Ett samverkansprojekt i syfte att utveckla folkhögskola som alternativ för ensamkommande ungdomar Tobias Hedkvist Annika Stark Arbetsmarknadsförvaltningen Trelleborgs kommun
Vad innebär Folkhögskolespåret? Möjlighet att bo och studera på folkhögskola Utvidgat kontaktnät Bli självständig Utmanas till nya insikter Trygg studiemiljö
Projektets mål och syften Utsluss av ensamkommande ungdomar i åldrarna 18-21 år Minst 1 pilotskola per län Lösa strukturella hinder på lokal, regional och nationell nivå Synliggöra folkhögskola som ett alternativ Skapa förutsättningar för en bred samverkan Arbeta fram en värdegrund för projektet
Processarbete Utvecklingsgrupper i fyra län 12 kommuner och 15 folkhögskolor Lokala dialoger Processtöd till folkhögskolorna Ramförslag om vad folkhögskolorna kan erbjuda Strategisk påverkan
Varför ett Folkhögskolespår? Utveckling av flexiblare boendeformer Skapa fler alternativ till utsluss från HVB Nya krav för att antas till gymnasiet Den idéburna sektorn kan bidra till ökad integration Bidra till ett nytt tänk kring ensamkommande ungdomars potential och resurser
Projektets ramförslag Studier på folkhögskolans allmänna kurs (grund/gy-nivå) Utslussboende på folkhögskolans internat Fritid och mentorskap genom övriga deltagare Kontaktskapande och etablering 18-21-åringar med PUT Folkhögskolan förstärker med personal Enskilda avtal med närliggande kommuner 1100 – 1400 kr/dygn 5-8 ungdomar/folkhögskola
Eslövsprocessen Uppbyggda kontakter mellan folkhögskolan och kommunen En egen ”Eslövsmodell” Folkhögskolan - pådrivare och entusiast Kommunen – försiktigt nyfiken ”Stark” gymnasieskola Svårighet med skolpeng
Österlens folkhögskola Inledande stort intresse från kommunerna runtomkring Långt steg till genomförande Behov av avtal för att komma igång Utmaning att nå ut med information till ungdomar Motivera en flytt Positivt för de ungdomar som bor på skolan Ta tillvara på genuina berättelser
Lärdomar Viktigt med tidig dialog Låg kunskap om folkhögskola som studieform Processen tar oanade vägar Svårt att få kontinuitet Det går att skapa samsyn mellan skilda sektorer Synliggör och övervinn ”stuprör” Erfarenhet och utbyte ger kunskap och nyanserad bild Många aktörer runt ungdomarna
Vart leder Folkhögskolespåret? SOU 2014:3 föreslår ny placeringsform för unga Ersättningsreglerna underlättade Fler valmöjligheter för ensamkommande ungdomar Folkhögskolespåret implementerat i kommunen Idéburen - offentlig samverkan ”på tapeten” Landets 150 folkhögskolor tar sig an en ny målgrupp
Mer information www.folkhogskolesparet.se Tobias Hedkvist Processledare 0410-73 35 33 tobias.hedkvist@trelleborg.se Annika Stark Processledare 0410-73 35 91 annika.stark@trelleborg.se Ulf Wallin Senior Advisor 0410-73 35 31 Ulf.wallin@trelleborg.se www.folkhogskolesparet.se