt att administrera all personaldata på ett ställe Vi integrerar med legala och administrativa system