FRÅN KUNG TILL KEJSARE DEL 2 Revolutioner!. INNEHÅLL  Momentet tar vid där det förra slutade och kastar oss in i sjuttonhundratalet.  Vi kommer att.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Motivation och förändring
Daniel i lejongropen.
Referat En sammanfattning.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Presentera en flodkultur!
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Lektion 4 Kort om olika typer av statsskick/politiska ideologier.
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
adjektiv och substantiv
Fördjupning i historia
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Industriella revolutionen
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
- Förtydligande av olika nivåer i betygskriterierna för SO-ämnena
Lokal pedagogisk planering
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Att samtala med ungdomar om tobak
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
Lokal Pedagogisk Planering
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Träff 2 Erfarenhets-utbyte & VENN-diagram
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Att synliggöra lärande
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Turismens historia kapitel 2.
Vi undersöker kraft och rörelse
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
Historia arbetsuppgifter v.47
Industriella revolutionen
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Kunskapskrav och matriser
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Begrepp.
Konkretisering av målen i LGR 11
Smakprov på ”Momentutbildning”
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Sju ”SAKER” som du ska bli duktig på när vi läser historia
Världskrigens tid, en mörk tid.
Demokrati och vår Riksdag
Bäst uppfinningarna!. Teknik och fysikaliska begrepp ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället kunna beskriva några vardagliga.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Biologiperiod klass 8 Vecka 2-4 och Vecka 6-7 Vecka 2-4 och Vecka 6-7.
Konkretisering av mål i LGR 11
Amerikanska revolutionen
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Nationer, ideologier och folkmord genom
Feodalismen. HandelVasallerJordbrukHantverkRoms fallUpptäckarePest!
1: Flodkulturer och antika världar, undersöka utvecklingslinjer
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
FÖRMÅGOR OCH KUNSKAPSKRAV
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Frihetstiden och 1800-talet
Presentationens avskrift:

FRÅN KUNG TILL KEJSARE DEL 2 Revolutioner!

INNEHÅLL  Momentet tar vid där det förra slutade och kastar oss in i sjuttonhundratalet.  Vi kommer att titta på tre revolutionstyper och några varianter av dem.

VAD SKA MAN KUNNA?  Du ska kunna redovisa för händelserna som ledde fram till de olika revolutionerna.  Du ska kunna redovisa för deras betydelse.  Du ska kunna resonera kring hur de hänger ihop.  Du ska kunna jämföra olika revolutioner av samma typ  Du ska kunna redovisa några olika ideologier och ta ställning för deras för- och nackdelar.

HUR JOBBAR VI?  Vi utgår ifrån lektionsanteckningar, filmer, och Historia B  Vi tränar oss i PowerPoint för att behandla tidslinjer och tankekartor.  Vi diskuterar och tränar oss i att jämföra och motivera, bl.a. genom korta övningar i grupp.

HUR VISAR JAG VAD JAG KAN?  Momentet kommer att examineras genom en salsskrivning.  Du får ta med alla anteckningar och din tidslinje till skrivningen.  Du får välja om du skriver för hand eller i Word, i vilket fall du lämnar in skrivningen på arbetsytan vid skrivningstidens slut.

VAD HAR JAG TRÄNAT?  Förmågan att använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,  Förmågan att kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap, och  Förmågan att använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.

ORDLISTA  Revolution  Agrar  Teg  Växelbruk  Faktorer  Investera  Kapitalägare  Malm  Kol  Kanal  Flygande skyttel  Utbildning  Klass  Privilegier  Trikoloren  Författning  Moderat  radikal  Ideologi  Elit  Kollektiv  Koloni  Bojkotta  Självständighets- förklaring

Jordbruk Uppfinningar Grödor Industri 6 faktorer Europa Politik Frankrike Kolonierna