Skrivare kopiatorer och tjänster 09

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Leasing Skrivare, kopiatorer och tjänster 2009
Avtal i Maximo Maximo Användarmöte Stenungsbaden 9 – 10 mars 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
vid Offentlig Upphandling
Videokonsultation med medborgare
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Samordnad upphandling av elenergi Upphandlingssamverkan Elenergi, upphandlingssamverkan Kommunförbundet Skånes upphandling av elenergi 2007 Slutsatser.
Leasing Skrivare, kopiatorer och tjänster 2009
Upphandling av stöd till bredband
Inköpsrutiner.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Välkomna till en dag om eArkiv
Managementkonsulttjänster
Lanseringsmöte för Agresso-tjänster
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
KÖRKORT Ansvar Integritet Noggrannhet.
Avropsprocessen, del 2 Jan Lundh, Enheten för IT-upphandling.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Information från Kammarkollegiet om anskaffning av e-legitimering genom avrop från ramavtalsområdet Informationsförsörjning Version
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Att lämna anbud Ett bildspel om hur du lämnar anbud Information från Upphandlingsenheten.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Ramavtalet i korthet Litteratur 2016
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Direktupphandling av varor och tjänster
Förnyad konkurrensutsättning
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Dynamiskt inköpssystem (DIS)
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Direktupphandling av varor och tjänster
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Fordon 2018 OMFATTNING AVROPSFÖRFARANDE AVTALSPERIOD
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Skrivare kopiatorer och tjänster 09 Annette Annerstig VHS- upphandling 08-725 9693 annette.annerstig@vhs.se Fredrik Aglo Kammarkollegiet IT- upphandlingen 08-700 07 75 fredrik.aglo@kammarkollegiet.se

Agenda Allmänt om ramavtalet Hur avropar man från ramavtalet Leveransavtal Leasing

Vad är ett statligt ramavtal? Ett ramavtal är ett avtal som tecknas med en eller flera leverantörer i syfte att fastställa villkor för avrop som görs under en viss period. Ett statligt ramavtal är således ett ramavtal som har tecknats centralt, av någon av myndigheterna inom SIS, för att samordna upphandlingen av varor och tjänster som statlig sektor och i detta fall även fullmaktskunder köper frekvent.

Är man skyldig att använda ramavtalen? Statliga myndigheter ska i första hand använda ramavtalen (SFS1998:796) Kommuner, landsting, statliga stiftelser och bolag som har lämnat fullmakt för att kunna avropa på avtalet ska använda ramavtalet Om du arbetar i en kommun, landsting eller stiftelse och är osäker på om ni har lämnat fullmakt eller inte, gå in på www.avropa.se under rubriken avropsberättigade.

Ramavtalstiden Ramavtalet gäller från 2009-11-01 – 2011-10-31 med en möjlighet till förlängning med upp till 12 månader - Observera att ramavtalet inte får börja användas innan 2009-11-01 En eventuell förlängning kommer att meddelas av VHS Upphandling senast 3 månader före avtalets utgång. Information om detta kommer att finnas på www.avropa.se

Vilka produkter/tjänster får säljas? Samtliga produkter och tjänster måste uppfylla de i förfrågningsunderlaget uppställda kraven. En Leverantör får inte sälja produkter och tjänster som inte omfattas i detta avtal. En beställare får inte vägras leverans av produkter och tjänster som omfattas av avtalet.

Produkter Skrivare Kopiatorer Faxar Skannrar Tillbehör och förbrukningsmaterial

Tjänster Installation och konfiguration Garanti och underhåll Webbplats för avropare (leverantör) Utbildning

10 leverantörer Canon HP Konica Minolta Kyocera Mita Lexmark Prodoc Ricoh Sverige AB Sharp Toshiba Xerox

Prislista/takpris Prislistor finns på www.avropa.se under respektive leverantör Prislistorna uppdateras efter godkännande från VHS Upphandling Prislistorna innehåller de takpriser vilket är det högsta pris som leverantören kan ta ut

Prisförändringar Prishöjningar måste godkännas av VHS- Upphandling Prishöjning av produkter får endast ske med anledning av: - väsentliga valutakursförändringar, eller - tillverkningskostnadsförändringar Prishöjning av konsulttjänster ska ske enligt IT-företagens arbetskostnadsindex

Leveransavtal Med leveransavtal menas att man tecknar ett avtal med en leverantör som sträcker sig över längre tid Om leveransavtal tecknas kan ni handla från avtalet när ni vill under hela avtalsperioden utan att göra en förnyad konkurrensutsättning inför varje avrop Leveransavtal rekommenderas att teckna om ni har ett återkommande behov av de produkter/tjänster som ingår i ramavtalet Med ett leveransavtal spar ni både tid och pengar.

Enskilt avrop Om ni har ett bestämt behov som inte beräknas att återkomma kan ni göra ett enskilt avrop Observera att en förnyad konkurrensutsättning måste göras inför varje enskilt avrop Ange i avropsförfrågan att det rör sig om ett enstaka avrop

Behovsanalys Bilda en arbetsgrupp Samla in fakta om hur det ser ut i nuläget Formulera framtida behov Vilka kostnader har Ni idag för utskrifter?

Vi har gjort upphandlingen, ni gör avropet Ni behöver inte upprepa de krav som redan har ställts i upphandlingen, såsom exempelvis: att leverantören är ett aktiebolag att leverantören redovisar, skatter och arbetsgivaravgifter hur leverantörens ekonomi ser ut (rating) leverantörens leveranskapacitet kvalitetssystem, miljöpolicy/miljösystem

Köp eller leasing? I samband med behovsanalysen måste Ni bestämma Er för om Ni ska köpa eller leasa Statliga myndigheter ska endast använda leasing då det sett över produktens hela ekonomiska livslängden leder till en lägre kostnad jämfört med att köpa objektet Statliga myndigheter som vill köpa har möjlighet att låna pengar hos Riksgälden I kalkylen bör hänsyn tas till att det är leasetagaren som står för kostnaderna i samband med återlämnandet

Viktigt att tänk på Finansiell leasing är den enda tillåtna formen av leasing Inga andra leasingavtal än Avtal 03 får användas. Avtal 03 finns på www.avropa.se Under respektive leverantör finns de finansbolag som ska användas

Servicenivåer Lägsta Servicenivå: - Servicenivå A: Fel avhjälps på plats senast andra arbetsdagen efter felanmälan - Servicenivå B: Fel avhjälps på annan plats senast andra arbetsdagen efter produktens ankomst till platsen I övrigt ska leverantören uppfylla s-garanti Alla leverantörer behöver inte ha samma servicevillkor

Betalningsformer En av följande betalningsformer ska erbjudas för A- eller B-garanti: Fast pris per treårsperiod, oavsett antal sidor Fast klickkostnad per sida per treårsperiod, oavsett antal sidor Fast klickkostnad per sida för en treårsperiod, oavsett antal sidor, men med en minsta avgift för treårsperioden

Leveransavtal Vid tecknande av leveransavtal läs igenom och använd Villkor för leverans /underhåll. Villkoren för leveransavtal besår av detta dokument. För de fall Avroparen beställer service som tillägg till produkten regleras detta i villkoren för underhåll. För de fall leasing används regleras villkoren för detta avtal i Avtal 03.

Avropsrutiner vid leveransavtal/enstaka avrop Vid avrop ska förnyad konkurrensutsättning tillämpas Förfrågan ska skriftligen ställas till samtliga kontrakterade leverantörer (10 st.) Omfattningen av avropet ska anges vid avropstillfället Avroparen kan välja att utvärdera pris, miljö, rapportering samt krav på produkter/tjänster. Den inbördes vikten mellan de tillåtna utvärderingskriterierna måste framgå av avropet

Avropsförfrågan En inbjudan till samtliga leverantörer att lämna anbud Samtliga leverantörer ska få samma information Ska vara skriftlig Ange skälig tidsfrist - Tidsfristens längd beror på avtalsföremålets komplexitet - I de flesta fall ca 15-20 arbetsdagar Avropsblankett

Avrop/utskick Hur skickar jag min avropsförfrågan? Via e-post eller vanlig post? Vad säger er inköpspolicy? Vad ska jag skicka med för dokument?

Svar på avropsförfrågan Leverantör är alltid skyldig att lämna svar på avropsförfrågan, även om leverantören avstår från att sälja Skriftligt svar ska senast inkomma det datum som angivits

Utvärdering Utvärderingen påbörjas efter att tidsfristen löpt ut Analysen av de utvärderingskriterier som valts ut avgör vilket avropssvar som är bäst Med utvärderingskriterier avses ett antal utvalda egenskaper som produkten eller tjänsten bör ha Minst ett av följande fyra utvärderingskriterier måste användas: Pris 3. Miljö Krav på produkt och tjänst 4. Rapportering

Utvärdering Tänk på: Att ni måste specificera vad i kraven som ni tänker utvärdera Att ni värderar kraven i %. Totalt 100 %

Tilldelningsbeslut Beslutet ska vara skriftligt Ska motiveras Ska skickas ut till samtliga leverantörer som besvarat avropsförfrågan

Överprövning En leverantör som anser att avropet gjorts på ett felaktigt sätt har 10 dagar på sig att begära överprövning av tilldelningsbeslutet Den avropande myndigheten ska vänta med att skriva kontrakt med den utvalde leverantören till dess att de 10 dagarna har löpt ut

Tecknande av leveransavtal Leveransavtalet bygger på avropsförfrågan Leveransavtalet får inte innehålla villkor som inte återfinns i ramavtalet Däremot möjligt att precisera ramavtalsvillkor Får inte löpa längre än 6 månader efter ramavtalets avtalsperiod

Viktigt att uppmärksamma VHS / Kammarkollegiet förvaltar avtalet men själva affärsuppgörelsen görs mellan leverantören och er som beställare VHS / Kammarkollegiet stödjer dock både avropare och leverantör vid frågor rörande ramavtalet VHS / Kammarkollegiet äger rätt att göra revisioner och stickkontroller, detta för att följa upp priser och att leverantören följer och fullgör sina åtagande

Gemensamma avrop Under avtalsperioden kommer ett antal samlade avrop genomföras i VHS / Kammarkollegiets regi Syftet är att underlätta för myndigheter och kommuner som saknar egna resurser eller kunnande för att göra avrop och vars verksamhet inte ställer specifika krav på produkterna I avropet kommer det att ingå ett antal standardprodukter som passar flertalet av de avropande myndigheterna och kommunerna Mer information kommer att finnas på avropa.se

Aktiv förvaltning VHS-Upphandling och Kammarkollegiet arbetar med aktiv förvaltning för både avropare och leverantör - Utbildning - Besök - Dialog

Tack och hej!