MARKNADSANALYS EN STUDIE AV ELVA AB:S MARKNADSFÖRINGSSTRATEGI
ELVA PROCESSAUTOMATION HOLDING AB ”ELVA ska vara det kompletta alternativet inom VA och industriell IT för kommuner och industri. Genom närhet till kunden och insikt i dennes behov levererar ELVA kostnadseffektiva lösningar med kvalitets- och miljöansvar.” Industriell IT Vatten, avlopp och process (VA) Teknisk ingenjörsverksamhet och entreprenad
STP SEGMENTERING, URVAL OCH POSITIONERING
PESTEL Politik Ekonomi Sociokultur Teknik Ekologi Juridik
PORTER’S 5 FORCES Inträdesbarriärer Rivalitetsfaktorer Leverantörskraft Kundkraft Substituthot
MARKNADSMIX ENLIGT 4P
SWOT Strength - Kostnadseffektiva - Goda kundrelationer - Nischad marknad - Två verksamhetsdelar - Produktsoberoende Weakness - Begränsad marknadsföring - Produktberoende -Nischad marknad Opportunity - Ny teknik - Nya/strängare miljölagar/vanliga - Politisk stabilitet - Miljöförstöring/katastrofer - Lagen om offentlig upphandling (LOU) Threat - Lagändringar - Leverantörförseningar - Större konkurrenter - Arbetsmiljökrav (BAS-P, BAS-U) -Lagen om offentlig upphandling (LOU) SWOT
TOWS
ANSOFFS MATRIS
MARKNADSSTRATEGI Expansion Ökad omsättning Fortsatt konkurrenskraft Fortsatt kundvård Öka synlighet Förbättra kvalitet
ÅTGÄRDSFÖRSLAG Fortsatt deltagande på branschmässor Uppgradera hemsida Erbjuda examensjobb Annonsering i branschtidningar Studenttävling Kundevent
UPPFÖLJNING ÅtgärdKvalitativKvantitativ Fortsatt deltagande på branschmässor Höjd varumärkesidentitet Antal uppdrag > Större marknadsandel Erbjuda examensjobb Höjd varumärkesidentitet Större konkurrenskraft Nya idéer Utökad kompetens inom företaget Expansion Annonsering i branschtidningar Höjd varumärkesidentitet Utökad kompetens inom företaget Antal uppdrag > Större marknadsandel Expansion Studenttävling Höjd varumärkesidentitet Nya idéer Utökad kompetens inom företaget Expansion KundeventNöjda kunder
FRÅGOR PÅ DET?