Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Cykelplanering – en fråga om makt Till Koglin FM i Kulturgeografi och doktorand i Trafik och väg.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Säker mobilitet för äldre NTF Väst Göteborg Gunnar Carlsson Trafiksakkunnig inom SPF E-post: Mobil:
Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
~ Den första mobiltelefonen ~
Mål Utmaningar Strategier Rekommendationer HELHETSSYN.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Kultur för alla – gäller det mig
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
”Existensen föregår essensen!”
Information och inspiration för Hälsotrampare inför hösten
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Cykel i Göteborg Jonas Åker. Vårt Mål •Biltrafiken ska minska till förmån för resande med kollektivtrafik och cykel.
Halvtidsrapport: Tid Stockholmskommissionen, träff den 31 augusti 2012.
Transportstyrelsens marknadsövervakning
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
SydostTrampar Cykelkampanj för arbetsplatser i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län Har funnits sedan 2010 Målgrupp – företag, regionala myndigheter, sjukhus,
SydostTrampar - en cykelkampanj, upplagd som en tävling mellan lag på arbetsplatser som tävlar i att spara mest koldioxid.
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
VÅRD- OCH OMSORGSFÖRVALTNINGEN Utvecklad biståndshandläggning Annika Johansson Caroline Svensson.
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Robert Ljung. Elfordon – möjlighet och utmaning Laddning – Erfarenheter från ShoppingCircle Infrastruktur – Vilken form kommer att efterfrågas Säkerhet.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Elbilens roll i framtidens samhälle, kvinnornas betydelse Jessica Alenius.
Cykelutredningen Per Öhgren 1. Cykelutredningen Ökad och säkrare cykling – en översyn av regler ur ett cykelperspektiv (SOU 2012:70) Utredare: Kent Johansson.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
LiÖ:s kunskapssammanträde Folkhälsopolitiskt program för Östergötland Beslutades av alla kommuner och landstinget i november 2001.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Trygghetssystemen i internationellt perspektiv – några kommentarer Per Molander 22 maj 2012.
Angeles Bermudez-Svankvist G eneraldirektör, Arbetsförmedlingen
Breddtjänster - ett nytt skede i IT-politiken IT-kommissionen och Region Skåne Lund 26 september 2002.
Lars-Erik Lundin Trafikplanerare cykel
Ramla snubbla halka. Sjukhusrapporterade skadade år
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Stockholm – en ledande cykelstad Budgetsatsningar 2016 Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP) På väg mot.
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Patientförening för.
Cykel Illustrationerna är bl.a. hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm och ur Trafikverkets Tillsammans.
Räddsam Skåne räddningstjänsterna i samverkan Nationell strategi Regional strategi för stärkt brandskydd för den enskilde.
Carl Larsson Återkoppling från näringslivsdialog 6-7 okt 2015 Stadsbyggnad, trafik och infrastruktur.
Regional handlingsplan FÄRJETRAFIKEN Folkpartiet vill Linjetrafikens tidtabeller och överfartstider skall hålla minst dagens nivåer. Långsiktigt.
Pirkanmaan ELY-keskus, tekijän nimi Tillgänglighet för alla NVF Drift och Underhåll, Sommarmöte/ Nådendal, Erika Helin, Närings-, trafik- och.
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Nya trafikregler 1 sept Lars A.
Jonas Åström Trivector
/X Är du trafiksmart?.
Förutsättningar Vinster.
Cykelplan
Presentationens avskrift:

Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012

Resandet i Sverige 363 miljoner km varje dag Var tredje resa är kortare än 5 km Varannan bilresa är kortare än 5 km Behov, bekvämlighet, vana, säkerhet?

Skäl för att cykla – för individ respektive samhället Rörelse och motion i vardagen – tidseffektivt Smidigt och flexibelt under både färd och parkering Enklare vardag om barnen kan resa självständigt Minskad negativ miljöpåverkan Förbättrad folkhälsa – mer aktivitet och mindre buller Minskad trängsel i våra stora städers trafikmiljöer

Säker cykling Nollvisionen central i transportpolitiken Antalet omkomna och svårt skadade cyklister fler 2012 än 2011 Oroväckande utveckling som måste brytas Inom de flesta andra transportsätt minskar antalet omkomna

Internationell jämförelse I Danmark och Nederländerna cyklar de mer – varför? Vi prioriterade bilen efter andra världskriget Andra prioriterade cykeln och fortsatte cykla Tradition och historia har påverkat Likartad trafikplanering gör att förutsättningar för ökad cykling även i Sverige redan finns

Ur cyklistens perspektiv En trafikmiljö där motortrafiken är norm Delar utrymme med tung och snabb trafik Använder infrastruktur med bristande underhåll Saknar gena och sammanhängande cykelvägnät Har behov av aktiv samverkan med kollektivtrafiken

Några förutsättningar för ökad cykling Sverige bli minst lika bra på att främja cykling som de goda utländska exemplen Cykeln ha en tydlig plats i planeringen och i trafikmiljön Cykeln som norm på fler ställen i trafikmiljön Gena och sammanhängande cykelvägnät Tillfredsställande underhåll Samverkan med kollektivtrafiken

Cykelns plats i planeringen Cykeln som eget transportsätt Cykeln måste få en tydligare plats i systemen och processerna, men samtidigt vara en del av helheten PBL Regionala länsplanerna i den nationella infrastrukturplaneringen Finansiering inom infrastrukturplaneringen

Trafikregler - några exempel Cykelöverfarter Cykelgata Enkelriktat …………………………………… Väghållaransvaret ……………………………………