Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Advertisements

Presentation av resmål
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Skapa ideala kundprofiler
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Vi är den lilla skolan mitt i city med nära till allt!
Tre kritiska situationer
En upplevelse *
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Västankvarn Fältdag 2013.
Marknadsföring – FEK:s intäktssida
Kunskaper och förmågor FEK1
Block 4: Att driva företag
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Tre kritiska situationer
Affärsidé - företagets vägvisare
Konkurrens och konkurrenter Vänner eller fiender?.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Case – ABB, FG Wilson och CAT
marknadsförarens verktygslåda
Om man något bättre resultat vill nå,
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Företagspresentation Blekinge Rör & Svetsteknik AB Uppstart verksamhet 1/
Marknadsplan Vad? För vem? Hur?
Varför reklam? Öka försäljningen
Marknadskommunikation och mediaval
Marknadsföring av Projekt X
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Christoffers Clothing Company
Onöjesinriktade? Om man kallar något för tjejspel så bekräftar man bara de stereotyper som redan finns!
Marknadsföring av turism
Vad säger bilden oss egentligen!?
Marknadsföring av turism
Produktens olika delar
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
Björn Svensson Fredrik Krig Filip Edén.  Att sälja kläder online  Kunder ska kunna designa sina egna kläder  Låga priser  Kvalitet.
Analyser och mallar. Innehåller Kravspecifikation 4P (marknadsmixen) Metod Mall Exempel Metod Mall Exempel Det finns inga rätt eller fel hur ni presenterar.
Personalstrategiska verktyg
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
[Produktnamn] Marknadsplan
Kommunikation.
Produkt, pris, plats och påverkan
Marknad, målgrupp och mål
Framtidens kommunikation i saff
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
(Företagsnamn) Affärsplan
Presentation av affärsplan
Personalstrategiska verktyg
Presentation av affärsplan
[Produktnamn] Marknadsplan
Företagets namn Affärsplan.
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Tre kritiska situationer
LookWho’sClicking® MindFireInc® Marketing’s Missing Link.
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Från 4 P till relationer Med kunden i centrum

Utgångspunkt för massmarknadsföring Utgångspunkt marknaden Mått på framgångar – marknadsandelar Relationsmarknadsföring Utgångspunkt individen Mått på framgång - kundrelationer

Verktyg vid massmarknadsföring Massmarknadsföring bygger på traditionellt marknadsföringstänkande. Verktyg de 4 P:na

Produkt Kärnprodukt Kringprodukt Metaprodukt

Prissättning Priskänslighetsanalys Konkurrensanalys Kostnadsanalys

Plats – handla om tillgänglighet Skall vi använda grossister? Många eller få detaljister? Sälja direkt eller via detaljhandel? Utlandsförsäljning?

Påverkan – handlar om att förmedla budskap Personlig försäljning Reklam Sponsring PR och SP

Relationsmarknadsföring – utgår ifrån kunden Kundrelationen kan byggas upp på tre sätt: Skapa trogna kunder Bygga upp en databas Följa upp löpet omedelbart Utnyttja ny teknik för att skapa dialog med kunden Starta kundklubbar Sänd kundtidningar till kunden Skicka DM-erbjudanden Arbeta långsiktigt

Relationsmarknadsföring – utgår ifrån kunden Lugna osäkra kunder Rikta annonser till dem som redan köpt Följ upp försäljningen Skapa vi-känsla Vänd missnöje till något positivt Hantera reklamationerna med stor noggrannhet Se till att kunden inte behöver återkomma