KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Skapa, gestalta, kommunicera
Centrala innehåll och kunskapskrav
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Undervisa och betygsätta i ämnet musik på grundskolans högstadium
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Skapa jullåtar i grupp med Garageband
Referat En sammanfattning.
Föreläsning av Ingvar Pettersson & Robert Björk
Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker o kulturer
Föräldramöte 12 september 2011
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Skapa jullåtar i grupp med Garageband Fyra tillfällen av skapande för år sju.
BETYG I ÅRSKURS 6.
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Musik & kommunikation 50p.
DITT BOENDE.
Processtödjare 16/
Blueslåt på gitarr åk 6.
Mål och betygskriterier
Tolka ett föremåls kulturella och estetiska uttryck
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Bedömningskriterier för åk 6
Ett arbetsområde om poesi
© Steve Wretman & Helena Moreau
Musikens grundbegrepp och symboler
Klassicismen
Kunskapskrav och matriser
Musikhistoria åk 8 Betygskriterier.
Dans – eller rörelse till musik
Reseproduktion och försäljning
Världsmusik Musik från hela världen!
Centrala begrepp i musiken
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Renässansen
Bluesens historia åk6.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Marknadsföring och försäljning
Stumfilm åk 7.
TAKT OCH RYTM -klappramsor.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Betyg årskurs 6.
Genom undervisningen i svenska ska eleverna utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, anpassa språket efter olika syften,
Välkomna till musiken! Solsången Hur långt har ni kommit med er rap? Hur kan vi arbeta med texterna? Kan man sätta ihop texterna med varandra? Träna på.
Näring - hälsa SYFTE: Fördjupa er i näringslära /hälsa.
SUA – Skriva.
Språkutvecklande arbetssätt i Musikundervisningen
Fritt Broderi.
Cover 2016 Att göra en egen tolkning på någon annans låt. På nätet finns otaliga videos med personer som gör covers av berömda låtar. Ibland härmar de.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vilket är INTE ett värdeord i moderna språk, åk 9 Enstaka enkla Flera olika strategier Finna flera olika lösningar Enkel form.
Hur hårt måste man sjunga för att det ska höras till månen?
Rädda klassrummet.
Cover Att göra en egen tolkning på någon annans låt.
Djuren möter ungdomskulturen
Blommor och kärlek!!.
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
PRAKTISK INSTRUMENT KÄNNEDOM
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Förskolan 2.0.
Centrala teman i musik Åk 8.
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
Tillvalskurser i musik
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Geografi / samhällskunskap
Musikens verktyg INSTRUMENT.
Djuren möter ungdomskulturen
Rädda klassrummet SLÖJD.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

KUNSKAPSKRAV I 6:AN Musikämnet

SÅNG E: Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i någon mån rytm och tonhöjd. C: Eleven kan delta i gemensam sång och följer då relativt säkert rytm och tonhöjd. A: Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med säkerhet rytm och tonhöjd.

BAS E: Eleven kan spela delar av en enkelt anpassad basstämma. C: Eleven kan spela övervägande delar av en enkel anpassad basstämma. A: Eleven kan spela en enkel anpassad basstämma.

MELODI E: Eleven kan spela delar av en enkelt anpassad melodistämma. C: Eleven kan spela övervägande delar av en enkel anpassad melodistämma. A: Eleven kan spela en enkel anpassad melodistämma.

RYTM E: Eleven kan spela delar av en enkelt anpassad slagverksstämma. C: Eleven kan spela övervägande delar av en enkel anpassad slagverksstämma. A: Eleven kan spela en enkel anpassad slagverksstämma.

ACKORD E: Eleven kan bidra till ackompanjemang på ett ackordinstrument med några ackord. C: Eleven kan ackompanjera på ett ackordinstrument och byter då några ackord med flyt. A: Eleven kan ackompanjera på ett ackordinstrument och byter då ackord med flyt.

MUSICERANDE (timing och karaktär) E: Eleven sjunger eller spelar på något instrument i viss mån med tajming. C: Eleven sjunger eller spelar å något instrument med relativt god tajming och med relativt passande karaktär. A: Eleven sjunger eller spelar på något instrument med god tajming och med passande karaktär.

RESONERA KRING MUSIK E: Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande. C: Eleven kan föra utvecklade resonemang om eget och andras musicerande. A: Eleven kan föra välutvecklade resonemang om eget och andras musicerande.

MUSIKUPPLEVELSE E: Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. C: Eleven kan även uttrycka sig på ett utvecklat sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor   A: Eleven kan även uttrycka sig på ett välutvecklat sätt om egna musikupplevelser och beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor.

MUSIKSKAPANDE E: Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition. C: Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i vissa delar fungerande komposition. A: Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i stora delar fungerande komposition.

UTTRYCKA SIG OM MUSIKUPPLEVELSER E: Eleven kan uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser, samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. C: Eleven kan uttrycka sig på ett utvecklat sätt om egna musikupplevelser, samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. A: Eleven kan uttrycka sig på ett välutvecklat sätt om egna musikupplevelse, samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor.

MUSIK FRÅN OLIKA GENRER OCH KULTURER E: Eleven kan med viss säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer. C: Eleven kan med relativt god säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer. A: Eleven kan med god säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer.

INSTRUMENTGRUPPER E: Eleven kan med viss säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper. C: Eleven kan med relativt god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper. A: Eleven kan med god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.