Kommentarer Anders Björklund SOFI, Stockholms universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Rätt men dåligt – om vanliga brister i studenttexter
Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
20 år med förändringar i skolan: Vad har hänt med likvärdigheten?
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Skolan och framtida utmaningar för sammanhållning och rättvisa
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Närvaro!!.
Svårigheter och möjligheter för ungdomar på arbetsmarknaden Anders Forslund IFAU och Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet Ungdomars etablering.
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Pedagogisk dokumentation
Forskning om skolan – en liten översikt
”Likvärdig utbildning i svensk grundskola?” (Skolverket/Sverker)
- Konsten att ge feed-back
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Världens bästa skola Linda Norberg.
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Eller formativt lärande…
Nya utvecklingssamtal
Ett arbetsområde om poesi
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
1 Kommentarer ”Lika skola med olika resurser?” Peter Fredriksson IFAU.
SKOLAN, PISA OCH FÖLJDER AV EN MARKNAD ALMEDALEN 2014 GUNNAR BERG K G KARLSSON MAGNUS OSKARSSON MITTUNIVERSITETET.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Fakta om undersökningen
© Synovate Ungas attityder till rökning
Fakta om undersökningen
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Instrumentell betingning
Demokrati och diktatur
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Möte inför upphandling,
Partisekreterare Tomas Tobé Sverigedagen den 7 mars 2015.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Diskussion Jan-Eric Gustafsson Institutionen för pedagogik.
Decentralisering, skolval och friskolor: resultat och likvärdighet i svensk skola av Helena Holmlund, Josefin Hägglund, Erika Lindahl, Sara Martinson,
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Uppföljning och utvärdering
Ger Växelverkan Vetenskapen Värde?
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Skoluniform – en punkares mardröm? Jon Franzén Umeå Universitet VT 2006.
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Vad skiljer partierna åt?
Forskningsetik CODEX - samlingen av regler och riktlinjer för forskning
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
En analys om denna fallande skolprestation i Sverige. 1.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Källängsråd Föregående protokoll, bordlagd punkt Internationellt samarbete 2. Skolans verksamhet Skola och föräldrar 3. Ekonomi och organisation.
(Skriv överenskommelsens namn här) ÅÅÅÅ-ÅÅÅÅ Slutrapport (…och lägg gärna en bild här, exempelvis kommunloggan) En överenskommelse inom Västra Götalandsregionen.
För förbättrade förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande från förskola till vuxenutbildning Karin Sandwall Nationellt centrum för svenska som andraspråk.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
NLS mars. Betygsskillnader som förklaras av skola, skolområde & kommun Bilden är hämtad från IFAUs studie Decentralisering, skolval och fristående.
2015 års skolkommission Skolkommissionens delbetänkande Presentation den 17 augusti 2016.
Presentationens avskrift:

Kommentarer Anders Björklund SOFI, Stockholms universitet Decentralisering, skolval och fristående skolor: resultat och likvärdighet i svensk skola Kommentarer Anders Björklund SOFI, Stockholms universitet

Uppläggning Allmän första kommentar 2. Diskussion av olika resultat 3. Två avslutande kommentarer 4. Slutord

1. Första allmänna kommentar: En mycket imponerande produkt, både kvantitativt och kvalitativt! Kommer att disciplinera debatten! Men varför denna form? En riktig tegelsten!! I allt väsentligt mycket välskrivet Men det tar lång tid att läsa igenom Andra former för att sprida resultaten?

2. Olika resultat

Om resultaten Tror jag på resultaten? Är själva analysen rimlig? Svar: JA 2. Finns behov att diskutera tolkningen? Svar: JA. Både resultaten i sig och deras koppling till utbildningspolitiska mål

Resultat och mål Ökad mellanskolvariation Drivs av ökad skolsegregation Familjebakgrundens betydelse konstant Friskoleexpansionen har ökat skolsegregationen Friskoleexpansionen har förbättrat resultaten (”lite”) Friskoleexpansionen har förbättrat resultaten för alla grupper. Likvärdighet Jämlikhet i chanser Segregation Mångfald Effektivitet, nivån på skolresultaten

Kausala effekter av skolans elevsammansättning (peer effekter) Vad gömmer sig bakom en skoleffekt, dvs resultat för skola i minus genomsnittsresultatet för alla skolor? Kausala effekter (i förhållande till snittet) av skolan (dess lärare och annat) Kausala effekter av skolans elevsammansättning (peer effekter) Effekter av elevsammansättningen 1+2 = bristande likvärdighet 3 = (uttryck för) segregation Med andra ord: variation mellan skolor inget bra mått på likvärdighet. Era resultat: likvärdigheten har inte försämrats under perioden.

Likvärdighet och jämlikhet i chanser Ojämlikhet i chanser = mäts med familjebakgrundens samlade betydelse Rimligen något annat än likvärdighet Resultat: Familjebakgrundens samlade betydelse har ej ökat. Men hur är det med reformernas effekter?

Reformernas effekter på familjegrupper Era resultat (kapitel 11, dock ej redovisade): inga gruppskillnader i effekter på skolresultaten. Samma resultat i Böhlmark & Lindahl och Edmark m fl. Men Edmark m fl: ”If anything, students from low-income families benefited more (av skolval) than those from higher-income families”. Med andra ord: om något så har skolvalet ökad jämlikheten i chanser.

Segregation Svår och känslig fråga. Segregation ett extremt känsloladdat ord med negativ klang. Men är verkligen slumpmässig fördelning av elever på skolor önskvärd? Segregation och sammanhållning. Notera att Edmark m fl har brottslighet som utfall. Inga effekter av skolval på detta!

Ytterligare en tolkningsfråga: hur reagerar en beslutsfattare/debattör som noterar 1) fler friskolor ökar segregationen och 2) fler friskolor höjer resultaten? Tänkbar tolkning: nettoeffekten på resultaten är negativa då den ökade skolsegregationen har negativa effekter i sig. Men detta måste vara fel. De positiva effekterna av friskolor på resultaten fångar upp eventuella (negativa) effekter av segregation på resultaten eftersom det är effekterna på samtliga elevers resultat som studeras med den metod som används.

En sista tolkningsfråga: Hur ser ett skolsystem utan skoleffekter (mellanskolvariation=0) och utan segregation ut? Troligen statiskt då inga innovationer får ske. Troligen dyrt då förmågan att undervisa i exempelvis olika språk måste fördelas över hela landet i alla skolor och inte samlas i vissa skolor .

Hur ser ett bra skolsystem ut? Skoleffekter uppstår ständigt genom duktiga skolor och lärare, och genom att en del släpar efter. Men skoleffekterna försvinner snabbt på grund av förmåga att lära sig av goda exempel och genom tryck på svagpresterande skolor. Problem för likvärdigheten: permanenta kausala skoleffekter.

Avslutande kommentar 1 Varför analyser bara tom 2006(-2009)?

Avslutande kommentar 2 Rapporten är en manifestation av dagens omfattande, högkvalitativa och policy-relevanta nationalekonomiska (främst kvantitativa) utbildningsforskning! 93 referenser till nationalekonomiska produkter 42 referenser till övriga discipliner

Förklaringar: En relevant forskarutbildning som förmedlar kunskap om kvantitativa metoder. Dessutom en omfattande forskarutbilning med stort utflöde av kompetenta forskare. Registerdata från SCB (ofta beställda av Skolverket m fl). IFAU. Mycket internationell stimulans från ”Economics of education” som blivit ett stort eget fält inom nationalekonomi (Steve Machin 2014).

STORT GRATTIS TILL IFAU i allmänhet och de 7 författarna i synnerhet Slutord STORT GRATTIS TILL IFAU i allmänhet och de 7 författarna i synnerhet