Från 4 P till relationer Med kunden i centrum
Utgångspunkt för massmarknadsföring Utgångspunkt marknaden Mått på framgångar – marknadsandelar Relationsmarknadsföring Utgångspunkt individen Mått på framgång - kundrelationer
Verktyg vid massmarknadsföring Massmarknadsföring bygger på traditionellt marknadsföringstänkande. Verktyg de 4 P:na
Produkt Kärnprodukt Kringprodukt Metaprodukt
Prissättning Priskänslighetsanalys Konkurrensanalys Kostnadsanalys
Plats – handla om tillgänglighet Skall vi använda grossister? Många eller få detaljister? Sälja direkt eller via detaljhandel? Utlandsförsäljning?
Påverkan – handlar om att förmedla budskap Personlig försäljning Reklam Sponsring PR och SP
Relationsmarknadsföring – utgår ifrån kunden Kundrelationen kan byggas upp på tre sätt: Skapa trogna kunder Bygga upp en databas Följa upp löpet omedelbart Utnyttja ny teknik för att skapa dialog med kunden Starta kundklubbar Sänd kundtidningar till kunden Skicka DM-erbjudanden Arbeta långsiktigt
Relationsmarknadsföring – utgår ifrån kunden Lugna osäkra kunder Rikta annonser till dem som redan köpt Följ upp försäljningen Skapa vi-känsla Vänd missnöje till något positivt Hantera reklamationerna med stor noggrannhet Se till att kunden inte behöver återkomma