27 1 ALTERNATIVA INMATNINGSSÄTT Sus Lundgren. 27 2 Varför nöja sig med mus och tangentbord? Pennor –Scannerpennor –Anoto-teknologin Digitala ritbord Joysticks.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

Kurs av Christina Bodén
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Talföljder formler och summor
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Sammandrag i bildspelsform Du kan ta dig igenom hela bildspelet med piltangenterna eller med musen. Du kan även välja avsnitt genom att klicka på de olika.
Anpassning i Windows och Word utan hjälpmedel med tangentbordet
Atomer och kemiska reaktioner
Ringa video- samtal med datorn
ClaroReadPro V5 B engt Österlind Solna Skoldatatek 18 november 2009.
Mahmud Al Hakim Lärare - Folkuniversitetet
Snapchat.
Lånord.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Demokrati.
Att söka till högskolan
Välkommen till internet för nybörjare
void hittaMax(int tal[], int antal, int *pmax) { int i; ??=tal[0]; for(i=1;i??) ??=tal[i]; } int main() { int v[]={1,2,3,4,2}; int.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Access med Sebastian och Robert
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Videokonsultation med medborgare
Välkomna 28/
© X-on Data EdWord. © X-on Data EdWord – tillägg till Word EdWord är en anpassning för att göra Microsoft Word enklare.
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Klok filosofi … ?.
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2009 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
©storm.
2. Utveckla en presentation
Programmeringsteknik K och Media
Virus och skräppost
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Programmering B PHP Lektion 2
KARTKUNSKAP 1.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Word Read Plus 08 talsyntes
Programmering B PHP Lektion 3
Välkommen till Del 1.
Powerpoint …är ett program som du använder till att: …är bra till att
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
OPERATIVSYSTEM WINDOWS
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Ett test för att definiera den fysiska konditionen utförs.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
Övning 4 Ritobjekt.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Skala ToM Anders Pallin.
Det som man kan koppla till datorn. (periferienheter)
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Föreläsning 2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Rundtur.
Programmera dina klasskamrater
Presentationens avskrift:

27 1 ALTERNATIVA INMATNINGSSÄTT Sus Lundgren

27 2 Varför nöja sig med mus och tangentbord? Pennor –Scannerpennor –Anoto-teknologin Digitala ritbord Joysticks och spelkontroller Alternativa tangentbord –OrbiTouch –Styrplatta Pekskärmar Röststyrning Sensorer

27 3 Scannerpennor Den första scannerpennan var C Pen (skapad av företaget som är Anoto idag) –Innehåller bl a en kamera i spetsen, en kommunikationsenhet, en processor och minne –Det finns flera märken idag Fungerar m.h.a. avancerad bildanalys –Kameran tar 50 bilder/sekund –Bilderna analyseras m.a.p. överlapp och justeras i höjdled –Detta fogas samman till en bild av texten –Denna bild analyseras och omvandlas till text

27 4 Scannerpennor: konsekvenser Otroligt lätt att använda: transparent teknologi Man kan skriva när och var som helst Pennan/programmet måste antingen ”tränas” i att känna igen ens handstil… …eller så måste man skriva på ett sätt som pennan/programmet kan ”förstå”

27 5 Anoto-teknologin Grundidé: Man skriver på papper men detta överförs till digital form Ett specialpapper används för positioneringens skull –Papperet har ett mönster av prickar: varje enskild del (1,8 mm x 1,8 mm) har ett unikt utseende som definierar var i mönstret det befinner sig (= var på pappret) –Mönstrets sammanlagda storlek är större än Europas och Asien tillsammans!

27 6 Anoto-teknologin

27 7 Anoto-teknologin Mönstret kan indikera funktionalitet –Olika delar av mönstret kan kopplas till en särskild funktion eller programvara (ex e- post, SMS, fax etc) –Speciella symboler (kryssrutor) för att exempelvis sända eller lagra den skrivna informationen; de är märkta med ett speciellt mönster kopplat till den funktionen

27 8 Anoto-teknologin Specialpennor –Man kan skriva med dem som med vanliga pennor –Har en inbyggd kamera som registrerar prickmönstret så att teknologin ”vet” hur linjerna dras och var de befinner sig i förhållande till varann –Innehåller en del teknologi; minne processor och en kommunikationsenhet Utvecklat av det svenska företaget Anoto (fd C Technologies) – –

27 9 Anoto-teknologin: konsekvenser Texten hamnar automatiskt i rätt sorts program- eller dokumentformat, rätt formaterad Man kan maila eller faxa sitt ”klotter” automatiskt Man måste ha ”rätt” papper tillgängligt Pennan/programmet måste antingen ”tränas” i att känna igen ens handstil… …eller så måste man skriva på ett sätt som pennan/programmet kan ”förstå”

27 10 Digitala ritbord

27 11 Digitala ritbord Består av en platta med tillhörande penna (och ofta mus eller ”puck” också) Registrerar förutom uddens position på plattan även trycket och pennans lutning (iaf vissa modeller) Lämpar sig speciellt bra för bildbehandling och digitalt tecknande –För den avancerade användaren finns specialpennor som imiterar funktionen hos exempelvis en airbrush Plattorna kan fås i olika storlekar

27 12 Digitala ritbord Man kan klicka och dubbelklicka genom att ”picka” med pennan –De flesta pennor har också en eller två knappar som man kan koppla till ex. tagentbordskommandon, musklick etc. –Ibland kan man koppla viss funktionalitet till rutor på plattan Vanligt att man väljer att ha ett abslout förhållande mellan penn-uddens position på plattan och muspekarens position på skärmen –Pennan i övre högra hörnet = muspekaren i övre högra hörnet

27 13 Digitala ritbord Wacom är det mest kända märket –Nedanstående gäller Wacoms produkter, men förmodligen även de övriga märkena Tekniken bygger på elektromagnetisk resonans –Plattan får ström från datorn –Plattan innehåller ett nät av metalltrådar som omväxlande sänder och tar emot elektromagnetiska pulser till/från pennan –Pennan kommunicerar trycket mot udden, lutning och sitt eget ID – downloads/white-papers/index.asp

27 14 Digitala ritbord: konsekvenser Anses vara mycket mer ergonomiskt än en vanlig mus –Friare handledsrörelser Ger mycket bättre precision och kontroll än en mus Rik indata (position, lutning, tryck, knapptryck, vinkel…) –Utnyttjades av Kurtenbach et al i T3

27 15 Joysticks & spelkontroller Dessa har i allmänhet ett antal knappar (som kan ha olika funktion beroende på applikation) Lutning (och ibland vridning) kan avläsas

27 16 Joysticks & spelkon- troller: konsekvenser Många ”degrees of freedom” Kan ge force-feedback, vilket kan vara mycket användbart! Många knappar – kan vara svårt att lära sig vilken som gör vad Knapparna har en fix form, färg och position – svårt att mappa dem till funktionalitet

27 17 OrbiTouch

27 18 OrbiTouch Ett tangentbord utan tangenter! Bygger på att de bägge halvkloten kan röras i vardera åtta riktningar –64 kombinationer –Man kan också trycka in dem för att växla ”mode” (Musläge vs. Alt/Ctrl-läge) –Kan också användas för att kontrollera muspekaren Skickar samma signaler till datorn som ett vanligt tangentbord skulle ha gjort Tillverkas av Keybowl,

27 19 OrbiTouch: konsekvenser Utvecklat som ergonomiskt hjälpmedel –Avlastar handleder etc. –Tillåter ”flexibla” arbetsställningar Man kan göra ”allt” med samma inputenhet Mycket svårt att lära sig –Ingen naturlig mappning mellan tecknet och halvklotens position –I synnerhet kortkommandon som innehåller Ctrl eller Alt blir omständliga –Krångligt om man vill ha en annan teckenuppsättning än standardengelska

27 20 Styrplattor En styrplatta är en platta indelad i tryckkänsliga rutor (ca 128)

27 21 Styrplattor Användaren bestämmer vad dessa rutor eller grupper av rutor skall representera –M.h.a. speciell programvara gör man inställningarna  flexibelt & ändringsbart –Eftersom rutor kan slås ihop i grupper kan man åstadkomma färre - men större - rutor Många användningsområden –Små barn –Förståndshandikappade –Robotstyrning –Kassainmating (ex. McDonalds!) –Reumatiker och gamla

27 22 Pekskärmar Skärmens yta består av två genomskinliga lager som kan leda ström –När man trycker någonstans får lagren kontakt –Resistansförändringen mäts och utifrån det beräknas det var man tryckte Lätt att använda, men ”träffytan” blir stor –Låg precision jämfört med en mus; detta går dock att lösa  Albinsson & Zhai Kan slitas ut relativt fort Finns också i form av ”extraskärmar” som man kan sätta utanpå en vanlig monitor  flyttbart!

27 23 Röststyrning Röststyrning görs med hjälp av en mikrofon. Det inregistrerade talet tolkas och omvandlas till kommandon eller skrift –Lätt att använda, men det kan hända att man måste kunna vissa kommandoord –Programvaran måste förstå dialekter och överse med talfel –Svårt när ord med olika stavning och betydelse uttalas likadant –Vissa språk är enklare än andra; franska är mycket svårt, svenska och tyska ganska lätt Ahmed le chef de gare au Vanne Ahmed le chef de caravan

27 24 Sensorer Man kan använda vilken sorts sensorer som helst för att skicka data in till ett program som i sin tur kan påverka vad som händer på skärmen  McPie Sensorer lämpliga för mänsklig manipulation är exempelvis –Trycksensorer –Accelerometrar –Böjsensorer  ShapeTape –Rörelsesensorer Ni kommer att lära er massor om detta i ubicomp-kursen! :)

27 25 Om multimodal input Man ger input på mer än ett sätt –exempelvis via tangentbord, ritande, tal, visslande, gester, positioner etc. i olika kombinationer. De olika sätten kan komplettera varandra –Man kan peka (gest) eller klicka (trad. input) på något och lämna en muntlig kommentar  BoomChameleon ”Mänskliga” inputsätt har för- och nackdelar –Lätt att ge input! –Svårt/Komplicerat att ta emot och analysera input  Tuneserver

27 26 Om tvåhands-input Tillsammans kan händerna utföra precisionsarbete –Positionering Om händerna skall göra ”olika” saker så måste man komma ihåg att nästan alla har en dominant hand –Ska vara lätt att byta; enkelt om man har olika inmatningsdon – ett för den dominanta och ett för den icke-dominanta handen  T3 Ännu så länge väldigt specialiserat –Krävs mycket kod för att anpassa till en specifik applikation

27 Länkar... category2/0,3971,838385,00.asp