RLä 16.1.2015 Hantering och handläggning av våldssituationer I situationen: Håll dig lugn, så att du inte förvärrar situationen genom ditt eget beteende.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skyddsombuds- utbildning
Advertisements

Säker i butik Gratis utbildning på Internet
Arbetets förutsättningar – nyckeln till en bra löneutveckling
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Mottagningsgruppen / Familjeavdelningen
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Förhandla för bättre arbetsmiljö
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
På arbetsplatsen Hot och Våld.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Distriktet i Stockholm
Vad gör man vid skada/olycka?
Personuppgiftslagen (PuL) och Polisdatalagen (PdL)
Eskilstuna Zonta-klubb
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Patientnämnden Oberoende instans för utredning av problem i vården.
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Personuppgiftslagen (PuL) och
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
1 KAP - Lagens ändamål och tillämpningsområde
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
Handläggning enligt SoL
Barn som far illa Region Skåne
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Socialtjänstlagen, SoL
Hantering av Synpunkter. Ta emot synpunkter Muntligt Skriftligt Webb Blanketten bör användas och skickas först till Katrineholms kommun.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ETT BETEENDE PRÄGLAT AV HOT OCH/ELLER VÅLD.
Webbkollen hemma Ålder 65+ Respondenter: 65.
Skyddsombudets roll.
AFS 2001:1 Om kunskaper och kompetens Chefer och arbetsledande personal har avgörande betydelse för att arbetsförhållandena skall vara tillfredsställande.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
Vem är ansvarig för arbetsmiljön?
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Allt börjar med en bra lärare
Riktlinjer för misskötsamhet
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
Introduktion till FREDA Eslöv 28 januari 2014 Om utredning enligt socialtjänstlagen.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Barn- och ungdomsenheten Anmälningsskyldigheten När anmäler vi? Osäkerhet vid anmälan? Vad händer vid en anmälan? Frivillighet och tvångsvård.
Rapport OM MISSFÖRHÅLLANDE ELLER RISK FÖR MISSFÖRHÅLLANDE ENLIGT LEX SARAH 14 kap.3 § SoL 24b § LSS Gäller hela socialtjänsten samt all verksamhet vid.
Kvalitetsarbete och lex Sarah. Kvalitetsarbete Insatser inom Socialtjänsten, LSS och Hälso- och sjukvårdslagen ska vara av god kvalitet. -Vad är god kvalitet?
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Samverkan.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Kännetecknande för det goda arbetet
Kvalitetsarbete.
DEN GODA ARBETSMILJÖN Hur vår arbetsmiljö ska vara är tydligt reglerat i arbetsmiljölagen och arbetsmiljöförordningen I lagen lyfter man upp de grundläggande.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Rättighet, skyldigheter och hantering av konflikter
INFORMATION OM LEX SARAH 2016
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Information om arbetsmiljö Ombudsträff Vision, Skövde
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Presentationens avskrift:

RLä Hantering och handläggning av våldssituationer I situationen: Håll dig lugn, så att du inte förvärrar situationen genom ditt eget beteende. Ta vid behov skydd och lämna platsen. Tillkalla hjälp. Hot och våld i arbetet eller arbetsmiljön ska inte tolereras. Fysiskt och psykiskt våld hör inte hemma på en arbetsplats. Inom utbildnings- och dagvårdssektorn får man inte tillåta våld från något som helst håll (barn, elever, studerande, anhöriga, anställda, utomstående) eller i någon som helst form (Arbetarskyddslagen [ArbsL] 27 §) I situationen: Håll dig lugn, så att du inte förvärrar situationen genom ditt eget beteende. Ta vid behov skydd och lämna platsen. Tillkalla hjälp. Hot och våld i arbetet eller arbetsmiljön ska inte tolereras. Fysiskt och psykiskt våld hör inte hemma på en arbetsplats. Inom utbildnings- och dagvårdssektorn får man inte tillåta våld från något som helst håll (barn, elever, studerande, anhöriga, anställda, utomstående) eller i någon som helst form (Arbetarskyddslagen [ArbsL] 27 §) Vänd dig genast till företags- hälsovården om situatio- nen lett till hälsopro- blem eller skador Informera även arbetar- skyddsful- lmäktigen för att få stöd. Arbetar- skyddsfull- mäktigen stöttar dig Efter situationen: Anmäl situationen till arbetsgivarens representant, dvs. din chef Gör en anmälan om våld eller säkerhetsbrist (ArbsL 19 §). Barn och elever under 15 år är skadeståndsrättsligt ansvariga och ungdomar i åldrarna år även straffrättsligt ansvariga för sina handlingar. Chefen är skyldig att utreda vad som har hänt och vidta åtgärder för att stoppa våldet (ArbsL 8, 10, 27 §). Om chefen inte utreder fallet inom rimlig tid, kan du vända dig till chefens överordnade (ArbsL 8, 10 §). Efter situationen: Anmäl situationen till arbetsgivarens representant, dvs. din chef Gör en anmälan om våld eller säkerhetsbrist (ArbsL 19 §). Barn och elever under 15 år är skadeståndsrättsligt ansvariga och ungdomar i åldrarna år även straffrättsligt ansvariga för sina handlingar. Chefen är skyldig att utreda vad som har hänt och vidta åtgärder för att stoppa våldet (ArbsL 8, 10, 27 §). Om chefen inte utreder fallet inom rimlig tid, kan du vända dig till chefens överordnade (ArbsL 8, 10 §). Anmälan till arbetarskyddsmyndigheten, om arbetsgivaren försummat att åtgärda brister i arbetsmiljön eller om situationen har lett till svåra skador (Arbetarskyddsmyndighetslagen 46, 50 §, Strafflagen kap. 47). Arbetsgivaren genomför nödvändiga förbättringar i arbetet och arbetsför- hållandena. Utbildningsanordnaren och chefen vidtar nödvändiga åtgärder med avseende på eleven/studeranden. Polisanmälan bör alltid göras vid hot, misshandel (även lindrig sådan) och liknande fall. En gemensam utredning av situationen bör göras så snart som möjligt Närvarande vid mötet: chefen och medarbetarna (parter, vittnen), arbetarskyddsfullmäktigen och vid behov företagshälsovården (ArbsL 10, 17 §, Företagshälsovårdslagen [FhvL] 12 §). Genomgång och analys av situationen (ArbsL 10, 27 §). Vid behov utreds lärarens bruk av maktmedel (Grundutbildningslagen [GrUL] 36b§). Man kommer överens om vilka åtgärder som bör vidtas och bedömer behovet av förbättringar i undervisningsarrangemangen eller arbetsförhållandena (ArbsL 10, 17, 27 §) eller i 1.förhållningsreglerna för förebyggande av hot och våld, inkl. ordningsreglerna och räddnings- och krisplanen, 2.säkerhetsarrangemang och anordningar för förebyggande och begränsande av våld, 3.möjligheterna att tillkalla hjälp 4.kännedomen om och iakttagandet av förhållningsreglerna i praktiken (behov av övning) (ArbsL 14, 17 §). Därtill bedöms behovet av brottsanmälan/anmälan om olycksfall till försäkringsbolaget/ordnande av eftervård för offret/vidtagande av disciplinära åtgärder/sammankallande av elev- eller studerandevårdsgruppen/barnskyddsanmälan (ArbsL 8, 10, 27 §, FhvL 12 §, Hälso- och sjukvårdslagen 16, 17 §, GrUL 29, 31a, 36a §, Barnskyddslagen 25 §) En gemensam utredning av situationen bör göras så snart som möjligt Närvarande vid mötet: chefen och medarbetarna (parter, vittnen), arbetarskyddsfullmäktigen och vid behov företagshälsovården (ArbsL 10, 17 §, Företagshälsovårdslagen [FhvL] 12 §). Genomgång och analys av situationen (ArbsL 10, 27 §). Vid behov utreds lärarens bruk av maktmedel (Grundutbildningslagen [GrUL] 36b§). Man kommer överens om vilka åtgärder som bör vidtas och bedömer behovet av förbättringar i undervisningsarrangemangen eller arbetsförhållandena (ArbsL 10, 17, 27 §) eller i 1.förhållningsreglerna för förebyggande av hot och våld, inkl. ordningsreglerna och räddnings- och krisplanen, 2.säkerhetsarrangemang och anordningar för förebyggande och begränsande av våld, 3.möjligheterna att tillkalla hjälp 4.kännedomen om och iakttagandet av förhållningsreglerna i praktiken (behov av övning) (ArbsL 14, 17 §). Därtill bedöms behovet av brottsanmälan/anmälan om olycksfall till försäkringsbolaget/ordnande av eftervård för offret/vidtagande av disciplinära åtgärder/sammankallande av elev- eller studerandevårdsgruppen/barnskyddsanmälan (ArbsL 8, 10, 27 §, FhvL 12 §, Hälso- och sjukvårdslagen 16, 17 §, GrUL 29, 31a, 36a §, Barnskyddslagen 25 §)