En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov. 2010 Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledarskap i klassrummet
Advertisements

Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Om risk- och skyddsfaktorer
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Gymnasieskolans årskurs 2 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Stockholmsenkäten 2012 Temarapport: Droger och spel Grundskolans årskurs 9 Elevundersökning i årskurs 9 och gymnasieskolans år 2.
Ulf Ljungberg Folkhälsoenheten, Malmö stad
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Vad är hälsa? MÅ BRA MÅ DÅLIGT Verklig ohälsa Upplevd hälsa AVSAKNAD
SET Social Emotionell Träning
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Livskunskap för de allra yngsta
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Kärnvärden.
Föreläsning i fortbildningsserien ”Tidiga insatser” i Nacka maj 2014
Ta ställning och handla!
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
SKOLFRÅNVARO – agera och samverka på kända risk- och framgångsfaktorer
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Hur bra är vår skola? Elever Vårterminen 2013.
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Skolan förebygger År Politisk referensgrupp Länssamverkansgruppen för alkohol- och drogfrågor Länssamordnare 16 samordnare/ kontaktperson 4 nätverk.
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Skolresultat och psykisk hälsa ett spiralformat samband Inledning Björn Wickström Temaledare Psynk
Återkommande undersökningar
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Tidiga insatser för psykisk hälsa
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
Vad påverkar ungdomar att använda tobak? Familjemönster Kompisarnas tobaksvanor Pojkvännen/Flickvännen röker Vanor o attityder till tobak bland familj,
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011.
Vägledning Vägledning. 1. Bakgrund 2. Praktisk vägledning 3. Respektive parts ansvar Vägledningens delar.
Utvecklingsprojekt ” Föräldrastöd i samverkan Uddevalla – Fyrbodal , Från politisk vilja till nytta hos brukarna”
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
1 Välkomna HFSU-nätverk 10 december 2010 Hällefors kommun.
I Umeå har 3711 elever svarat. 84 % av det totala antalet elever. På Carlshöjdsskolan, åk 7-9, har 127 elever av totalt 147 svarat.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
Skurup – en godbit av Skåne Skurup – en framgångsrik skolkommun Skurup, en av 16 kommuner i Sverige, som ingått i SKL:s.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Rökfria miljöer - skolan
Bedömning av individens kriminalitet
Lisa Fröst Björnsdotter Leg. Psykolog Föräldra- barnhälsan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan år 2
Stockholmsenkäten Temarapport – Psykisk hälsa Grundskolan årskurs 9
Stockholmsenkätens syften
Resultat från deluppföljning av Dialog och samarbete
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov. 2010 Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper mindre risk att utveckla olika typer av problem och drogmissbruk. Det förebyggande arbetet bör därför handla om att skapa ett gott skolklimat och främja en god lärandemiljö

Hur kan vi skapa de bästa förutsättningarna för en god hälsa hos våra barn och unga? Systematiskt och medvetet arbete för att stärka skyddsfaktorerna och motverka riskfaktorerna runt barn och unga Insatser av många aktörer på olika arenor – skolan är en pusselbit Förebyggande/främjande insatser går hand i hand med skolans kärnuppdrag .

Exempel på riskfaktorer Samhället Tillgång till droger Avsaknad av lagar och normer Bostadsområde som präglas av kriminalitet, social utslagning etc. Skolan Otrivsel Låg kunskapsnivå Oordning Brist på struktur Låga förväntningar Familjen Missbruk inom familjen Brister i anknytning, uppfostran och tillsyn Familjkonflikter Tillåtande attityd (t ex föräldrar som bjuder) Individen/ kamrater Tidigt och långvarigt asocialt beteende Koncentrationssvårigheter Misslyckande i skolan Skolk Kamrater som har problem Tidig debut och positiv attityd till t ex droger Under uppväxtåren utgör familjen den allra viktigaste risk- eller skyddsfaktorn. En god föräldraroll innebär framförallt att sätta gränser och att ha roligt och umgås med sina barn. Riskfaktorer under uppväxtåren är t.ex. antisociala vänner (vänner med problem) eller bristande kamratrelationer som gör att barn/unga att söker sig till kompisar som också är utanför. Skoltrivsel och skolklimat spelar också en betydande roll som antingen risk- eller skyddsfaktorer. På samhällsnivå lokalt, i närområdet, kan riskfaktorer handla om småbrott som inte åtgärdas, t.ex. cykelstölder, klotter och vandalism. Saker som visar att vuxna inte reagerar och som kan leda till en stor boendeomflyttning och färre vuxna som känner barnen. Positiva normer kring droger och kriminalitet kan uppstår i ungdomsgängen. På samhällsnivå nationellt kan det handla om lagar och normer som gynnar konsumtion av alkohol och droger. T.ex. låga priser och god tillgänglighet. Skyddsfaktorer är då god tillsyn enligt alkohollagen vad gäller utskänkningstillstånd, ökat pris och åldergränser vid köp. Observera att de flesta riskfaktorerna går att vända på och beskrivas som en skyddsfaktor. Ex. Skola - låga förväntningar, skyddsfaktorn är då höga förväntningar i skolan. Källa: En grund för att växa, Knut Sundell & Martin Forster samt Att främja barns och ungdomars utveckling av social och emotionell kompetens, Birgitta Kimber

Exempel på skyddande faktorer Skola Tydliga normer/regler Att uppmärksammas för positiva handlingar Att känna tillhörighet och anknytning Tydliga förväntningar från vuxna Ett gott socialt och emotionellt klimat Familj Tydliga normer och förväntningar från föräldrar Goda och kärleksfulla relationer God insyn i vad barnet gör utanför hemmet Individ Social och kognitiv kompetens Intelligens Skolframgång Välanpassade kompisar Risk- och skyddsfaktorer finns på olika nivåer: individen, familjen, kamrater, skolan, närsamhället och nationellt. Källa: En grund för att växa, Knut Sundell & Martin Forster samt Att främja barns och ungdomars utveckling av social och emotionell kompetens, Birgitta Kimber

Viktiga hörnstenar i det ANDT-förebyggande arbetet Skolans sätt att möta föräldrarna  Lärarledarskapet, dvs lärarnas sätt att möta eleverna   Elevernas sociala och emotionella kompetens   Elevhälsans roll Motverka skolk Reducera förekomst av mobbning 

Lärarledarskapets betydelse alltmer i fokus Kungliga vetenskapsakademin: Den goda läraren är ovärderlig! Särskilt för de yngsta eleverna måste lärarutbildningen utformas så att den lockar våra allra bästa studenter. Lärare tenderar att abdikera från sitt ledarskap och lämnar elever till ”eget arbete” utan styrning, vilket är slöseri med resurser och värdefull tid….. Budskapet från symposiet var entydigt – satsa på läraren! /Från debattartikel i UNT av KVA sept. 2010

Visible Learning av John Hattie 2008 Drygt 800 metaanalyser Över 52 000 forskningsstudier Mer än 83 milj. elever

Lärarens ledarskap en av de viktigaste faktorerna för elevernas studieresultat Elevernas studieresultat påverkas mest om lärare systematiskt arbetar med att: utveckla sig själv som ledare och kontinuerligt utvärderar sin undervisning tillämpa insatser som minskar störande beteenden i klasrummet, är tydlig i sin undervisning, ger ”feed back” till sina elever, tillämpar principer för “ömsesidig undervisning” (vilket innebär att läraren lär eleven att ställa frågor, klargöra otydligheter samt att summera) samt bygger upp goda relationer till sina elever.