Rese- och besöksnäringen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2012 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Advertisements

Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Gästkategorier Logi.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Presentation av resmål
Konferens och evenemang
Reseproduktion och försäljning
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Hur lockar vi fler besökare till Roslagen? Informationsmöten 11 jan – 3 feb Dan Löfgren.
Tillväxt via besöksnäringen en reell möjlighet när vi erbjuder det resenärerna vill ha Näringsliv och arbetsmarknad Plan och ökonomi EUROPEISKA UNIONEN.
Informationshantering
Turismen växer fram kapitel 2
© RESURS AB TEM ® 2003 Ekonomiska och sysselsättningsmässiga effekter av turismen i Vaggeryds kommun.
Världens största näring
Organisationerna. Fas 1 - Rapportering 1. Vad har gjorts, vem har varit med i arbetet 2. Verksamhetens innehåll och nyckeltal 3. Organisation, ansvarsfördelning,
Thai Airways International
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Site Talk Vacation Club produktpresentation •© Unaico All Rights Reserved.
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Behov av guider och reseledare
Behövs det pengar? Byteshandel.
Resmål och resvägar Val av transport.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Tillväxtverket 1 Sverige – ett föredöme för företagsamhet med hållbar tillväxt.
Årsbokslut för svensk turism 2013
Turismens historia kapitel 2.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Enkel turismkunskap.
För dig som ska resa En resa är ofta en härlig upplevelse men ibland händer det att den av något skäl måste ställas in eller avbrytas.
Förslag till planering kapitel 12
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Stora IT-Dagen 30 november 2005 Håkan Olsson. Skandinaviens största affärsresebyrå Vision: ”Världens bästa affärsresebyrå” VIA Travel VIA Gruppen AS Norge.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Reseproduktion och försäljning
Resor och reseförmedlare
Val av transport till resmålet.
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Resvägen som attraktion
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
TURIST De har rest hemifrån
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem 1 Organisering av näringen Norrbotten/
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
SIDAN 1 Network of Local Authority Observatories on Active Inclusion LAO Stockholm EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Årsbokslut för svensk turism 2014 Satellitkontoberäkningar med turismens effekter på ekonomi, export och.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Malmös befolkning Foto: Leif Johansson Xray invånare (31 dec 2014) Sveriges tredje största stad Ung befolkning, 49% är under 35 år högskolestudenter,
Globaliseringen Hur märks globaliseringen i vår vardag? Varor: teknik kläder skor hemelektronik, bilar, bensin, etanol filmer, möblernas träslag. Lyxprodukter.
Turistgeografi  Var i världen olika platser ligger  Hur man kan resa mellan olika orter  Sevärdheter på kända turistmål  Speciella förhållanden på.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
BI SYD Bakgrund och förklaringar
FORTSATT POSITIV UTVECKLING!
BI SYD Bakgrund och förklaringar
Produktion, handel och transport
Där idéer blir verklighet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Rese- och besöksnäringen

Olika typer av företag inom rese- och besöksnäringen På vilka sätt olika turistföretag kan påverka turismens utveckling på en ort eller i en region Turistorganisationer på internationell, nationell, regional och loka nivå

Sälja, resa, bo, äta och göra De flesta företag inom turismnäringen är småföretag med färre än tio anställda För att lättare kunna beskriva och analysera turistnäringen utgår vi följande struktur: Resenäring – företag som är verksamma inom sälja och resa Besöksnäring – företag som är verksamma inom bo, äta och göra

Företag inom resenäringen Företag inom resenäringen informerar om, producerar, förmedlar, säljer och bokar resor och researrangemang I den här gruppen finns också de företag som har hand om alla transporter till och på besöksorten Distributionsföretag (Sälja) Transportföretag (Resa)

Distributionsföretag - Sälja Resebyråer På en resebyrå förmedlar man tjänster Priser bestäms av researrangören, reseföretaget eller hotellet och inte av resebyrån Resebyråns intäkter kommer från provision på förmedlade tjänster och avgifter som kunder får betala

Distributionsföretag - Sälja En resesäljare måste känna till världens namngeografi, transportföretag, flygplatser och researrangörer Resesäljaren måste vara mycket kunnig i informationssökning i tidtabeller och andra kataloger Resebyråerna arbetar också som resekonsulter för affärsresenärer De tar ansvar för företagets resebudget och planerar resorna optimalt både tidsmässigt och prismässigt Personalen på en resebyrå måste kunna hantera stora, komplexa informationsmängder

Distributionsföretag - Sälja Researrangörer

Distributionsföretag - Sälja En researrangör producerar en färdig resepaket som sedan förmedlas av resebyråer eller säljs direkt av egna säljare För att kallas paketresa ska arrangemanget inkludera transport och minst en övernattning En paketresa kan vara en bussresa till Stockholm, där priset bara inkluderar resa och hotell I en paket kan också ingå mat, reseledarservice, utflykter med guider, transportaktiviteter eller annan form av service En paketresa kan också vara ”all inclusive” där allt är inkluderat

Distributionsföretag - Sälja Växlingskontor

Distributionsföretag - Sälja Turistbyråer I Sverige finns en turisbyrå i nästan varje kommun I större kommuner är turistbyrån öppet hela året, i mindre kommuner bara under säsong Turistbyråer informerar främst om lokala aktiviteter, sevärdheter och logimöjligheter

Transportföretag - Resa Ett transportföretag kan ha tre funktioner i en turistprodukt: Det transporterar resenären från hemorten till destinationen och tillbaka Det transporterar turisten på resmålet Det kan vara huvudattraktionen i ett researrangemang Transporter kan vara: Landburna – bil, buss eller tåg Vattenburna – färja Luftburna - flygplan

Transportföretag - Resa Tågreseföretag

Transportföretag - Resa Bilföretag

Transportföretag - Resa Bussreseföretag

Transportföretag - Resa Färjerederier

Transportföretag - Resa Flygreseföretagen

Företag inom besöksnäringen Företag inom besöksnäringen delas in i: Logiföretag (Bo) Restaurangföretag (Äta) Aktivitetsföretag (Göra)

Logiföretag - Bo När en turistresa sträcker sig över mer än en dag måste man övernatta någonstans Boendet kan då delas upp i kommersiellt och icke kommersiellt boende: I kommersiella anläggningar måste gästerna betala för övernattningen, t ex hotell och stugbyar De icke kommersiella övernattningarna sker t ex i egna fritidshus eller hos släkt och vänner

Logiföretag - Bo Hotell

Logiföretag - Bo Vandrarhem

Logiföretag - Bo Campingföretag

Logiföretag - Bo Stugor

Restaurangföretag - Äta

Aktivitetsföretag - Göra Shoppingföretag

Aktivitetsföretag - Göra Sportanläggningar

Aktivitetsföretag - Göra Museer

Aktivitetsföretag - Göra Temaparker

Organisationer för turism En stad, en region eller ett land blir en lönsam turistdestination först när man lyckas locka ett stort antal turister Hela turistnäringen är beroende av att det kommer tillräckligt stort antal besökare som spenderar pengar Det räcker inte att det finns vacker natur, fina hotell och attraktiva turistaktiviteter Information om ortens alla fördelar för turister måste också spridas Orten, regionen och landet måste kunna marknadsföra sig som resmål och turistdestination

Organisationer på olika nivåer Internationella turistorganisationer – samverkar med flera länder Nationella turistorganisationer – samverkar inom landet Regionala turistorganisationer – arbetar för regionens turistnäring Lokala turistorganisationer – arbetar för den lokala turistnäringen

Internationella turistorganisationer World Tourism Organization, UNWTO WTO bildades av FN Organisationen ska verka för: Utveckling av turismen som ett led i arbetet för fred Ekonomisk och social utveckling Samordning av internationell och nationell turistpolitik En ökad hänsyn till miljömässiga faktorer vid utveckling av turism

Internationella turistorganisationer The Organization for Economic Cooperation and Development, OECD Bildades 1960 av västvärldens industriländer Har som syfte att verka för medlemsländernas ekonomiska utveckling För turism publicerar man en rapport årligen över medlemsländernas utveckling inom turism

Internationella turistorganisationer The Pacific Asia Travel Association, PATA Har över 30 länder i Asien och Oceanen som medlemar PATA har som mål att genom forskning, utveckling, utbildning och marknadsföring öka medlemsländernas turism

Internationella turistorganisationer The International Air Transport Association, IATA Är de internationella flygbolagens organisation Organisationen ansvarar för säkerhetsfrågor samt standardisering av de olika dokumenten Alla flygbolag som flyger utrikes måste vara medlemmar i IATA

Internationella turistorganisationer European Travel Commission, ETC Är ett samarbetsorgan för de 37 nationella europeiska turistråden Föreningen verkar för att marknadsföra Europa samt sina respektive länder som resmål i andra världsdelar

Nationella svenska organisationer Nutek - Tillväxtverket Ansvarig statlig myndighet för turistnäringen i Sverige En viktig uppgift är att ta fram och sprida information och kunskap om turismens utveckling i Sverige Nutek är även ansvarig för Sveriges officiella turiststatistik Organisationen står också bakom Framtidsprogrammet – strategier för tillväxt i den svenska rese- och turisindustrin

Nationella svenska organisationer VisitSwedens (fd Sveriges Rese- och Turistråd) Organisationens viktigaste uppgift är att marknadsföra Sverige som turisland utomlands Ägs både av staten och den svenska besöksnäringen Dess huvudsakliga målgrupp är: DINKS: Double Income No Kids WHOPS: Wealthy Healthy Older People ACTIVE FAMILY: Den aktiva familjen som värdesätter sport och naturupplevelser CORPORATE MEETINGS: Företagsgrupper som värdesätter kreativa arrangemang och hög säkerhetsnivå www.visitsweden.com

Nationella svenska organisationer Rese- och Turistindustrin i Sverige, RTS Bildades 1992 och har 8 branschorganisationer som medlemmar: BURF – Biluthyrningsbranschens Riksförbund FRA – Föreningen Flygresearrangörerna PRF – Passagerarrederiernas Förening RSF – Resebranschens Serviceförening Samtrafiken AB SAS – Scandinavian Airline System SJ AB SRF – Svenska Resebyråföreningen Organisationen vill genom lobbying skapa förståelse för rese- och turistindustrins betydelse för sysselsättning och tillväxt i Sverige