Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Myndighets-presentation
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Källbystugans kvalitetsarbete
Kompetensombudsträff
Närvaro!!.
Vardagsutveckling - vad är det?
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Högskoleförberedelse
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Lokalgrupper och temagruppers organisering
Göran Larsson 2011 MOVE
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff Välkomna.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Hälsopedagogiskt arbete kap 4
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Bedömning.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
i kommuner, landsting/regioner
STUDIEHANDLEDNING I ÅTTA STEG
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Gullstensskolan 15/ Närvaro! Fyll i meningen i När jag var liten ville jag bli….
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
LEDVÅRD Foto: Tina Stafrén.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kvalitetsutveckling – mitt i processen Miljövetenskap Miljövetarprogrammet – Människa-Miljö-Samhälle.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Projektmetodik Varför projektmetodik? Viktig del i kommunikation - Samarbete och planering tillsammans med andra än närnaste kollegor -
Aktiviteter och upplevelser
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
PA1201 Projektarbete 100 p.
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Marknadsföring och försäljning
VÄLKOMNA!. Presentation Porträttet Film ”Om engagerad 2.0” Vilka förväntningar har du på denna utbildning?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Nanas oboy!.
Hur kan vi förstå begreppet?
Personligt brev.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Lära för livet!.
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Att håll och utvecklas som ledare
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd BedömningGenomförandeUtvärderingBedömningGenomförandeUtvärdering Tydligt Förutsägbart Begripligt Tydligt Förutsägbart Begripligt

Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd Bedömning – observation av en brukares förmåga att utföra en aktivitet i gruppbostaden eller daglig verksamhet  Vad, vilken aktivitet, ska observeras?  Vem ska observera?  Hur gå tillväga?  När?  Hur dokumentera?

Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd Genomförande av aktivitet - Inlärning  Kom överens om vad, hur, när och vem  Arbeta med det ni tror kan lyckas!

Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd Utvärdering = ny bedömning Glöm inte att brukaren ska vara delaktig i processen!

Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd Disk Att komma igång att diska datum / Dokumentera observation ex: Filma Fotografera Protokoll Delaktighet i Utvärdering

Diskutera med grannen!  Välj en brukare som du känner. Välj en aktivitet/del av aktivitet, t ex duschning/tvätta håret, som han/hon har vissa svårigheter med att utföra självständigt.  Redogör vilka delar i aktiviteten brukaren gör själv, som han/hon nästan kan och vad hon/han behöver hjälp med och på vilket sätt ni ger hjälpen?  Hur skulle hon/han, utifrån den bedömning ni gjort, kunna bli mer självständig i den aktivitet ni valt att bedöma?! Stöd och Omsorg Psykosocialt stöd